رسانه‌های روسی اعلام کردند نیرو‌های حافظ صلح این کشور که عازم قزاقستان شده اند عملیات خارج کردن شهروندان روس را آغاز کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان- با ادامه دار بودن ناآرامی در قزاقستان نیرو‌های حافظ صلح روسیه که به درخواست «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور این کشور به قزاقستان اعزام شده بودند درحال تخلیه شهروندان روسیه از این کشور هستند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک سفارت روسیه در قزاقستان اعلام کرده است با در نظر گرفتن تعلیق پرواز‌های مسافری منظم میان قزاقستان و روسیه دو پرواز فردا (یکشنبه) از این کشور به روسیه توسط حمل و نقل نظامی وزارت دفاع این کشور به منظور تخلیه شهروندان روس انجام خواهد شد.

دوشنبه روز عزای ملی در قزاقستان

از سویی دیگر منابع قزاق اعلام کردند توکایف برای گرامی داشتن قربانیان درگیری‌های اخیر ۱۰ ژانویه (دوشنبه آینده) را روز عزای ملی در قزاقستان اعلام کرده است.

قزاقستان چند روزی است که شاهد موجی از اعتراضات بود که با مطالبات اقتصادی آغاز شد و دو روز گذشته به درگیری‌های خشونت آمیز بین تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در تعدادی از شهر‌ها از جمله آلماتی، بزرگترین شهر این کشور تبدیل شد. این ناآرامی‌ها باعث شد رئیس جمهور توکایف دولت قزاقستان را برکنار و وضعیت فوق العاده در سراسر کشور از جمله پایتخت (نورسلطان) اعلام کرد.

در همین راستا پاتریک آرمسترانگ دیپلمات سابق کانادایی با اشاره به مولفه‌هایی که ناآرامی‌ها در قزاقستان دارند از الگوی غربی این ناآرامی پرده برداشته و اعلام کرد ظهور ناگهانی گروه‌های مسلح، یک رهبر خارج نشین، فعالیت سازمان‌های غیردولتی غربی و حرکت‌های ژئوپلیتیک نشانه‌های یک انقلاب رنگی به سبک غربی است.

سلام العبیدی، مدیر دفتر خبرگزاری المیادین در روسیه نیز در واکنش به تحولات قزاقستان اعلام کرد که بعد از خروج آمریکا از افغانستان انتشار شبه نظامیان در منطقه قابل پیش‌بینی بود، اما نه در قزاقستان کشوری دور از افغانستان که دارای ثبات است. نکته قابل توجه این است که سازمان سیا (CIA) آمریکا سالیان سال است این کشور را مرکز فعالیت‌های خود در میان کشور‌های جدا شده از شوروی قرار داده است.

گفتگوی تلفنی پوتین و همتای قزاق وی برای برقراری آرامش در قزاقستان

کرملین، شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و «قاسم جومارت توکایف»، همتای قزاق وی در تماس تلفنی «طولانی مدت» درباره شرایط بحرانی در قزاقستان گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: «رؤسای جمهور دو کشور، دیدگاه‌های خود را درباره تدابیری که برای برقراری نظم در قزاقستان اتخاذ شده است، بیان کردند».

این منبع اعلام کرد: این دو مقام توافق کردند در تماس دائم باقی بمانند. مسکو همچنین تفاسیر نابخردانه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را محکوم کرد. بلینکن، جمعه پیش بینی کرده بود چنانچه قزاقستان برای مداخله نیرو‌های روسیه به خاک خود، چراغ سبز نشان دهد، خارج کردن این نیرو‌ها از قزاقستان بسیار دشوار خواهد بود.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز تلفنی با رئیس جمهوری قزاقستان گفتگو و تحولات این کشور را بررسی کرد. امیر قطر از تلاش های صورت گرفته برای ایجاد آرامش و تحکیم امنیت و ثبات در قزاقستان مطلع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار