عضو سابق وزارت خارجه کانادا اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی قزاقستان را الگویی کلاسیک از «انقلاب رنگی» با هدایت غرب عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - پاتریک آرمسترانگ گفت: «چیزی که ما در قزاقستان می‌بینیم از جمله ظهور ناگهانی گروه‌های مسلح، یک رهبر خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت های ژئوپلیتیک، دلایلی است که مردم را به اعتراض وادار می‌کند. سازمان‌دهندگان انقلاب رنگی این ناآرامی را می‌پذیرند و آن را هدایت می‌کنند.»

به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات سابق کانادایی زمان وقوع این ناآرامی ها را «جالب» خواند، زیرا این اتفاقات اندکی قبل از مذاکرات امنیتی روسیه و آمریکا رخ می دهد. آرمسترانگ گفت: «الگوی معمولی انقلاب رنگی مدتی طول می کشد تا به مرحله آتش زدن و تیراندازی برسد اما این اعتراضات تقریباً بلافاصله به آنجا رسید. آیا این اتفاقات تلاش کسی برای تضعیف مذاکرات روسیه و آمریکا است؟»

بر اساس گزارش مرکز بین المللی حقوق غیرانتفاعی، در حال حاضر نزدیک به ۳۸ هزار سازمان جامعه مدنی، که اکثر آنها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تامین مالی می شوند، در قزاقستان فعالیت می کنند. آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID)، بنیاد ملی دموکراسی (NED)، خانه آزادی و سایر سازمان های مستقر در آمریکا نیز در آنجا فعال هستند.

به گفته مقامات قزاق، تظاهرات مسالمت آمیز اولیه در قزاقستان، که با افزایش دو برابری قیمت سوخت در اول ژانویه آغاز شد، به سرعت به درگیری های خشونت آمیز تبدیل شد و طی آن چندین افسر پلیس و ده ها مهاجم کشته شدند.

در پی افزایش ناآرامی‌ها در قزاقستان، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اعتراضات از طریق گفت‌وگوی فراگیر بین همه طرف‌ها با احترام به حقوق شهروندان شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۸ دی ۱۴۰۰
اعتراض برای چی
آخرین اخبار