وزارت خارجه اوکراین از عدم همکاری آلمان برای ارسال تجهیزات به این کشور و از بین بردن اتحاد میان کشورها انتقاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین، در پیامی توییتری از تصمیم آلمان برای عدم ارسال تجهیزات و همکاری با اوکراین انتقاد کرد و چنین اقدامی را از بین برنده اتحاد میان کشور‌ها دانست.

آلمان به اوکراین سلاح نخواهد داد

«کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آلمان، در مصاحبه‌ای درخواست‌های اوکراین برای دریافت سلاح را رد کرده است اما انگلیس و آمریکا گفته‌اند که به تعهد خود برای کمک نظامی به اوکراین پایبند خواهند ماند.

طبق گزارش یورونیوز، کولبا با بیان آن‌که آلمان اتحاد میان کشور‌ها را از بین برده و مسکو را به جنگ با کی‌یف ترغیب می‌کند، مدعی شد: «امروز روابط غرب با روسیه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، برای دستیابی به آن و جلوگیری از حمله فدراسیون روسیه، ما همه با هم کار می‌کنیم. شرکای آلمانی ما باید از چنین سخنان و اقداماتی برای تضعیف وحدت و تشویق ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین دست بردارند.»

او در ادامه افزود که اوکراین از آلمان به خاطر حمایتی که پیش از این ارائه کرده «قدردانی» می‌کند، اما «اظهارات فعلی ناامید کننده است.»

ساعاتی پیش وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با روزنامه «ولت ام سونتاگ» گفت که برلین تصمیم دارد در بحبوحه بحران امنیتی بین غرب و روسیه یک بیمارستان صحرایی در اوکراین تأسیس کند، اما اکنون ارسال کمک‌های نظامی به «خنثی کردن بحران» کمک نمی‌کند.

وزیر دفاع آلمان گفت: «توافقی در دولت فدرال آلمان وجود دارد که انتقال سلاح به اوکراین در حال حاضر مفید نخواهد بود. ما از کی‌یف حمایت می‌کنیم اما به حمایت نظامی نخواهیم پرداخت و در دیگر زمینه‌ها نظیر بیمارستان صحرایی با ارزش 5.3 میلیون یورو کمک خواهیم کرد؛ ما باید هر کاری که باعث کاهش تنش می‌شود را انجام دهیم.»

خروج دیپلمات‌های آلمانی از اوکراین درصورت وخامت اوضاع

همچنین آلمان به تازگی اعلام کرد که در صورت وخامت اوضاع در اوکراین، دیپلمات‌هایش را از این کشور خارج خواهد کرد.

از طرف دیگر «کایاخیم شوئن‌باخ»، معاون فرمانده نیروی دریایی آلمان، ویدئویی منتشر کرده و اعلام کرد که ولادیمیر پوتین فردی شایسته احترام است و کی‌یف هرگز کریمه را از مسکو پس نخواهد گرفت.

وزارت دفاع آلمان پس از آن از این موضع عقب‌نشینی و بابت آن عذر خواهی کرد و گفت که از این فرمانده خواسته است تا درمورد نظراتی که در آن برنامه‌های روسیه برای حمله به اوکراین را «بی‌فایده» خوانده است، توضیح دهد.

وزارت خارجه اوکراین نیز در واکنش اعلام کرد که «آنکا فلدهاسن» سفیر آلمان در اوکراین را احضار کرده است تا بر «مطلقاً غیرقابل قبول بودن» اظهارات شوئن‌باخ تأکید کند.

توصیه انگلیس و بلژیک به شهروندان خود برای نرفتن به اوکراین

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به شهروندان این کشور با اعلام این‌که تحولات درباره اوکراین به سرعت در حال اتفاق افتادن است، توصیه کرد که از سفر غیرضروری به اوکراین جلوگیری کنند.

وزارت امور خارجه بلژیک نیز از شهروندان خود خواست که به اوکراین سفر نکنند؛ همچنین از شهروندان بلژیکی حاضر در اوکراین نیز خواست که نام خود را در سفارت بلژیک در کی‌یف ثبت کنند.

تاکنون آمریکا، انگلیس و کشور‌های بالتیک متعهد شده‌اند که برای پاسخ به تهدید نظامی روسیه که حدود ۱۰۰ هزار سرباز در امتداد مرز خود با اوکراین جمع‌آوری کرده است، به کی‌یف سلاح بفرستند.

جمعه واشنگتن اولین ارسال «کمک‌های مرگبار» به کی‌یف را اعلام کرد.

همچنین امروز خبرنگار فاکس‌نیوز گزارش داد که به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف دستور داده شده است که از روز دوشنبه از این کشور خارج شوند، اما ساعاتی بعد وزارت امور خارجه آمریکا چنین گزارشی را رد کرد و گفت: «شهروندان آمریکایی باید از این‌که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای اقدام نظامی علیه اوکراین است آگاه باشند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
برو تجهیزاتت رو از اربابت آمریکا بگیر
آخرین اخبار