مدیر عامل سد شهید عباسپور گفت: به دلیل کاهش بیش از ۵۰ درصدی نزولات آسمانی، میزان آب ذخیره شده در پشت سد کاهش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - فرزاد جونعلی وند گفت: سد شهید عباسپور یکی از برندهای وزارت نیرو و از قدیمی‌ترین سدهای کشور است و از سدهای استراتژیک کشور محسوب می‌شود؛ این سد در حوضه رودخانه کارون، توان تولید برق و نگهداری آب برای پایین دست را دارد.

به گفته  مدیر عامل سد شهید عباسپور  حجم اسمی ذخیره مخزن آب سد شهید عباسپور، ۳ میلیارد متر مکعب است و سدهای مسجدسلیمان و گتوند که در پایین دست این سد قرار دارند، عمدتا وابسته به این سد هستند.

او گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی به میزان بیش از ۵۰ درصد و وابستگی این سد به سرچشمه‌های زرد کوه بختیاری، میزان آب ذخیره شده در پشت سد کاهش یافته است و با بیش از ۳۲ متر کاهش حجم ارتفاعی آب ذخیره شده در سد مواجه هستیم.

جونعلی وند گفت: سدهای بالادستی ذخیره‌های خوبی برای سدهای پایین دست محسوب می‌شوند و با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش ورودی سدهای بالادست مانند کارون ۳ و کارون ۴، ارتفاع‌ آب ذخیره شده در سد شهید عباسپور حدود یک متر افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول  با توجه به اینکه حجم آب ذخیره شده در پشت سد شهید عباسپور به میزان ۳۲ متر در طول ۶۵ کیلومتر کسری دارد و این سد با دو نیروگاه مختلف کار می‌کند، حجم آب پایین‌تر از دهانه ورودی نیروگاه دوم سد قرار گرفته است و تولید برق در این واحد نیروگاهی متوقف شده و فقط نیروگاه شماره یک تولید برق را دارد.

مدیر عامل سد شهید عباسپور  گفت:  از نظر آب ذخیره شده پشت سد وضعیت خوبی نداریم و در خوشبینانه‌ترین حالت از پیش بینی‌های هواشناسی آتی، حدود ۵ متر از ارتفاع آب ذخیره شده پشت سد افزایش می‌یابد. اگر این موضوع نیز محقق شود، این افزایش حجم تاثیر چندانی ندارد و باید آب پشت سد، با احتیاط مصرف شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار