معاون استاندار همدان گفت: آمار نشان دهنده افزایش ورودی معتادان به کمپ‌ها و زندان در نیمه دوم سال به ویژه فصل زمستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان از همدان-  مهدی باب الحوائجی گفت: ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند داشتن آمار و اطلاعات دقیق از شمار معتادان، معتادان متجاهر، ابتدا به مصرف و مستمر در حال مصرف است.

تجاهر حالت معتادی است که عمدا و به انگیزه نشان دادن کار خود و جلب توجه، در مرئی و منظر عموم اقدام به مصرف موادمخدر می کند. 

او  روز سه شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان گفت: موضوع اعتیاد با این گستردگی نیازمند برنامه ریزی است بنابراین در گام نخست باید آمار و اطلاعات دقیق داشت تا بتوان به خوبی هدفگذاری و برنامه ریزی و در صورت داشتن برنامه آن را به روز رسانی و بومی سازی کرد.

در واقع معتاد متجاهر کسی است که اراده ‏آزادش نه از سر اضطرار بلکه به عمد و باانگیزه تجاهر، بر مصرف آشکار موادمخدر قرار گرفته است؛ لذا مصرف علنی به تنهایی برای صدق عنوان تجاهر کافی نیست و مصرف علنی حداکثر یک شرط برای تشکیل حالت تجاهر به شمار می‏رود.

باب الحوائجی  در ادامه گفت: نباید نسبت به مساله اعتیاد بی تفاوت و همانند مسائل روزمره عمل کرد چرا که این موضوع خانمانسوز و جامعه برانداز است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان گفت: مواد مخدر در همه ابعاد یک موضوع گسترده‌ای است که بسط و گسترش جغرافیایی آن به اندازه کل جهان بوده و از نظر کسب درآمد‌های سوداگرانه جزو اولین درآمد‌های کارتل‌های اقتصادی مافیایی است.

او گفت: بنابراین برنامه ریزی جدی برای این موضوع در یک جمع محدود، ساده انگاری و ساده اندیشی است با این وجود این موضوع سبب رفع مسئولیت افراد نشده است بلکه باید طبق مسئولیت تکلیف مدارانه و جهادی پای کار آمده تا بسیاری از مسایل حل شود.

باب الحوائجی افزود: داده‌های آماری گویای این است که ورودی معتادان به کمپ‌ها و زندان در نیمه دوم سال به ویژه فصل زمستان افزایش می‌یابد چرا که معتادان برای به دست آوردن جای مناسب و غذای گرم خود را در منظر پلیس قرار داده تا دستگیر و راهی زندان شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان گفت: یکی از مسائل طرح شده در این نشست افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر است

او در ادامه گفت: اما افزایش ظرفیت تاکی باید ادامه داشته باشد چراکه هدف از راه اندازی مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ ابتدا ساماندهی معتادان سپس درمان آن‌ها است.

باب الحوائجی گفت: پس از ساماندهی و درمان باید به تداوم درمان و ماندگاری درمان توجه کرد که در این راستا ستاد بهزیستی وارد میدان شده تا فرد پس از طی فرایند درمان و بهبودی دوباره به دامن اعتیاد بازنگردد.

معاون استاندار همدان گفت: باید برنامه‌ای پیش بینی کرد تا افرادی که پس از طی فرایند درمان و بهبودی دستگیر می‌شوند مجرم شناخته شده و دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد کند.

او خواستار نظارت بیشتر سازمان بهزیستی به مراکز ترک اعتیاد و بهره گیری از توان و ظرفیت‌های مردمی به ویژه خیران در حوزه اعتیاد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان گفت: شماری از خانواده‌های معتادان دارای تمکن مالی هستند و توان پرداخت هزینه درمان را دارند.

به گفته باب الحوائجی هر چند کمپ‌ها زمینه‌ای برای ترک اعتیاد هستند، اما باید این را نیز بدانیم که تجمع انسانی در یک مکان به طور حتم مشکلات و آلودگی‌هایی نیز ایجاد می‌کند.

او مجهول الهویه بودن برخی از معتادان را از دیگر چالش‌ها دانست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان گفت: هویت این قبیل افراد به علت نداشتن کارت هویت و معرفی خود به نام دیگر، محل سوال است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.