نماینده ائتلاف الفتح عراق دخالت کشور‌های عربستان و امارات را عامل انتخاب محمد الحلبوسی و حذف چارچوب هماهنگی از فرآیند سیاسی دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان- ائتلاف الفتح تاکید کرد امارات و سعودی آنچه را که نتوانستند از طریق نظامی کسب کنند، از طریق سیاسی در نخستین جلسه پارلمان کسب کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، احمد الموسوی، نماینده این ائتلاف گفت: حجم دخالت‌های خارجی به ویژه دخالت کشور‌های عربی حاشیه خلیج {فارس} در انتخابات پارلمانی که ماه دسامبر گذشته برگزار شد و در ساختار کابینه بسیار بالا است و دخالت این کشور‌ها در مسائل داخلی عراق سبب شد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان انتخاب و چارچوب هماهنگی (گروه های شیعه) از فرآیند سیاسی حذف شود.

روز یکشنبه نخستین جلسه پارلمان عراق به ریاست محمود المشهدانی، رئیس سِنی این جلسه برگزار شد. در اواسط جلسه زمانی که المشهدانی اعلام کرد چارچوب هماهنگی (گروه‌های شیعه) با یکدیگر ادغام شدند و ائتلافی با ۸۸ عضو را بوجود آوردند، جنبش صدر که تا آن لحظه با ۷۳ عضو بزرگترین فراکسیون پارلمان بود، دست به اعتراض زده و المشهدانی را دوره یا به قولی به او حمله کردند. المشهدانی بعد از این اتفاق راهی بیمارستان شده و اعضای ائتلاف‌های چارچوب هماهنگی، الجیل المستقبل و ائتلاف میهنی کرد صحن پارلمان را ترک کردند.

با وجود برهم خوردن جلسه، جنبش صدر پافشاری کرد رای‌گیری درخصوص رئیس پارلمان انجام شود. محمد ریکان الحلبوسی، بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان انتخاب، اما اعتراضات به این رای‌گیری نیز شروع شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار