رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از نجات جان یک بیمار که دچار انسداد راه هوایی شده بود با راهنمایی فرزندان توسط تکنسین واحد ارتباطات مرکز اورژانس ۱۱۵ خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمد جواد مرادیان گفت: به دنبال تماس با تلفن ۱۱۵ مبنی بر انسداد راه هوایی یک پیرزن به علت ورود غذای بلع شده، بلافاصله کارشناسان مرکز پیام اورژانس بعد از اخذ آدرس یک دستگاه آمبولانس به منزل بیمار اعزام کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: در بازه زمانی رسیدن آمبولانس اورژانس کارشناس اورژانس مرکز ارتباطات ۱۱۵، با برقراری تماس و راهنمایی و آموزش به فرزندان، موفق به برطرف کردن انسداد راه هوایی و نجات بیمار از خفگی شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس ضمن قدردانی از پرستاران واحد تریاژ تلفنی مرکز اورژانس خانم گرامی طیبی، گفت: هنگام تماس با تلفن ۱۱۵ باید ضمن حفظ آرامش به توصیه پرستاران مرکز پیام دقیقا عمل کرده و با این کار در حفظ جان بیمار کمک کرد.

او گفت: خفگی اغلب ناشی از ورود ناگهانی جسم خارجی به راه هوایی رخ می‌دهد.

مرادیان گفت: ابتدا پنج ضربه محکم بین دو کتف می‌زنیم و اگر بیمار قادر به صحبت کردن و سرفه کردن نبود، مانور هایملیخ اولین قدم در مواجهه با این بیماران بوده و توصیه می‌شود همه افراد آن را یاد بگیرند.

رئیس اورژانس فارس گفت: در بزرگسالان با علائم بالا باید پشت بیمار قرار گرفته و دست‌های خود را دور شکم وی حلقه بزنید، بهتر است یک دست خود را مشت کرده و با دست دیگر مچ دستی که مشت کرده اید را بگیرید. سپس شکم بیمار را به سمت بالا در چند نوبت فشار دهید.

توضیح بیشتر در فیلم و همین مانور بود که جان بیمار را از مرگ حتمی نجات داد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار