امسال؛

غربالگری بینایی ۲۶ هزار کودک در استان همدان انجام شد

سرپرست معاونت پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت:برای پیشگیری از تنبلی چشم، طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله در این استان درحال اجراست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-ابوالفضل باب الحوائجی گفت: طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله تاکنون برای ۵۷ درصد از جامعه هدف با فراوانی شهر‌های رزن، بهار و همدان به تعداد ۲۶ هزار کودک اجرا شده است و این طرح تا پوشش کامل ۴۶ هزار کودک جامعه هدف در پایگاه‌های دائمی و مراکز مثبت زندگی استان همدان ادامه دارد.

به گفته او ۴۶ مرکز مثبت زندگی تا پایان بهمن ماه و ۹ پایگاه دائمی در شهرستان‌ها تا پایان امسال با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی و بدون تماس بدنی با کودک آماده انجام غربالگری بینایی برای جامعه هدف هستند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت:بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم قبل از پنج سالگی است و در صورتی‌که مشکل دید کودک تا قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود با درمان به موقع مشکل رفع و بینایی کامل به دست خواهد آمد.

باب الحوائجی گفت:کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک برای تامین هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او گفت:تمامی کودکان سه تا ۶ سال باید هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند، و در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول، تکرار غربالگری در سال‌های بعد ضروری است، زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

 آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی بیماری  و اختلال بینایی است که در صورت درمان نشدن در سن  سه تا ۶ سالگی کودک، مشکلاتی بینایی برای فرد ایجاد خواهد شد.

باب الحوائجی گفت: پایگاه غربالگری شهرستان همدان در بهزیستی همدان واقع در میدان بعثت، پل نیازمند بعدازظهر‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای کودکان سه تا ۶ سال است و در ملایر مرکز خدمات پرستاری بهنام واقع در خیابان شهدا، نبش کوچه سالاری همه روزه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آمادگی پذیرش کودکان را دارد و بقیه مراکز استان همدان نیز در ساعات اداری برای اجرای طرح فعال هستند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار