تعارض میان دو مصوبه کنکور میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فردا بررسی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - مطابق مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، قرار شد که از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.

با توجه به مباحث پیش آمده درباره مصوبات کنکوری مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ملاک عمل مصوبه مجلس در کنکور سراسری، میانگین برخی نمرات سه سال آخر دبیرستان با اثر مثبت معدل است؛ اما ملاک عمل مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط میانگین معدل سال آخر دبیرستان با اثر قطعی ۶۰ درصد خواهد بود.

از آن جا که این دو مصوبه با هم در تعارض هستند؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز نامه‌ای به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نوشته و در این زمینه استعلام کرده است.

نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به معاون حقوقی رئیس جمهور درباره تعارض بین برخی از مواد قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ با مفاد مصوبه جلسه شماره ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی بود.

معاون امور حقوقی رئیس‌جمهور هم در پاسخ به آن نامه اعلام کرده است: «به موجب مصوبه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای یاد شده به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری، در سال ۱۳۹۲ راجع به نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مبادرت به قانون‌گذاری کرده است. مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در مواردی که مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد؛ پس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام خواهد بود».

تعارض میان دو مصوبه کنکور فردا بررسی می‌شود

از سویی دیگر رئیس جمهور با توجه به این که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را فقط خود شورا می‌تواند ابطال کند، در نامه‌ای بررسی موضوع تعارض یا عدم تعارض این دو مصوبه را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است.

در جلسه هفته گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزیر علوم و سایر اعضا، مصوب شد که دو مصوبه مذکور هیچ تناقضی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه فردا با حضور رئیس جمهور به این موضوع می‌پردازد.

طبق آخرین پیگیری‌ها در حال حاضر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نظر خود را ارائه داده و نظر معاون حقوقی ریاست جمهوری را رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بخشی از مصوبه یعنی چند کنکور و اعتبار دوساله ( برای کسانی که مشکل نظام وظیفه دارند ) عالی است اما معدل تاثیر قطعی ظلم و فقط اگر بند معدل اصلاح شود این مصوبه عالی خواهد بود
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چه تصمیم مسخره ای هست همون کنکور بهتره الان پسر من داره او مدرسه عادی میخونه بزور ۱۷ میگیره ...تا معدلش بالا بره برا کنکور آماده بشه ولی همکلاسی هاش تو مدارس غیرانتفاعی با پول و نمره کیلیویی بهترین نمره رو میگیرن اگه شرط معدل بشه برا شاگردا تنبل خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام مصوبه شورای انقلاب خیلی بد است و ناعادلانه است تقلب در امتحانات نهایی رو نمیشه کنترل کرد این رو بفهمین و قبول کنید، این آموزش پرورش چهار تا اراذل اوباش که تو فضای مجازی پول میگرفتن امتحان میدادن رو نتونست جمع کنه !! حالا میخواد کاری کنه در امتحانات نهایی تقلب نشه!؟؟؟؟؟؟؟؟؟. در ضمن من نمیدونم چرا واسه اینا نظر مردم مهم نیست!!! جز یه عده خیلی اندک همه با این مصوبه مسخره مخالف هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
نتیجه ی کار چه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
پشت درهای بسته مشخص نیست که چه میشود
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۱:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
تاییدش کردن⁦:'(⁩
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
کاری به خوب یا بد مصوبه شورا و مجلس ندارم
فقط این که نوشتید درهفته گذشته در جلسه وزیر علوم و سایر اعضا مصوب شد که دو مصوبه هیچ تناقضی باهم ندارند
یکی از اون اعضا مثلا شخص وزیر علوم در مصاحبه رسمی اعلام کنه چطور تناقض ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
چرا خودتون را اذیت میکنید. روز ثبت نام کنکور یک همه پرسی از همه کنکوریها انجام بدید و بین مصوبه شورا و مصوبه مجلس نظر سنجی کنید و از آنجا که میزان رای ملت است همون را اعمال کنید.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
مصوبه خوبیه که اینقد مافیاها دارن بالا پایین میپرن تا لغوش کنن. ممنون از شورای عالی انقلاب فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
مافیا تویی که برخلاف نظر اکثریت داوطلبان خوشحالی از مصوبه.
داوطلبا و دانش آموزای کشور باهوش ان و عدالت خواه حتی اگه عدالت به ضرر خودشون باشه حاظر نیستن نور چشمیها و رانت خورها حقشون را بخورن.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
چون کنکور مطمئن تره ضریب نمره کنکور باید دو برابر معدل باشه و اگه آموزش و پرورش شاکیه امتحاناتش رو در حد کنکور قابل اطمینان کنه
البته بصورت واقعی و قابل راستی آزمایی نه با شعار و کولی بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
زمانی باید تاثیر معدل قطعی باشه که امتحانات هر سه پایه نهایی و استاندارد برگزار بشه،این مصوبه اصلا با عقل جور در نمیاد که تاثیر فقط یک پایه ۶۰ درصد باشه اینجوری از استرس داوطلب که کم نمیشه استرس بیشتر هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
اصلا طرح خوبی نیست .واقعا نمی‌دونم چجوری این تصمیم رو گرفتن . رشته های تاپ مثل پزشکی و دندون و دارو و رشته های تاپ مهندسی بدون زبان امکان داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
جناب اقای دکتر رِیسی ما دانش اموزان مناطق کم برخوردار و پرتلاش این سرزمین از شما که طرفدار و حامی و اجراکننده عدالت هستید و بقیه ی افرادی که حامی عدالت هستند تقاضا داریم که این مصوبه سراسر بی عدالتی است لغو شود، چون کنکور به شیوه ی فعلی چیزی جز تلاش مستمر نیست و هر کسی تلاش کند نتیجه کار خود را میبیند فقط باید عداالت برقرار باشه و خداروشکر کنکور این عدالت را برقرار کرده است و ما داوطلبان راضی هستیم . موضوعی که باعث استرس دانش اموزان شده خود کنکور نیست بلکه ظرفیت کم رشته ها است که انشالله با افزایش تدریجی این موضوع حل خواهد شد به لطف خدا .و ربطی به کنکور سراسری که برقرار کننده عدالت میان داوطلبان هست ندارد .
اگر کسی به هر علت نتوانست امتحانات نهایی که پر از تقلب هست را به خوبی پشت سر بگذارد باید برای همیشه درس و تلاش را فراموش کند چون فرصتی برای جبران نیست اما کنکور به کسانی که به هر علت نتوانستند به خوبی پشت سر بگذارند سال بعد میتواند جبران کند . و هزاران دلیل دیگر موجود هست که میتواند اشکالات این مصوبه جدید را بیان کند ولی من به مهم ترین موضوع یعنی عدالت اشاره کردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
بیا پایین باو سرمون درد گرف
Iran (Islamic Republic of)
امیدی
۲۱:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
با سلام واحترام...ازهمه مسول محترم عاجزانه خواهشمندم.تصمیمی گرفته بشه ک ب عدالت آموزشی نزدیک باشه...شاید ب قول بعضی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی.مافیای کنکور زیاد شده.ولی آیا این مصوبه جدید ک با تقلب های گسترده در امتحانات نهایی و سقیه ای تصحیح شدن برگه های امتحانات نهایی و گذاشتن شرط معدل برا دانشگاه ها و خیلی بی عدالتی های دیگ همراه هست میخواهید با مافیای کنکور مبازره کنید...انتخاب و تصمیم نهایی بایستی بین بد وبدتر گرفته بشه...مافیای کنکور بده ولی مصوبه جدید شما ک سرتا سر بی عدالتیه بدتره...خواهشااااا اه فرزندان وخانواده های انهایی ک در مناطق محروم زندگی میکنند رو ب جوون نخرید...ولی اگ میخواهید با این مصوبات نورچشمی های خود رو ب رشته ها و دانشگاه های بهتر بفرستید...ب مردم بگید...خدایا مارا از شر مفسدین نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام، چون مجلس زودتر به بحث کنکور وارد شده و قوانین وضع کرده، طبق نامه بالا شورا صلاحیت ورود به بحث کنکور ندارد و اصلا نباید قانونی تصویب میکرد که الان بخواد لغوش کنه، فقط دو سال استرس به دانش آموزان بیچاره وارد کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
#لغو_تغییرات_کنکور_۱۴۰۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
مصوبه شورا در مورد کنکور ۴۰۲واقعا باعث ترویج بی عدالتی و بی اخلاقی در کشور میشود هرچه سریع تر باید لغو شود
عدالت و حرف دانش آموزان و داوطلب ها باید شنیده شود#لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور۴۰۲
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
معاون رییس جمهور و نمایندگان مجلس مخالف این مصوبه هستند. دلیل این همه اصرار و پافشاری شورای عالی برای اجرای مصوبه پر ایراد و فاجمعه آمیزشان غیر قابل درک هست. بگذارید دانش آموزان به همان روال عادی درسشان را بخوانند و کنکور بدهند. فکر میکنند با این کار فشار و هزینه های گزاف را از دوش دانش آموزان و والدین برمیدارند غافل از اینکه فشار و استرس چندین برابر میشود. به امید خدا فردا هم مهر تایید دیگری بر لغو مصوبه زده میشود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۴۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
اصلا شورا حق نداشته برای این موضوع قانون بذاره که حالا بیاد تعارضشو بررسی کنه
United States of America
Abolfazl
۱۹:۱۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
معاون حقوقی رییس جمهور نامه ی این موضوع رو امضا کرده چرا وزیر علوم سریع فوری انقلابی عمل نمی کنه ؟برا چهار سال دیگه رای ما رو هم حتما می خواید ؟ شما که دقیقا برعکس وعده هاتون دارید عمل می کنید این مصوبه سراسر نقص هست که اون هم در زمان روحانی درست شده حالا جناب وزیر چرا به خاطر منافعشون در اعلام رسمی نامه ی معاون حقوقی رییس جمهور تعلل می کنند ؟ از چی می ترسید مگه شما انقلابی نبودید مگه شما هم برا پست ومقام دلشوره دارید ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
من به عنوان یک ایرانی فقط به نماینده مجلس شورای اسلامی رای دادم نه به شورای انقلاب فرهنگی. اگر من ایرانی نظرتون برام مهمه همون روال قبل یکبار کنکور درسال با تاثییر مثبت معدل ادامه پیدا کنه. اگر ببینم که به حرف مجلس بی توجهی شده دیگر در انتخابات شرکت نمی کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
وقتی والدین دانش اموزان ببینند که معدل تاثیر گذاره به معلم ها رشوه میدهند که به دانش آموز نمره خوب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
دیروز حول و حوش ساعت دو این نامه پخش شد
کی وقت گرفتی
کی مصاحبه کردی
کی ویرایش و تدوین کردی خبرو که ساعت یک و نیم پخش کردی این خبرو؟
هیچ اسمی از اونی که این مصاحبه رو باهاش انجام دادی نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
برگزاری دو کنکور در سال خیلی خوبه اما تاثیر قطعی معدل نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
هیچکدام خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۱۷:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
ناشناس 18:48 شک ندارم که مافیا هستی و میخوای بچه های مردم رو یک سال اضاف تر پشت کنکور نگه داری تا خودت سود کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
این مصوبه را دولت روحانی تصویب کرده
چرا برخی مسئولین دولت رئیسی اصرار به اجرای مصوبات ناقص دولت روحانی دارند ؟؟
آیا شما نیز میخواهید ادامه دهنده راه دولت روحانی باشید ؟؟ این همه تبعیض در این قانون هست ! چرا شما مسئولین صدای مردم را نمیشوید؟؟؟
Norway
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
از نمایندگان مجلس می‌خوایم به این موضوع ورود کنند و اجازه ندن عدالت در این موضوع نادیده گرفته بشه.همه میدونین که این مصوبه شورا سرتاسر ناعدالتی وتبعیضه.طبق تدابیر رهبر شورا در مواردی که مجلس قانونگذاری کرده حق ورود نداره.قانونگذاری وظیفه ی مجلسه نه وظیفه شورا.اگر خلاف عدالت عمل کنین و مصوبه ناعادلانه شورا رو اجرایی کنین شک نکنید بااعتراض داوطلبان کنکور در سرتاسر ایران مواجه خواهید شد.ما یه گوشه نمیشینیم تا ایندمون رو خراب کنین.به خدا قسم چنان اعتراضی میکنیم که هیچ کس نتونه شرایط رو عوض کنه..داوطلبان کنکور به شدت مخالف طرح شورا ی علی انقلاب فرهنگی هستن.
United States of America
سید مجتبی حسینی
۱۸:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
تاثیر قطعی معدل در کنکور ظلم آشکار در حق دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار است
مجلس نهاد قانونگذاریست و شورا صلاحیت ورود به موضوع کنکور را ندارد چون مجلس در این زمینه قانون دارد
۸۵ درصد داوطلبان کنکور با تاثیر قطعی معدل مخالفند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
۹۹ درصد مخالفن با این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
این که گفتین هفته پیش با حضور وزیر علوم و سایر اعضای شورای سنجش و پذیرش مصوب شد که دو مصوبه تناقض ندارن که دروغ محضه
این دو مصوبه از زمین تا آسمان اختلاف دارن.
1.در قانون مجلس تاثیر30درصد مثبته در مصوبه شورا 60درصد قطعی
2.در مصوبه مجلس کنکور دروس عمومی و اختصاصی هست ولی در مصوبه شورا فقط اختصاصی
3.کنکور در قانون مجلس سالانه یکبار هست و اعتبار برای همان سال دارد ولی در مصوبه شورا 2بار هرسال هست و اعتبار دوساله دارد
4.در قانون مجلس هر کسی صرف نظر از عنوان دیپلم میتواند در هر گروهی کنکور دهد ولی در مصوبه شورا فقط باید در رشته خود کنکور دهد.
الآن بچه ها با لایک و دیسلایک اعلام کنید نظر من درست هست یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
هه چ ادمای دارن برا ما تصمیم میگیرن خود وزیر علوم نامه داده گفته تعارض داره باز خودش تو جلسه گفته هیچ تعارض نداره خب اگه نداره مث قبل برگزار کنید چرا اینقدر با روح و روان ما بازی میکنید شما ک فرق تاثیر قطعی و تاثیر مثبت رو نمی تونید شما ک حاضر نیستی ب ابهامات طرحتون ن پاسخ بدید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
مصوبه شورا پر از اشکال و ایراده و بسیار ناعادلانه است دلیل این همه اصرار برای اجرا و بازی با روح و روان داوطلبان چیست؟ شورا با این مصوبه اش و صحبت ها و تحلیل هایی که ارائه داده نشان داد هیچ اطلاعی از شرایط کنکور و داوطلبان و امتحانات نهایی و عدالت آموزشی ندارد. مجلس نهاد قانون گذاره و مصوبات مجلس ملاکه
France
عاملی
۱۷:۳۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
مگه این مملکت مجلس نداره شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کارس که راجب به کنکور نظر میده میخوان پول برا هم جور کنن هزینه برا خانواده‌ها خدا لعنت کنه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
انشالله با کمک رئیس جمهور محترم و بقیه ی حامیان عدالت و همه ی کسانی که از حقوق داوطلبان محروم و کم برخوردار و دانش اموزان پرتلاش دفاع می کنند ، این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که برخلاف عدالت می باشد لغو شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
قانون کشور را مجلس تعیین میکنه نه شورای انقلاب فرهنگی.شورای انقلاب به کار خودش برسه و توی امور مجلس دخالت نکنه. مجلس در راس امور هست نه شورا
آخرین اخبار