سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تعداد روز‌های آلوده هوای اراک از ابتدای امسال ۳ برابر افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک -  مصطفوی سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی در آستانه ۲۹ دیماه روز ملی هوای پاک در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شهر اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ روز آلوده را پشت سر گذاشته که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۴ روز آلوده داشتیم سه برابر شده است شرح این موضوع را به صورت زیر بیان کرد.

شعار امسال روز ملی هوای پاک به نام " هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی است، اما تعداد روز‌های پاک در شهر اراک ۸ روز بوده و ۱۲۹ روز هم تعداد روز‌های سالمی بوده که امسال پشت سرگذاشتیم.

عمده این آلودگی‌ها ناشی از وقوع پدیده گرد و غبار ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی‌های امسال و اثرات اقلیمی و بحث پدیده اینورژن و وارونگی دمایی و آلودگی‌هایی که از منابع و برخی صنایع آلاینده ایجاد می‌شود.

بخشی از آلودگی هوا ناشی از وسایط نقلیه و خودرو‌هایی است که در افزایش این آلاینده‌ها سهم دارند و بایستی اقدامات و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود و با خودرو‌هایی که معاینه فنی ندارند برخورد شود.

انتظار می‌رود که دستگاه‌های ذیربط نظارت بر معاینه فنی خودرو‌ها را داشته باشند چرا که که معاینه فنی خودرو‌ها و کاهش تردد خودرو‌ها تک نشین در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی دارد.

پایش صنایع آلاینده و ملزم کردن صنایع به سیستم فیلتراسیوتن یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا است و برای استفاده از سوخت مایع در صنایع لازم است که این سوخت قبل از مصرف شرایط استفاده آن استاندارد و یا اینکه قبل از تخلیه به محیط از فیلتراسیون مناسب استفاده شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان اشاره‌ای هم به شیوع بیمای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک داشت و گفت: با مشاهده اولین مورد شیوع این بیماری از ۵ آذر تا به امروز هزار و ۳۲۷ لاشه پرنده جمع آوری شده و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه کنترل شده است.

اراک سومین شهر آلوده کشور بعد از کرج و اهواز است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.