معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: از هزار و ۴۳۸ هکتار بافت فرسوده در استان ۵۰۰ هکتار متعلق به شهر قزوین است.

باشگاه خبرنگاران جوان  قزوین - فرجی پور گفت:هزار و ۴۳۸ هکتار بافت فرسوده در استان قزوین وجود دارد که اکثر خانه‌های قرار گرفته در طرح مسکن‌های فرسوده جزو محدوده خانه‌های باارزش باستانی محسوب می‌شوند.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازآفرینی شهری ۱۱ محله در استان قزوین تخصیص یافته است.

 استان قزوین ۲۸ شهر دارد و باید شهرداران، محله‌های نیازمند به بازآفرینی شهری را شناسایی و برای دریافت بودجه‌های ملی و استانی بازآفرینی شهری تلاش کنند.

 مشوق‌هایی برای بازآفرینی و نوسازی ساختمان‌ها از سوی شهرداری برای مالکان تعیین شده و در گذشته بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد به ازای هر واحد در نظر گرفته شده بود.

در طرح مسکن اقدام ملی رقم تسهیلات برای هر واحد نوساز مسکونی به ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد تعیین شده است که متقاضیان خودمالک برای نوسازی واحدهایشان می‌توانند از این تسهیلات جدید استفاده کنند.

 در حال حاضر ۱۱ محله در طرح بازآفرینی شهری در شهر‌های آوج، بوئین زهرا، قزوین و سایر شهر‌ها شناسایی شده اند و تا به امروز اکثر طرح‌های در دست اقدام به نتیجه رسیده اند.

 بر اساس قانون، باید ۳۰ درصد از اعتبار‌های دستگاه‌های اجرایی مشارکت کننده در طرح بازآفرینی شهری باید به این امر اختصاص پیدا کند و شرکت آبفای استان قزوین تا به امروز این ۳۰ درصد را محقق کرده است.

فرجی پور با بیان اینکه طرح مسکن اقدام ملی در استان قزوین فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: افراد مجرد بالای ۲۳ سال مجرد می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی سمن در طرح مسکن اقدام ملی در ۱۱ شهر استان قزوین ثبت نام کنند.

 همچنین افرادی که قصد ساخت و نوسازی بافت فرسوده را دارند می‌توانند از طریق ثبت نام در سامانه سمن، تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی خودمالکی برای هر طبقه با نرخ سود ۱۲ درصد دریافت کنند.

 بر اساس پیش بینی‌ها در استان قزوین برای ۶۲ هزار نفر مسکن اقدام ملی ساخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد فقط یک سوم از افرادی که در سامانه سمن ثبت نام کرده اند، واجد شرایط دریافت مسکن هستند.

به گفته فرجی پور، سهم زمین برای دهک‌های متوسط و پایانی حذف شده است و صرفاً سهم متقاضیان و تسهیلات برای ساخت مسکن اقدام ملی از آن‌ها دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.