رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان از تشکیل ۱۲ پرونده قضایی برای مراکز درمانی متخلف به علت دفع غیراصولی پسماند‌های عفونی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  مجید شعبانلو گفت: نظارت بر نحوه مدیریت پسماند‌های عفونی مراکز درمانی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام می‌گیرد و مراکز درمانی در شهر همدان شامل ۹ بیمارستان، کلینیک‌های متعدد پزشکی، مطب ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز درمانی و جراحی است.

پسماندهای عفونی به کلیه پسماند‌های عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن که به‌مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند، گفته می‌شود.

او گفت: در حال حاضر عمده مراکز تولید کننده پسماند عفونی دارای قرارداد با مراکز بی خطر ساز هستند با این وجود تخلفاتی که توسط برخی مراکز درمانی یا تشخیص در حال انجام است که نمونه آن دفع غیر اصولی پسماند‌های آلوده و عفونی از قبیل سرنگ‌های آلوده، پانسمان‌های آغشته به خون در معابر شهری، انتقال این نوع پسماند‌ها به باکس‌های زباله شهری می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: برای مدیریت و ارائه راهکار اصولی برای دفع پسماند‌های عفونی عقد قرارداد با مراکز امحا کننده و بی خطرساز پسماند‌های عفونی و تحویل اینگونه پسماند‌ها به مراکز مجاز، خودداری از تخلیه پسماند‌های عفونی در معابر شهری و باکس‌های زباله شهری که مخصوص پسماند‌های عادی شهر هستند می‌تواند کمک شایانی به مدیریت دفع پسماند‌های عفونی کند.

طبق مواد ۱۶ مدیریت پسماند‌ها و ۲۰ هوای پاک و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، دفع غیراصولی پسماند عفونی جزای نقدی تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار تا ۲ سال حبس به همراه دارد.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار