دبیرکل سازمان ملل متحد هرگونه مداخله نظامی روسیه در اوکراین را رد کرد و ابراز امیدواری کرد که راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کنونی پیدا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (شنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تحولات اوکراین، گفت: «هرگونه تهاجم یک کشور به کشوری دیگر خلاف قوانین بین‌المللی است. من معتقدم که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد و امیدوارم که حق با من باشد.»

روز گذشته نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در ژنو درباه حل‌وفصل مناقشات اوکراین و تضمین‌های امنیتی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این دیدار وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ما و شرکایمان متعهد به حل‌وفصل اختلافات برسر بحران اوکراین از طریق مسیر دیپلماتیک هستیم، اما اگر این مسیر با شکست مواجه شود متعهد به آن پاسخ قاطع خواهیم داد. 

کشور‌های غربی بار‌ها به روسیه اتهام زده‌اند که مسکو در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین است. اما مسکو این اتهامات را رد کرده و معتقد است که مانور‌های نیروهایش در خاک روسیه، حق حاکمیتی این کشور است و نباید کسی را آزار دهد.

مسکو همچنین اظهارات درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین را بهانه‌ای برای استقرار نیرو‌ها و تجهیزات ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه می‌داند.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
هیچ کشوری حق حمله نظامی به هیچ کشوری رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۱:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
آخجون جنگ
آخرین اخبار