حین بررسی‌های تعدادی نوجوان در رصدخانه نجوم نیومکزیکو، سیگنال‌هایی درخشان ناشی از بلعیده شدن یک ستاره پرجرم کشف شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - طبق آخرین تحقیقات، ستاره شناسان دریافتند که در دهه ۱۹۸۰ سیاهچاله ای یک ستاره پرجرم را بلعیده است.

به گزارش وبسایت اسپیس، این رویداد زمانی مورد توجه قرار گرفت که تعدادی نوجوان در حال بررسی داده‌های جمع آوری شده در رصدخانه ملی نجوم رادیویی (NRAO) کارل جی. جانسکی (VLA) در نیومکزیکو بودند و دریافتند که سیگنال بسیار درخشانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ مشاهده و تا سال ۲۰۱۷ محو شده است.

دانشمندان در تجزیه و تحلیل این رویداد به نتیجه رسیدند که این نور درخشان احتمالاً ناشی از یک سیاهچاله بسیار پرجرم در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین است که یک ستاره را با گرانش به درون خود رانده است. در واقع هنگامی که ستاره‌ای بیش از حد به یک سیاهچاله نزدیک می‌شود، گرانش جسم را درون سیاهچاله می‌کشد و انفجار نورانی تولید می‌کند که اخترشناسان آن را رویداد «مختل شدن جزر و مد» می‌نامند. با وجود اینکه اخترشناسان مشابه این پدیده را تا به حال حدود ۱۰۰ بار مشاهده کرده‌اند، تعداد بسیار کمی از این رویت‌ها مانند رویداد دهه ۱۹۸۰ به مشاهدات تلسکوپ‌های رادیویی متکی هستند.

لحظه بلعیده شدن یک ستاره درون سیاهچاله

این تیم شروع به جستجوی مشاهدات دیگری از این شی با نام J۱۵۳۳+۲۷۲۷ کرد و دریافت که تلسکوپ رادیویی ۳۰۰ فوتی (۹۰ متری) رصدخانه گرین بنک، همان شی را قبل از فروپاشی ناگهانی آن در سال ۱۹۸۸ مشاهده کرده بود. در واقع، مشاهدات گرین بنک از سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ نشان داد که این سیگنال حتی درخشان‌تر از داده‌های دهه ۱۹۹۰ است. به گفته محققان، این جسم اکنون ۵۰۰ برابر تیره‌تر از زمان پیدایش است.

محققان امیدوارند که این رویداد و موارد مشابه آن‌ کمک کند تا سیاهچاله‌هایی که به واسطه رویداد مختل جزر و مد ایجاد شده و همچنین کهکشان‌هایی که این سیاهچاله‌ها در آن‌ زندگی می‌کند، بهتر درک شود. همچنین یافتن تعداد بیشتری از آن‌ها می‌تواند تعداد کهکشان ها و اسرار آن‌ را روشن کند.

گفتنی است که دانشمندان به برنامه دیگری به نام تأسیسات گذرا Zwicky (ZTF) در رصدخانه پالومار کالتک روی آورده اند، به این امید که رویداد‌های مختل جزر و مد بیشتری که باعث انفجار امواج رادیویی می‌شود را مشاهده کنند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار