تاکنون ۲۴ هزار کودک سه تا ۶ سال استان چهارمحال و بختیاری زیرپوشش طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گرفته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - مهشید سلیمانی معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای اجرای طرح تنبلی چشم تاکنون ۲۴ هزار کودک سه تا ۶ سال استان زیرپوشش طرح غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) قرار گرفته اند.

جمعیت هدف اجرای طرح تنبلی چشم در استان ۳۲ هزار کودک سه تا ۶ سال است که تاکنون بالای ۷۰ درصد این جمعیت مورد معاینه قرار گرفته اند.


بیشتر بخوانید


به گفته سلیمانی، برای اجرای این طرح ۴۵ پایگاه ثابت در مراکز بهزیستی و مراکز مثبت زندگی استان و همچنین ۲۰۰ پایگاه سیار در مهد‌های کودک فعالیت دارند.

در شهرکرد سه اپتومتریست، بروجن و لردگان هر کدام ۲ اپتومتریست برای اجرای این طرح با سازمان بهزیستی همکاری دارند و در شهرستان‌هایی که اپتومتریست فعال نیست کودکان نیازمند به معاینات تخصصی، به شهرکرد ارجاع داده می‌شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم از پارسال به وسیله دستگاه و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

به گفته سلیمانی، پارسال ۲۴ هزار و ۶۶۱ کودک سه تا ۶ ساله در طرح تنبلی چشم معاینه شدند که از این تعداد یک هزار و ۲۷۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم و یا مشکلات بینایی به پزشک متخصص ارجاع داده شد.

از این تعداد پس از معاینه تخصصی برای۲۸۰ کودک کمک هزینه تهیه عینک از سوی بهزیستی پرداخت شد و با اجرای این طرح از نابینایی ۵۰۰ کودک پیشگیری شد.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی (Amblyopia) که در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار