معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان از انجام عمل پیوند مغز استخوان بزودی در این استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-دکتر رضا طهماسبی گفت: امیدواریم عمل پیوند مغز استخوان که خبری خوشحال‌کننده برای بیماران سرطانی است با پیگیری‌های در حال انجام، محقق شود.

او گفت: راه اندازی پیوند مغز استخوان در همدان حرکتی بسیار خوب به منظور گسترش پیوندهاست و این موضوع برای بیماران سرطانی که در انتظار پیوند مغز استخوان هستند؛ بسیار خوشحال کننده است.

پیوند مغز استخوان روشی است که در آن سلول‌های غیرطبیعی یا سلول‌های از بین رفته در مغز استخوان با سلول‌های سالم جایگزین می‌‌شوند. مغز استخوان، بافت مرکزی استخوان را تشکیل می‌دهد. در بدن سالم، مغز استخوان سلول‌های خونی را می‌سازد.

اگر مغز استخوان به شکل طبیعی کار نکند، نمی‌تواند سلول‌های خونی مورد نیاز بدن انسان را تولید کند. برای درمان این مشکل، پزشک می‌تواند سلول‌های بنیادی سالم (موسوم به سلول‌های دهنده) را وارد مغز استخوان فرد بیمار کند. در نتیجه سلول‌های دهنده می‌توانند به سلولهای خونی طبیعی تبدیل شوند.

پیوند مغز استخوان به عنوان “پیوند سلول بنیادی” یا “پیوند سلول بنیادی خون‌ساز” نیز نامیده می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: تاکنون تنها پیوند کلیه برای بیماران دیالیزی در همدان در حال انجام است که پیش از شیوع کرونا هم فعال بود، اما با شیوع این ویروس دیگری عمل پیوند صورت نمی‌گرفت که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مجدد این بخش احیا شد و یک مورد پیوند کلیه موفق انجام گرفت که حال بیمار مساعد است.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار