نخستین آزمایشگاه استانی تشخیص بیماری مشمشه در تبریز راه اندازی شد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری مشمشه در اداره کل دامپزشکی استان خبر داد و گفت: این آزمایشگاه پس از تهران دومین آزمایشگاه کشور بوده که البته نخستین آزمایشگاه استانی کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - امیرحسین بهداد  گفت : وسایل و تجهیزات این آزمایشگاه هزینه‌ای برای استان دربرنداشته و از تهران ارسال شده و ۲ متخصص حوزه دامپزشکی آموزش‌های لازم را در تهران گذراندند.

پیش از این، نمونه‌های آزمایشگاهی به تهران ارسال می‌شد و برای ارسال جواب نمونه‌ها یک تا ۲ ماه فرصت لازم بود اکنون با راه اندازی این آزمایشگاه در مدت یک روز امکان تشخیص بیماری مشمشه فراهم شده است.

امسال تاکنون ۲هزار و ۲۴۳ خون گیری در ارتباط با نمونه گیری مشمشه در آذربایجان شرقی انجام شده که همگی به تهران ارسال شد، اما با راه اندازی این واحد آزمایشگاهی در تبریز ماهانه حدود ۲۵۰ آزمایش مورد نیاز استان انجام خواهد شد.

 بیماری مشمشه متعلق به تک سمان مثل اسب، قاطر و الاغ است و جزو بیماری مشترک انسان و حیوان محسوب می‌شود، گفت: وضعیت حادی در خصوص این بیماری در آذربایجان شرقی وجود ندارد و برخی از چهارپایان تلف شده معدوم شده است.

تست مشمشه به روش سرولوژی یا CFT، بیشتر برای بررسی ابتلا به عفونت‌هایی به کار می‌رود که تشخیص آن‌ها با سایر روش‌ها مانند کشت دشوار است، این روش نوین به لحاظ حساسیت و دقت بالا در تشخیص بیماری مشمشه به کار می‌رود و مشکلات و تبعات تست مشمشه به روش مالئیناسیون که به صورت تزریق داخل چشم انجام می‌شود را ندارد.

انتهای یپام/

برچسب ها: آزمایشگاه ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.