رئیس‌ جمهور چین در پیامی به همتای قزاقستانی خود از مخالفت این کشور با وقوع انقلاب رنگی در قزاقستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان-  «شی جین پینگ» رئیس‌ جمهور چین در پیامی به «قاسم جومارت توکایف» همتای قزاقستانی خود امروز (جمعه) اعلام کرد که چین قاطعانه با نیرو‌های خارجی که عمدا به ناآرامی و «انقلاب رنگی» در قزاقستان دامن می‌زنند، مخالف است.

علاوه بر این، وزارت خارجه چین اوایل امروز اعلام کرده بود که پکن قاطعانه با هرگونه نیروی خارجی که به خشونت و ناآرامی اجتماعی در قزاقستان دامن می‌زند، مخالف است و چین هم حمایت خود را از همه تلاش‌هایی که به مقامات قزاقستان برای حل و فصل این وضعیت در اسرع وقت کمک می‌کند، اعلام می‌کند.

قزاقستان چند روزی است که شاهد موجی از اعتراضات بوده که با مطالبات اقتصادی آغاز شد و دو روز گذشته به درگیری‌های خشونت آمیز بین تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در تعدادی از شهر‌ها از جمله آلماتی، بزرگترین شهر این کشور تبدیل شد. این آشوب و ناآرامی‌ها باعث شد رئیس جمهور توکایف، با استعفای دولت موافقت و وضعیت فوق العاده در سراسر کشور از جمله نورسلطان اعلام کند.

پس از درخواست قاسم جومارت توکایف از رهبران کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به کشورش برای غلبه بر آنچه او به عنوان تهدید تروریستی توصیف کرد، کشور‌های عضو این سازمان نیز از اعزام نیرو‌های حافظ صلح به قزاقستان خبر دادند.

تاکنون در درگیری‌های میان نیرو‌های امنیتی قزاقستان و معترضان ۱۹ افسر پلیس و نیروی امنیتی کشته شده و سه هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.

سلام العبیدی، مدیر دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه نیز در واکنش به تحولات قزاقستان اعلام کرد که بعد از خروج آمریکا از افغانستان انتشار شبه نظامیان در منطقه قابل پیش‌بینی بود، اما نه در قزاقستان کشوری دور از افغانستان که دارای ثبات است. نکته قابل توجه این است که سازمان سیا (CIA) آمریکا سالیان سال است این کشور را مرکز فعالیت‌های خود در میان کشور‌های جدا شده از شوروی قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار