باشگاه خبرنگاران جوان - پرواز شماره ۷۶۹ ایران ایر روز گذشته ساعت ۱۸:۵۵ فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد استانبول ترک کرد؛ این پرواز در نزدیکی فرودگاه استانبول به دلیل مناسب نبودن شرایط جوی مجبور به بازگشت به مبدا شد که گلایه مسافران را در پی داشت.
هواپیمای این پرواز قرار بود مسافران حاضر در استانبول را به مقصد تهران بیاورد که با بازگشت آن به فرودگاه مهرآباد، پرواز استانبول -تهران نیز با تاخیر مواجه شد.
یکی از مسافران استانبول-تهران در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: روز گذشته با توجه به شرایط جوی، پرواز ایران ایر با وجود آنکه در آسمان استانبول قرار داشت، اما به تشخیص خلبان این هواپیما در فرودگاه استانبول بر زمین ننشست این درحالی است که در همان تایم زمانی چندین پرواز از شرکتهای مختلف در فرودگاه استانبول بر زمین نشستند.
به گفته این مسافر از شب گذشته با وجود آنکه بلیت برای برگشت تهیه کرده ایم، اما هیچ پروازی به دلیل شرایط آب وهوایی صورت نمیگیرد. اما مشکلی در این خصوص وجود دارد رفتار بد مسئولان شرکت هواپیمایی با مسافران است چراکه در این زمینه هیچ اطلاع رسانی مناسبی انجام نمیشود و به مسافران رسیدگی از لحاظ ارائه خدمات و کترینگ صورت نمیگیرد و مسافران مجبور هستند برای خرید یک وعده غذایی یک میلیون تومان هزینه کنند و این درحالی است که برخی از مسافران دو روز است که در شرایط بدی در فرودگاه قرار دارند.
او میگوید: تاکنون چندین بار به حراست سازمان هواپیمایی و فرودگاه امام این موضوع را اعلام کرده ایم که برخورد بدی داشته و زمانی هم که درخواست کرده ایم گفته اند طبق قوانین یاتا کنسلی پرواز و پرداخت خسارت به دلیل شرایط جوی امکان پذیر نیست.
در همین رابطه میر اکبر رضوی گفت: به دلیل شرایط جوی آب و هوا و برف کولاک که در هر لحظه شرایط آب وهوایی تغییر میکند امکان پرواز نیست و ممکن است در یک بازه زمانی هوا اجازه نشستن به هواپیما را بدهد، اما بعد از چند دقیقه امکان فرود نباشد.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی اولویت و امنیت جان مسافران برای بخش هوایی بسیار با اهمیت است و به هیچ عنوان در شرایطی که امکان فرود و با برخواستن هواپیما نباشد اجاره پرواز صادر نمیشود.
او میگوید: اطلاع رسانیها صورت گرفته و با فرودگاه استانبول هم به صورت مستمر در ارتباط هستیم و در صورتی که خسارتی در این زمینه مسافران دیده باشند پرداخت میشود این درحالی است که مشکل پرواز به استانبول تنها برای ایرلاینهای ایرانی نیست و تمامی شرکتهای هواپیمایی هم اکنون این مشکل را دارند.
طبق قانون خسارت مسافران بخش پروازی که وارد گیت پروازی شده باشند، اما به دلایل مختلف پرواز ِ آنها کنسل و یا با تاخیر روبرو شده باشند پرداخت میشود، اما مسافرانی که هنوز وارد گیت نشده باشند باتوجه به اطلاع رسانی که صورت میگیرد خسارتی به دلیل شرایط جوی پرداخت نمیشود.
از شب گذشته به دلیل شرایط جوی آب وهوا در استانبول بسیاری از پروازها کنسل شده که همین امر باعث ایجاد مشکلات برای مسافران شده است و روابط عمومی فرودگاه امام از مسافران استانبول خواسته تا پیش از مراجعه به فرودگاه از آخرین وضعیت پروازی خود مطلع شوند.
انتهای پیام/