زهری که نوش داروی درمان سرطان است

سم مار مخلوطى از مواد پیچیده پروتئینى با خواص سمى و آنزیمى و مواد غیر پروتئینى است که 26 نوع آنزیم در آن وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند -پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت:در حال حاضر تحقیقاتی بر روی سم مار‌های گوناگون برای کشف خواص ضد سرطان و تولید آنتی بیوتیک‌های جدید در حال انجام است تا با مصرف یک یا دو قرص بتوان بیماری‌ها را درمان کرد و نیازی به مصرف دز کامل دارو‌های درمانی نباشد.

تاکنون ۱۰ گونه جدید از خزندگان مانند مار و سوسمار توسط اداره کل حفاظت محیط زیست در سطح استان شناسایی شده که یکی از این گونه‌های جدید افعی شاخدار ایرانی است که سم آن گرفته شده و تحقیقاتی بر روی آن در حال انجام است.

 از سم مار سر مسی برای درمان سرطان سینه، مار زنگی برای درمان حملات قلبی از سم افعی برای درمان سکته قلبی و فشار خون، از سم مار کبری برای درمان آرتروز و از سم مار شاه کبری برای درمان بیماری‌های اعصاب دارو‌هایی تولید شده است.

وقتی قاچاق نفس ارزآوری را تنگ می‌کند

پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سم مار معمولا به صورت پودری مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته بازار قاچاق آن به خارج از کشور نیز برای قاچاقچیان وجود دارد، معمولا این زهر از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود.

او گفت: در منطقه خاورمیانه کشور پاکستان در زمینه استحصال زهر از مار و تولید دارو‌های مختلف از آن بسیار فعال است، ترکیه نیز در حال انجام کار تحقیقاتی بر روی سم ما است، کشور‌های اروپایی هم در سطح وسیع در حال تولید انواع دارو از زهر مار هستند و عمدتا سم مار مورد نیاز صنایع داروسازی خود را از خاورمیانه تامین می‌کنند.

مناطقی مانند شاسکوه در قاینات، مظهره فردوس، ارک و گرنگ در خوسف و استند نهبندان از جمله نقاطی هستند که وجود مار‌های ارزشمند در آن گزارش شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.