باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان - حمل و نقل مقولهای مهم و قابل توجهای در حیات هر جامعهای است و حمل و نقلهای درون شهری تا حمل و نقلهای جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ میدهد.
خطوط مختلف حمل و نقل در کنار سهولت در جابه جایی، اشتغالزایی و ایجاد شغل برای حرفههای گوناگون را نیز به همراه دارند.
جاده، به عنوان اولین مسیر ارتباط بین افراد و مکانهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از پیشرفت ماشینها و بهبود جاده ها، قطارهای شهری و بینشهری به دایره حمل و نقل اضافه شدند.
جابه جایی سهم بیشتری از بار توسط قطار و امکان عبور از مناطق مختلف و فراهم آوردن فرصت سفر برای گروه بیشتری از مردم سبب محبوبیت حمل و نقل ریلی در بخشهای باری و جادهای شد و بعد از دورهای هواپیماها نیز به چرخه حمل و نقل وارد شدند.
حمل و نقل در استان سمنان به ۲ طریق جادهای و ریلی و در برخی مواقع از طریق خطوط هوایی انجام میشود و چهار جاده اصلی کشور از این استان گذر میکند. مرکز استان نیز از طریق ۹ جاده امکان دسترسی به استانهای همجوار را فراهم میکند.
یکی از پرحادثهترین جادههای کشور، مسیر تهران-مشهد با گذر از استان سمنان است که طبق آمارهای اعلامی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ شمار تصادفات در این محور به ۱۲ هزار میرسد.
کارشناسان حوزه راه، نبود جذابیتهای بصری، وجود نواقص جاده ای، طولانی بودن مسیر، بی توجهی به نصب اعلام اخطار و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را از مهمترین دلایل تصادفات برشمردند.
رستم سعدالهی رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: تولیدکنندگان با مشکل نبود ماشینهای باری برای جابه جایی تولیدات خود مواجه هستند و این درحالی است که حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در گمرکها منتظر ترخیص هستند.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل و نرخ بالای کرایه مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که با ورود این کامیونها ناوگان حمل ونقل جادهای بهبود مییابد.
مجتبی مومن آبادی رئیس اتحادیه کامیون داران سمنان گفت: محدودیت سوخت گیری در روز، افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایتهای بیمهای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل و نقل باری است.
یک طرفه بودن برخی از محورهای استان و افزایش تردد کامیونها از بندرعباس و بندرامام در آزادراه قم-گرمسار در کنار افزایش میزان تردد روزهای تعطیل با وجود ظرفیت کم جادههای استان مشکل ساز است.
بسیاری از رانندگان باتجربه و قدیمی به دلیل نبود حمایتهای بازنشستگی مناسب همچنان فعال هستند، با استقبال و ورود نسل جوان میانگین سنی رانندگان در استان سمنان ۴۵ سال است.
۱۵۰ شرکت برای انجام امور واگذاری این کامیونها تعیین شدند و افزایش ۲ برابری اسقاط و حق العمل در کنار کارشکنی حوزههای مرتبط مشکلاتی به همراه دارد.
این کامیونها سرمایههای ارزشمند ناوگان حمل ونقل جادهای هستند که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شده و در اختیار رانندگان قرار گیرد.
مجید عرفانی رئیس اداره حمل و نقل مسافر و کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سمنان گفت: استفاه از اتوبوسها پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل قرطینهها و تعطیلیهای بلندمدت کاهش چشمگیری یافت و برای حل مشکلات مالی ۴۰ دستگاه اتوبوس فروخته شد و شمار اتوبوسهای استان سمنان به ۱۱۰ رسید.
سن متوسط اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی استان سمنان ۱۵ سال و در مرز فرسودگی است که به دلیل قیمت ۷۰میلیارد ریالی هر دستگاه اتوبوس، امکان ورود اتوبوسهای جدید به چرخه حمل و نقل جادهای استان سمنان کم است.
کاهش تعداد اتوبوسهای مسافربری و رکود، سبب خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان باتجربه مسافربری و ورود به حوزه حمل و نقل کالا شد.
نحوه استقرار راننده و تصویر کامل چهره وی به وسیله نصب دوربین بر روی داشبورد و پشت فرمان ماشین در سامانه "پردازش نظارت ترافیک جاده ای" کنترل میشود و به محض تخلف در سراسر کشور با راننده برخورد میشود.
طول راههای استان سمنان به طول حدود ۶ استان کشور است که خستگی، خواب آلودگی رانندگان در میانه راه سبب بروز حوادث و تصادفات میشود.
رانندگان موظف به استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس برای حمل مسافر بودند و در مسیرهای زیر چهارساعت امکان اضافه کردن مسافر را داشتند.
حدود ۴۰ مرتبه با شرکتهای مسافربری متخلف به خاطر رعایت نکردن دستورالعملهای بهداشتی برخورد شده است.
ارتقای وضعیت جاده ها، توجه بیشتر به نصب و تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی، رفع نواقص جادهای و نقاط حادثه خیز، بهبود شرایط بصری و احداث مجتمعهای خدماتی در کنار کنترل ناوگان باری و مسافری کاهش حوادث و شرایط مطلوب را به همراه دارد.
با افزایش ایمنی راه ها، حل مشکلات رانندگان، ورود و ترخیص ناوگان سنگین از گمرک، و افزایش آگاهی رانندگان، میتوانیم امیدوار به کاهش تصادفاتها باشیم.
منبع ایرنا
انتهای پیام / ن