ذخیره ۵۷۰ هزار مترمکعب آب در طرح‌های تغذیه مصنوعی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اثر بارندگی های امسال ۵۷۰ هزار مترمکعب آب در طرح های تغذیه مصنوعی استان ذخیره شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - روح الله اسدپور رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این میزان آب در سازه های تغذیه مصنوعی مناطق ناصرآباد، گرگدا ، شیخ خواجه ، تنگ سپو،تنگ هیگون، ممبی و سولک ذخیره  و آبگیری شده است.

او گفت: سازه های تغذیه مصنوعی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد  ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند.

رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای استان گفت: آب های جمع آوری شده پس از چند ساعت به زیر زمین نفوذ کرده و باعث بالا آمدن سطح آب های زیر زمینی می شود.

اسدپور گفت: با انجام تغییرات سازه ای که پارسال  و امسال انجام شده میزان بهره وری از این طرح ها در مناطق ناصرآباد، گرگدا در دشت امامزاده جعفر و تنگ سپو در دهدشت از ۱۰درصد به ۹۵ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است.

او گفت: امسال نیز لایه روبی بند انحرافی طرح تغذیه مصنوعی در تنگ هیگون در کلاچو انجام شد و با تکمیل سر ریزهای حوضچه ها بهره وری آن به ۱۰۰در صد خواهد رسید.

رئیس گروه تحقیقات و پژوهش شرکت آب منطقه ای استان گفت: هم اکنون بندهای انحرافی طرح تغذیه مصنوعی ممبی نیز در حال ساخت است و سر ریزهای آن نیز باید تکمیل  شود.

اسدپور گفت: ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این طرح نیاز است. 

او گفت: تقویت سفره های زیرزمینی و پیشگیری از خسارت های سیل،کنترل رسوب و تقویت سفره های زیرزمینی از مهمترین مزایای طرح های تغذیه مصنوعی است.

اسدپور با اشاره به اینکه با بالا آمدن سطح آب زیر زمینی مدت زمان روشن کردن پمپ های چاه های کشاورزی کاهش می یابد گفت: صرفه جویی در مصرف برق،صرفه جویی در زمان کاهش مصرف انرژی در زمان پیک مصرف از دیگر نتایج طرح های تغذیه مصنوعی است.

میانگین بارش ها در سال زراعی به صورت بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵۴۰ میلیمتر است.

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵۳میلیمتر  باران در این استان ثبت شده بود.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.