تامین کالاهای اساسی از بستر اینترنت تا سفره مردم

تامین و توزیع کالاهای اساسی از مهم‌ترین مسائل از گذشته تا کنون برای دولت‌ها بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - «ما دولتی مردمی می‌خواهیم و محاسبه مسئله مردم باید مهمترین محاسبه ما باشد؛ سند توسعه تعاون برای ما در اولویت است و در واگذاری‌ها و تامین و توزیع کالا باید ظرفیت تعاونی‌ها را در نظر بگیریم»؛ این بخشی از اظهارات حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور در اولین جلسه انتخاباتی خود بوده است.

اما این تنها گفته رئیس جمهور منتخب سیزدهم درباره توزیع کالا نبود و او بار دیگر در نشستی با مسئولان و اعضای اتاق‌های اصناف، تعاون، بازرگانی بیان کرد که دولت سیزدهم، سند توسعه بخش تعاونی که ۱۰ سال بر زمین مانده است را اجرایی خواهد کرد؛ ظرفیت تعاونی‌ها در رابطه با تأمین، تولید و توزیع کالا باید مورد استفاده قرار گیرد و قانون نباید معطل بماند.

همچنین رئیس جمهور چهارشنبه یکم دی ماه در جلسه ستاد تنظیم بازار تقویت و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا در سراسر کشور را برای ایجاد آرامش در بازار و اطمینان مردم ضروری دانست و گفت: شرایط رهاشدگی و قیمت‌های دلخواه در بازار به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و در این راستا راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا به ویژه کالاهای معیشتی و روزمره مردم می‌تواند نقش مهمی در کنترل بازار و قیمت‌ها داشته‌ باشد.

در پی این گفته رئیس جمهور، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد که بازرسی هوشمند در تهران و شهرهای مختلف کشور آغاز شده است و کالاهای اساسی را رایگان به درب منزل مردم می‌رساند، همچنین از طریق روستا بازار و سایر اپلکیشن ها کالاهای اساسی را به صورت مستقیم از محل تولید و مزرعه به دست مصرف کننده می‌رسانیم‌.

البته این گفته وزیر جهاد کشاورزی با انتقادهای متفاوتی رو‌به‌رو شد، به طوری که حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سامانه مدیریت توزیع کالا گفت: وزیر جهاد کشاورزی گفته بود که مردم می‌توانند از طریق اینترنت برای خرید کالاهای اساسی اقدام کنند و درب منزل تحویل بگیرند؛ این موضوع را ما از رسانه‌ها شنیدیم و اینکه این کار انجام می‌شود یا خیر هنوز کاملا مشخص نیست؛ من بعید می‌دانم این سامانه تاثیری اساسی در کنترل تورم داشته باشد.

موسوی لارگانی می‌گوید که علی رغم اینکه دولت ادعا می‌کند که تا حدودی تورم را کنترل کرده، اما آنچه در سفره مردم مشهود است، بیانگر این است که هنوز تورم کنترل نشده و ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

هدف از تشکیل سامانه مدیریت توزیع کالا از سوی دولت چه بود؟

به گفته برخی کارشناسان سامانه هوشمند توزیع کالا با هدف کمک به توزیع و مدیریت توزیع در حوزه کالاهای مد نظر دولت بوده و این ابزار ایجاد شده و با هر شیوه و روشی که دولت تصمیم بگیرد امکان توزیع و عرضه کالاهای اساسی فراهم است.

همچنین نقش این سامانه و مکانیزم آن به این شکل است که کالا در زنجیره فروشگاه های تعاونی توزیع و جانمایی می شود و با جامعه هدفی که تعریف خواهد شد، بر اساس سیاستی که در حوزه نوع کالاها، میزان و دوره زمانی اعلام می شود، مصرف کننده متوجه خواهد شد چه کالاهایی به آن تخصیص پیدا می کند و از چه فروشگاه هایی می تواند این کالاها را تامین کند. ضمن اینکه امکان خرید به صورت برخط و ارسال اقلام وجود خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
این بازرگام مخفی کاری میکنه
بعد از سالها خامه پاکتی خریدم دیدم روش زده 20% چربی
چشام گرد شد تا حالا همچین خامه ای ندیده بودم
اگه مینوشت 20% چربی عمرا میخریدم
مزه اش هم فرق میکرد
آخرین اخبار