باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -محمدحسین روشنک در وبینار تقویت همکاری های تجاری ایران و تاجیکستان گفت: توسعه تجارت خارجی کشور، نیازمند داشتن اقتصادی رقابتپذیر است.
اقتصادی که توان رقابت دارد و در آن به اصل برندسازی و حمایت از ایجاد و تقویت برندها، کمک شده است.
او گفت:منشا عمده مشکلات تجاری ما با کشورهای هدف این است که محصولات صادراتی از ایران، برند منحصر بهخود را ندارد و صادرکننده نیز صاحب یک برند مختص به خود نیست. طبیعتا بازار هدف محصولی که شناخته شده باشد و اصالت آن به اعتبار برندش مورد تایبد قرار گرفته باشد را می پسندد.
سفیر ایران در جمهوری تاجیکستان که به صورت برخط در این وبینار حضور داشت نیز گفت: لازمه افزایش تجارت خارجی ایران با تاجیکستان، تسهیل در رفتوآمد به این کشور است که خوشبختانه با دایر شدن پرواز تهران- دوشنبه و مشهد- دوشنبه، این اتفاق میسر شد.
اما با محدودیتهای کرونا پرواز تهران - دوشنبه به دلیل کمبود مسافر دیگر صورت نگرفت که امیدواریم با اقدامات مسئولان مرتبط این برنامه مجددا دایر شود.
بیشتر بخوانید
محمد تقی صابری گفت: یکی از معضلاتی که در ارتباط با صادرات کشور به تاجیکستان بروز کرد، انسداد مسیر ترانزیت از طریق ترکمنستان به تاجیکستان بود که به دلیل این مسئله، کالاهای صادراتی ابتدا به کشورهای دیگر منتقل شده و سپس به تاجیکستان ارسال میشدند. طی چند ماه گذشته با تفاهمی که میان ترکمنستان و تاجیکستان ایجاد شد، این معضل برطرف شده و کالاها مستقیما به تاجیکستان ارسال میشوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: یکی از اولویتهای مهم دولت سیزدهم توسعه و افزایش مراودات با کشورهای همسایه است که این موضوع را در عمل نیز نشان داده و تا به امروز دیپلماسی موثری را در ارتقای تعاملات با همسایگان، شاهد بوده ایم.
مرتضی اشرفی گفت: تاجیکستان از لحاظ اقتصادی کشور مهمی برای ما به شمار می آید و طبق هدفگذاری که صورت گرفته، مراودات با این کشور باید تا ۵۰۰ میلیون دلار ارتقا پیدا کند که با پیگیری الزامات و فراهم سازی امکانات و ظرفیت ها، به این مهم نیز دست پیدا خواهیم کرد. فرهنگ و زبان مشترک ایران و تاجیکستان نیز نقش پررنگی در ارتقای روابط دو کشور خواهد داشت.
رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: با تلاش و هدفگذاری صورت گرفته، پیشبینی میشود حجم مبادلات میان دو کشور ایران و تاجیکستان تا سال ۲۰۳۰ به سالانه ۵۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
در گذشته، ۶ الی ۷ درصد از بازار ۳ میلیارد دلاری تاجیکستان توسط کالاهای ایرانی تامین میشد. امیدواریم با افقی که نسبت به روابط دو کشور ترسیم شده، به اهداف تعیین شده در آینده نزدیکتری دست پیدا کنیم.
رحمت الله خرمالی گفت: هدفگذاری اقتصادی صورت گرفته می گوید که تا سال ۱۴۰۴، حجم صادرات کشور از رقم ۵۵ به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند که این مسئله قطع به یقین قابل دستیابی است. با بررسی بازار مصرف تاجیکستان متوجه خواهیم شد که این کشور در حوزه محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات مرتبط با صنعت ساختمان و... نیازهای مبرمی دارد. اخیرا با همکاری بخش های مختلف، نقشه راه همکاریهای صنعتی، معدنی و تجاری با جمهوری تاجیکستان را ترسیم کرده و به وزارت خارجه نیز منعکس کردهایم.
انتهای پیام//ف.ب.