دیپلمات پیشین کشورمان گفت: روسیه می‌داند بدون حضور ایران نمی‌تواند در منطقه حضور موثری داشته باشد. آینده منطقه پر از گفت‌وگوست.

باشگاه خبرنگاران جوان - احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن گفت: در سیاست خارجی دولت جدید سیاست نگاه به شرق مورد توجه قرار گرفته است. دولت قبل با رویکرد اشتباه تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد غرب گذاشت. محصول این رویکرد برجامی شد که هشت سال کشور را در بلاتکلیفی قرار داد، اما دولت جدید همه هدف خود را در برجام نمی‌گذارد.

به گفته دیپلمات پیشین کشورمان، دولت جدید برقراری ارتباط محکم با روسیه و چین را در دستور کار دارد. منطقه می‌تواند در غیاب حضور تشنج آفرین آمریکا سیاست‌های تنش زدایی را با کشور‌های همسایه با همکاری روسیه و چین ایجاد کند.

دستمالچیان می‌گوید: روسیه می‌داند بدون حضور ایران نمی‌تواند در منطقه حضور موثری داشته باشد این منافع و دیدگاه‌های مشترک می‌تواند کشور‌ها را به هم نزدیک کند. ایران در راستای همین سیاست دست دوستی برای همکاری جامع‌تر با روسیه دراز می‌کند و مسکو هم با توجه به نقش مهم و تعیین کننده ایران در امور منطقه چنین رویکردی با کشور ما آغاز کرده است. آینده منطقه پر از گفت‌وگو و به دور از تنش است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، فردا چهارشنبه عازم روسیه خواهد شد. رئیسی در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد. حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه است.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی خواهند کرد. رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشور‌های منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده است.

پس از اعلام دیدار روسای جمهور ایران و روسیه «کاظم جلالی» سفیر کشورمان در این کشور اعلام کرد که سال جدید میلادی در حالی آغاز می‌شود که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال ارتقاست و در آغازین روز‌های سال جدید سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در همین راستا در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود این سفر در چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه و شامل ابعاد تجاری، اقتصادی و مذاکرات دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
بحث و جدل بمراتب بهتر از کشت کشتاره
آخرین اخبار