در پرونده‌های زمین‌خواری و ساحل‌خواری اعمال نفوذ می‌شود

قوانین مختلفی در ایران به حفظ حریم دریاها و نوار ساحلی پرداخته‌اند، اما مجموعه‌های حاکمیتی و خصوصی بخشی از نوار ساحلی کشور را تصرف کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - «ساحل خواری» پس از زمین خواری و کوه خواری بخشی از اخبار روزهای گذشته رسانه‌ها را به خودش اختصاص داده؛ اگرچه به گواه گزارش‌ها و گفته‌ها به نظر نمی‌رسد اتفاق تازه‌ای باشد. 

یک آمار در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از ۳ هزار و ۶۶۸ کیلومتر نوار ساحلی ایران در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است که نام بسیاری از ادارات، سازمان‌های دولتی و نظامی هم میانشان دیده می‌شود. این تصرف‌ها که با بستن مسیرهای ورودی به سواحل کشور، ساحل‌های اختصاصی برای کارکنان این دستگاه‌ها و سازمان‌ها ایجاد می‌کنند، ۱۸۰ کیلومتر از ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی شمال کشور را شامل می‌شود.

بر اساس گفته‌های معاون اقتصادی وزیر کشور دولت دوازدهم، در این تصرف‌های غیر قانونی ساحل‌های ایران، دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه و قوه مقننه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، بخش خصوصی و سایر نهادها دخیل هستند.

تصرف ساحل‌ها البته به شمال کشور و دریای خزر محدود نیست و ساحل‌های جنوبی ایران در محدوده خلیج فارس تا دریای عمان هم درگیر آن هستند؛ اگرچه بخشی از نوار ساحلی در ماه‌ها و سال‌های گذشته از تصرف خارج شده. به علاوه بعضی آمارهای اعلامیِ نهادها از طول نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور اختلاف‌هایی داشته که به گفته رسانه‌ها، اختلاف آمار اعلامی نگران کننده است.

مهدی سعادتی نماینده بابل در مجلس یازدهم گفته «زدوبندها اجازه آزادسازی حریم دریاها را که یک مصوبه دولتی است، نمی‌دهند.» این اظهارنظر سعادتی پس از رسانه‌ای شدن دیوارکشی بخشی از نوار ساحلی ایزدشهر مازندران مطرح شد. 

گزارشی تصویری پیرامون ساحل خواری نهادهای نظامی در شهرستان نکا

رضا رحمانی دادستان لاهیجان اسفند ماه سال گذشته گفته بود «۳۷ کیلومتر از اراضی ساحلی را فردی تصرف کرده بود و تا جایی پیش رفته که در عمق دریا موج‌شکن ساخته بوده است. این اراضی به همت دستگاه قضا رفع تصرف و ۱۰ ویلای غیرمجاز هم تخریب شد، اما هیچ نهادی به عنوان متولی برای تحویل گرفتن این اراضی پا پیش نگذاشت.» 

«رانت، فساد و منفعت» علت نبود اراده برای مقابله با ساحل خواری در ایران/ پرونده‌های زمین خواری و ساحل خواری را مختومه می‌کنند یا بی‌نتیجه می‌مانند

آنچه به عقیده برخی یک نگرانی دیگر درباره پدیده زمین خواری و ساحل خواری است، نبود اراده برای اجرای قانون است. بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت پرونده این پدیده‌ها در دوره گذشته پارلمان بررسی شده بود اما اینکه به راحتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، یعنی «دست سیستم‌ها در دست همدیگر است.»

پارسایی در این باره بیشتر توضیح داده است که در ادامه می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود اینکه کشور چندین قانون درباره حفظ حریم دریاها دارد، علت اصلی ساحل خواری در ایران چیست؟

پارسایی: کمیسیون اصل نود مجلس دهم درباره این موضوع بررسی‌هایی داشت و اینکه به راحتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، یعنی دست سیستم‌ها در دست همدیگر است. قوانین محکم و سفت و سختی درباره زمین خواری و ساحل خواری وجود دارد اما مجریان قانون و ناظران آن به هر دلیل مصمم به اجرایش نیستند. علت آن هم به جز رانت، فساد و منفعت در مقابل عامل بازدارندگی قانون، چیز دیگری به نظر نمی‌رسد. مگر اینکه به صورت نمادین با افرادی که دیوارشان از همه کوتاه‌تر است، برخورد شود. در نتیجه اراده‌ کلان برای اجرای قانون و حفظ محیط زیست وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: گزارش‌ها نشان داده نهادهای حاکمیتی و دولتی هم در تصرف حریم دریاها دخیل هستند. آیا در زمان بررسی پرونده‌های تصرف حریم دریاها از سمت نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دیگر، فشاری به مجلس وارد شد تا نظارت انجام نشود؟

پارسایی: فشارها در مراحل دیگری وارد می‌شود. مجلس نظارت می‌کند و نهایتاً کمیسیون اصل نود گزارش خود را به قوه قضائیه ارائه می‌دهد، یا اینکه قوانینی در مورد جلوگیری از زمین خواری و ساحل خواری وضع می‌شود. اگر فشاری وارد شود، با این هدف است که گزارش نظارتی مجلس خوانده نشود یا دست آخر، برای جلوگیری از پیشبرد پرونده‌های زمین خواری و ساحل خواری در جاهای دیگری اعمال نفوذ می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مثلاً کجا اعمال نفود می‌شود؟ 

پارسایی: سازمان‌ها، نهادها و... یا وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع که باید مجری قانون باشند و برخورد کنند.

«رانت، فساد و منفعت» علت نبود اراده برای مقابله با ساحل خواری در ایران/ پرونده‌های زمین خواری و ساحل خواری را مختومه می‌کنند یا بی‌نتیجه می‌مانند

باشگاه خبرنگاران جوان: قوانینی مانند «اراضی مستحدث و ساحلی» و مشابه آن به دستگاه‌های مختلفی چون وزارت جهاد کشاورزی و... مسئولیت‌هایی داده‌اند. منظور شما از وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع ساحل خواری یا زمین خواری همین وزارتخانه‌هاست؟

پارسایی: ‌بله، وزارت جهاد کشاورزی نمونه آن است و نهایتاً محل رسیدگی به این پرونده‌ها قوه قضائیه است. پرونده‌هایی که در آنها اعمال نفوذ می‌شود، یا در سازمان‌ها و نهادهای مربوط وزارت جهاد کشاورزی در همان محل مختومه می‌شوند یا اینکه پس از ارجاع به قوه قضائیه، مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند و نتیجه نمی‌دهند. با اینکه گزارش جامعی درباره زمین خواری و ساحل خواری داده شد، عزم و اراده برای حفاظت از زمین‌ها، سواحل و منابع ملی وجود ندارد و بیشتر در حد شعار است.

البته بودجه خوبی برای اجرای طرح نقشه برداری ثبتی(حدنگار یا کاداستر) داده نشده، با اینکه در همه دنیا تقریباً اجرا شد اما در کشور ما چندان منسجم این اتفاق نیفتاد. همین گسستگی قطعاً باعث می‌شود سودجویان پس از زدوبندهایی که با جاهای خاصی انجام می‌دهند، به منافع کلان و بیش از حد تصور برسند. اراده‌ای هم برای اجرای این طرح نیست.

یادم است بخشی از بودجه طرح حدنگار با همان لابی‌های غیر قابل انکار در زمان بررسی لایحه بودجه به هلال احمر و دستگاه‌ها و موضوع‌های دیگری رفت، در صورتیکه اجرای طرح و صدور سند برای زمین‌های ملی بسیار مهم‌تر است. 

ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اعتماد
۱۷:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
لطفا در اطراف شهر خای توریستی مثل نوشهر رو بررسی کنید. مثال در انتهای خیابان معروف نخ شمال برخی بنگاه دارها با برخی افراد محلی دارن تمام زمینای اون مناطقو میخورن.... با یکی دوتا زمین هم سیر نمیشن.... حریم رودخانه و فضاهایی که تا چند سال قبل زمین منابع طبیعی بوده را الان قطعه بندی کرده اند برای خودشان .... به طوری که ما چند سال قبل برای رفتن به منطقه دریاچه از آن مسیر استفاده میکردیم و به راحتی از رودخانه رد میشدیم ولی الان جایی باقی نمانده و کلا شده زمین اجدادی برخی افراد!!!! خیلی از افراد سودجو با زمینخواری دارند ثروت باد آورده به دست میآورند....
ثروتمند بودن بد نیست ولی در صورتی که از راه حلال باشه، این زمینها
که‌ اول کم‌کم دیوارچینی و بعد گاهی حتی شهرک‌ میشوند بیت المال و حق الناس هستن و متعلق به همه مردم هستند و حق نسل های آینده... نه فقط برای این افراد سودجو.... خواهشمندم پیگیری نمایید. ما که هرجا شد گفتیم و حرفمان به جایی نمیرسد، اما اگر شماخواندید و میتوانید کاری کنید یا علی مدد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
برید سراغ اقای رفیق دوست بپرسید چطور کنار دریا ویلا ساخته اونهم با اون عظمت و.....
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۶:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
مدتها است در مناطق مختلف دماوند مرفهین بی درد با هماهنگی مسئولین محلی...مشغول تخریب طبیعت و درختان برای ساختن ویلا هستندچرا کاری صورت نمی پذیرد بدون مجوز و سند آب و برق و گاز چگونه میگیرند و هزاران سوال دیگر؟؟؟ خیلی ها از ایشان میگویند در شمال هم داریم گفتیم اینجا هم یکی بسازیم!!!!
Canada
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
ریشه تمام خلافها .دزدی ها .اختلاس .احتکار
زمین دزدی .
فقط در عدم شفاف سازی است و بس
شفاف سازی اول از رای نمایندگان
هر کس مخالف شفاف سازی است
در هر پست و مقامی که هست
صددزصد ریگ در کفش دارد و
پشت عدم شفاف سازی خلاف میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
رفتم به مجتمع گهرباران .بل صیادان که آنجا بودند ،صحبت کردم . گفتند روزهایی که برای بازرسی می خواهند بیایند، صیادان از قبل خبر دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
تو چه چیز اعمال نفوذ نمیشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
سال گذشته رفتیم ساحل شمال. سوار جت اسکی شدیم جت اسکی چپ کرد. از ما 600000هزار تومان بابت چپ شدن جت اسکی درخواست خسارت کردند . یه نفر که پیش از ما سوار شده بود و برای اون هم چپ شده بود و جریمه داده بود گفت به طور عمدی جت اسکی های خراب رو در اختیار مردم می ذارن تا از اونا باج بگیرن. ما هم از پرداخت خودداری کردیم . وقتی با مخالفت ما روبرو شدند چند نفری با هم با فحش و ناسزا با ما درگیر شدند. به پلیس 110 زنگ زدیم. بعد از کلی تاخیر پلیس اومد و از اول تا آخر، طرف اونا رو گرفت و فهمیدیم که پلیس و کلاهبردارهای ساحل باهم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
فکر کنم ساحل های دریا رو کارگران ساختمانی ساحل خواری میکنن ...برو مردم رو سر کار گذاشتین ...شرکت نفت وگاز ومخابرات وووووو..همشون ویلا ساختن بعد میگین ساحل خواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
ویلای شرکت مخابرات در طرف دیگر خیابان است باید از خیابان رد بشین برید ساحل من رفتم میدونم در گیلان است بقیه را نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
مگر رهبر فرمانده ی کل قوا نیست؟ مگر ایشان اطلاع ندارد که رفع تصرف از اراضی ساحل دریا قانون است؟ مگر ایشان نمی‌دانند که چون نیروهای مسلح ،مسلح هستند نباید به قانون تعرض و یا تعرض غیر قانونی کنند؟
پس چرا دستور رفع تصرف اراضی را نمیدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز درمورد تصرف ساحل توسط ارتش یعنی نیروی هوایی ونیروی دریایی باید خدمت شما ومردم عزیز عرض کنم که نیروی هوایی از دریا برای اموزش استفاده میکند وخلبانان این نیرو امدادغریق را اموزش میبنند ونیروی دریایی هم درنوشهر دانشکده دریایی دارد وشغلش دریا ودریانوردی واموزش هست چون من خودم بازنشسته ارتش هستم خواستم جهت اطلاع دوستان عرض کنم ولی از سپاه وناجا و.... خبر ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی ها پول دادن خریدن با سند،الان پولوشونو دارید پس بدید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
مهم اینه که ببینید کیا خوردن؟ چه جوری خوردن؟ به کجا وصل بودن؟ ... البته اگه ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ساختمان های روبروی دانشگاه بابلسر دقیقا تا داخل اب واردشدن....به چه مجوزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
اگر ممکنه یه مقدار سریعتر تا زمینا تموم نشده. نسل بعدی چی زمینی میمونه یا باید به استثمار زمینداران در بیایند یا بروند در بیابان و صحرای برهوت زندگی کنند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
یه پول هنگفتی ازشون می گیرید خرج مسافرت خارجی آقازاده می کنید ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
این اعمال نفوذی ها چه کسانی هستند؟ معرفی شوند و به قوه قضاییه ارجاع داده شوند
اصلاً شما نباید اینها رو به ما بگید بلکه باید خودتون قاطعانه برخورد کنید
من چه کار می تونم بکنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
کی برخورد کنه؟ اینا خودشون خوردن،اگر برخوردی بود که وضع ما این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
خود قوه قضاییه فاسد هست خخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
چرا این اعمال نفوذ را روشن نمیکنید کدامیک از مسئولان یا وزیر یا رئیس جمهور یا آخوند اعمال نفوذ میکند سرمردم شیره مالی نکنید؟؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
اعمال نفوذ میشود یعنی چی ؟؟؟؟رهبر اعمال نفوذ میکنه؟؟؟؟مجلس خبرگان باید رسیدگی کنه،،،،،روسای قوا اعمال نفوذ میکنن ؟رهبری باید رسیدگی کنه ،،،،سپاه و ارتش اعمال نفوذ میکنه؟دادگاه نظامی هست ,,,, کی اعمال نفوذ میکنه که محکمه ای براش نیست ،،،،،،با یک حکم حکومتی میتونید لودر بندازید و تمام سواحل رو ازاد کنید،،،،،اینابهونس،،،،،،ساختمان مردم عادی با حکم ماده ۱۰۰شهرداری به راحتی تخریب میشه ولی اراضی شمااعمال نفوذ میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
وقتی دولت درسایه داریم دولت چه کهری میتونه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
قانونی در این کشور وجود دارد بنام " از کجا اورده ای " ؟! و تقریبا از همان ابتدای تصویب این قانون , انرا گذاشته اند " در کوزه و ابش را میخورند " !! حالا حکایت مبارزه با زمین خواری , ساحل خواری , کوه خواری , مال مردم خواری , رانتخواری و صدها " خواری " دیگر است که بهمان سرنوشت دچار شده است ! تا زمانیکه همه دست اندر کاران وابسته به دولت و قدرتهای " ماورایی " !! منافعی در این نوع " خاصه خواری ها " دارند , اش همین اش است و کاسه همین کاسه !!! بیخود فریاد " ای دزد, ای دزد " بر نیاورید که پیدا نمیکنید !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
هر وقت دراین مملکت درباره فساد سیستماتیک و هماهنگی شده وسازمان یاقته صحبت می شود آقایان مسولین کلا منکر فساد شده و خلاهای قانونی و عناوین مختلف را بیان می کنند و خود رابری از هرگونه جوابگویی وبازخواست شدن می دانند. گویا این همه فساد و رانت وزد وبند مربوط به کشور دیگری است نه ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
در پرونده های شکایت کارگر از کارفرما هم اعمال نظر و امضای طلایی و ترس از بعضی از کارفرماهای سرشناس وجود داره . کارگر بدبخت به بهانه های مختلف به حق و حقوقش نمیرسه تا کارفرما گردنش کلفت تر بشه . بازرس های اداره کار باید شجاع باشن که نیستن
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
از اصلی‌ترین نقاط تاریک بعد از انقلاب همین رانت‌خواری و زمین‌خواری ها است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
در گزارش قبلی همه تاکید کردیم که مبارزه با ساحل خواری فقط شعاره عملی وجود نداره شما پول و پارتی داشته باش هر جای سواحل شمال میتونی برای خودت دیوار بکشی ویلا بسازی هیچ کس هم هیچ کاری نمیتونه بکنه ولی اگه پول و پارتی نداشته باشی سه سوت خرابش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
وقتی کارمندان را گشنه نگهمیدارید و10درصد افزایش حقوق درنظر میگیرید مشخص هست با رشوه چند میلیونی قانون را نادیده میگیرد درضمن قاضی رشوه گیر شهرداری رشوه گیر استانداری وفرمانداری رسوه گیر شورای شهر رشوه گیر همه همه اهل رشوه هستند صد رحمت به مقامات طاغوت من برای نوسازی مجتمع مسکونی با یک سازنده مطرح منطقه وارد مذاکره شده ایم ایشان گفت برای اینکه کارم سریع پیش برود ومشکلی بوجود نیاورند قسم خدا را خورد گفت باید یک طبقه را به شهرداری رشوه بدهم این اوضاع کشورومسئولان ماهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
رشوه ، ربا و اختلاس شیوه قدرت نمایی یهودیهاست که انگار در مملکت جولان میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ایشاالله سونامی بیاد همش خراب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
با پول فروش نفت و سرمایه های ملی دوباره میسازنش و مالیاتشو از مردم میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
خوب همه کشور میدونن اعمال نفوذ در ساحل وجود دارد قوه قضاییه اگر خودش مشکل نداره و منفعتی در این ساحل خواری نداره محکم وایسه و تمام قد تخریب کنه حال ارگان و سازمانهای نظامی باشه یا زیر مجموعه دولت و مجلس مابقی که دیگه کاره ای نیستن ..یک اراده میخواد و همت نترسیدن مثل سردار دلها نترس باشید تا مردم دوستتان داشته باشن ....بامردم باشید عزیز میشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ایران خواری را هم اضافه کنید
کمونیستا دارن کشور را میخورند چین از جنوب شرقی شروع کرده روسیه از شمال غربی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۸:۰۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
واقعا با دین عکسهای فوق الذکر شدهتان که حکایت از غیر مجاز سازی و حریم شکنی و تجاوز به حریم امن آزاد سواحل و دریای آزاد را نشان می دهد مسئولین حفظ محیط زیست عام المنفعه عوام الناس و میراث فرهنگی گردشگری بروند خجالت بکشند که نتوانستند از سواحل بکر گردشگری و صیادی آزاد آحاد ملت ایران اسلامی حفظ و حراست کنند و سواحل دریا را که متعلق به همه ملت ایران است را خوصوصی سازی کرده اند و هر معلوم الحالی قطعه ایی از ساحل بکر و دریا را به نام خودش زده است!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا شرم آور است بروید خجالت بکشید و جبران کنید و از ملت ایران اسلامی عذرخواهی کنید به والله قسم یک مدیر مقتدر انقلابی قدرتمند شجاع دل قوه قضائیه همانند جناب شیخ حجت الاسلام والمسلمین آقای اژه ایی باید ورود کنند و بیایید پای کار و تمامی ساخت سازهایی که حدود استاندارد ساحل بکر متعلق به حریم آزاد آحاد ملت ایران را رعایت نکردند را با لودرها و بولدزرها همه رو تخریب و صاف کند و به عقب نشینی از ساحل دریا وادارند و برانندشان به عقب با شدت حدت قدرت انقلابیگری و جریمه های بسیار سنگینشان کنند و مجازاتهای کیفری برایشان ببرند تا تمامی سواحل بکر دریاها از دست زمینخواران ساحل دریا و دریا خوران آزاد شود و به محیط زیست گردشگری و صیادی مردمی آزاد برگردد تا همه ملت ایران اسلامی عززمان بتوانند با سهولت در طول عرض جغرافیایی آزاد سواحل دریایشان تفریح و گردش و قایق رانی و صیادی آزاد کنند در کمال امنیت و رفاه و ایمنی و بهداشت سلامت و امکانات خوب گردشگری مستقر در سواحل دریاها . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
بکررررررررررررررررررررررررر کجاش بکر هر جمله 10تا کلمه بکر استفاده کردی ظاهرا معنی بکر را نمیدانی فقط شنیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
همه موارد دست است بجر "مدیر مقتدر انقلابی قدرتمند شجاع دل قوه قضائیه همانند جناب شیخ حجت الاسلام والمسلمین آقای اژه ایی" ايشان هيچ شجاعتي ندارد فقط حرف است حرف. مثل يك طبل تو خالي. من هنوز فراموش نكردم سالهاي پيش كه شهرار تهران را محاكمه ميكرد خوب ببينيد كه آن شهردار سابق الان كمتر اختلاسگر شده يا بيشتر همش نمايش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
همه موارد دست است بجر "مدیر مقتدر انقلابی قدرتمند شجاع دل قوه قضائیه همانند جناب شیخ حجت الاسلام والمسلمین آقای اژه ایی" ايشان هيچ شجاعتي ندارد فقط حرف است حرف. مثل يك طبل تو خالي. من هنوز فراموش نكردم سالهاي پيش كه شهرار تهران را محاكمه ميكرد خوب ببينيد كه آن شهردار سابق الان كمتر اختلاسگر شده يا بيشتر همش نمايش است.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۴۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام ،

از استانی دیگر شروع کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
معامله زمین های تصرف شده را ممنوع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۴۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
مشکل، صاحبان قدرت هستند که منافع خود را بر منافع ملت ترجیح می دهند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
با استفاده از نقشه های به روز هوایی و تحلیل آن توسط کامپیوتر از ساخت و ساز و تصرفات جلوگیری کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
در پشت همه اینها خود مسولان و دولت هستند ریسس راهبر خوب حرفی زد در مورد خودروهایی بی کیفیت پشت همه این ها خود دولت و بی ارادگی دولت وجود دارد یعنی ریشه این رانت و فساد بر میگرده به فونونهای فساد اور
United States of America
علی
۰۷:۱۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
یه مقداری از زمین ها رو خودتون بخورید بودجه مورد نیاز برای مقابله با سواحل خواران در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ساحل فرح آباد ساری را سپاه گرفته و نیروهاش با بد ترین رفتارشون یه جوری رفتار میکنن انگار ساحل مال خودش هست و خریدن، معلوم دیگه وقتی زور دارن زور هم میگن ،ما الان چند سال بخاطر رفتار بدی که نیروهای اونجا داشتن با ما دیگه فرح آباد ساری نمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
ما اصلا سالهاست از شهرمون خارج نشدیم . شمال هم نیستیم .
آخرین اخبار