کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: در دهه‌های اخیر، تولید و مصرف محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده افزایش یافته که افزایش شیوع چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را در پی داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - نسیم بهادری گفت: در محصولات غذایی صنعتی و فرآوری شده از مواد افزودنی، طعم دهنده ها، شیرین کننده‌های مصنوعی، رنگ‌های طبیعی، امولوسیون کننده‌ها استفاده می‌شود.

او گفت: محصولات غذایی موجود در سبد غذایی خانواده‌ها همچون نوشابه، آبمیوه‌ها و نکتار‌های غیر طبیعی، انواع بیسکوییت ها، کیک ها، دونات، بستنی ها، شیر‌های طعم دار، چیپس، کراکر، پفک، پیتزا، سوسیس و کالباس، همبرگر‌های غیرخانگی، سس‌های کارخانه ای، انواع شکلات، آب نبات ها، شیرینی‌های آماده، قهوه فوری و نسکافه، جزو مواد غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده به شمار می‌رود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده، اغلب دارای دانسیته بالای انرژی، حاوی قند یا نمک یا چربی بالا، فقیر از نظر ریزمغذی‌ها و فیتوکمیکال‌ها و گاه نیز حاوی ترکیبات موتاژن (جهش زا) است که به دلیل فرآیند‌های فرآوری در صنعت، از جمله حرارت بالا، تولید می‌شود.

او گفت: ترکیبات غیر مغذی در محصولات غذایی صنعتی بسیار فرآوری شده، در صورت مصرف طولانی، زیاد و مستمر، می‌توانند باعث افزایش استرس اکسیداتیو به سلول‌ها و اندام‌ها شوند و یا با کاهش در باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، زمینه التهاب و بیماری‌های مزمن مختلف را فراهم کند.

بهادری گفت: یکی از مواد غذایی صنعتی یا فراوری شده مورد علاقه کودکان سس کچاپ یا گوجه فرنگی است، تا جایی که برخی افراد طعم و مزه هر غذایی را منوط به استفاده از سس برای آن می‌دانند؛ از اسپاگتی گرفته تا پیتزا و حتی ساندویچ‌ها از جمله مواد غذایی است که به همراه سس مصرف می‌شود.

رب گوجه فرنگی

او گفت: این طعم دهنده تنها شامل گوجه فرنگی تازه نیست و علاوه بر گوجه فرنگی، مواد مختلف بسیاری در درون سس کچاپ وجود دارد.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: سس کچاپ در ترکیبات خود حاوی بسیاری از مواد مضر برای سلامتی انسان است و مصرف بیش از حد آن، می‌تواند بیماری‌های جدی برای کودکان به دنبال داشته باشد.

او گفت: به طور کلی ترکیبات سس کچاپ شامل کنسانتره گوجه فرنگی، شربت ذرت با فروکتوز بالا، سرکه مقطر، شکر و مواد نگهدارنده است؛ مصرف بیش از حد غذا‌های حاوی شربت فروکتوز با افزایش خطر چاقی، دیابت مقاومت به انسولین، تری گلیسیرید بالا و بیماری‌های مرتبط با کبد چرب همراه است.

بهادری گفت: برخی پدر و مادر‌ها فرزندان را عادت داده اند که مواد غذایی را با سس بخورند که با تهدید سلامت کودک همراه است؛ زیرا علاوه بر اینکه سس حاوی چربی و نمک فراوان است، غذا‌هایی که با سس خورده می‌شود نیز مملو از چربی است و در درازمدت به نفع سلامت کودک نیست.

او گفت: بعضی از پدر و مادر‌ها تصور می‌کنند مصرف بیش از حد چربی یا سس اشکالی ندارد؛ در صورتی که الگو‌های تغذیه‌ای در کودکی شکل می‌گیرد و این عادات غذایی به دوران بزرگسالی منتقل می‌شود و در نهایت فرد به دلیل مصرف غذا‌های چرب همراه با سس فراوان، دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: در صورت تمایل به مصرف سس کچاپ در کودکان، سعی شود از نوع خانگی آن که بدون مواد نگهدارنده است استفاده شود و از سس گوجه فرنگی صنعتی به مقدار محدود استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار