رییس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه‌ای اصفهان گفت: چهار میلیون متر مکعب آب با مسدود کردن ۴۹۷ حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان از ابتدای سال تاکنون صرفه‌جویی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - مینا بگی گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون هفت هزار و ۶۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان پُر و مسدود شده است که حجم صرفه‌جویی از محل اجرای این طرح ۲۲۲.۴ میلیون مترمکعب بوده است.

از سال ۹۵ تاکنون در استان اصفهان ۱۵ هزار پروانه بهره برداری مربوط به چاه‌های کشاورزی اصلاح و تعدیل شده که کاهش برداشت ۹۰۰ میلیون مترمکعب در حجم برداشت پروانه‌های صادر شده چاه‌های کشاورزی را بدنبال داشته است.

او گفت: از سال ۸۷ تا ۹۵ معادل سه هزار و ۸۹۶ کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های مجاز نصب شده است.

همچنین از سال ۹۶ تاکنون ۲ هزار و ۷۰۵ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس در استان اصفهان نصب شده است.


بگی درباره برخورد با متخلفان در حوزه آب‌های زیرزمینی گفت: از سال ۹۲ تاکنون، سه هزار و ۶۷۷ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است که از این تعداد ۵۲۷ مورد مربوط به امسال است.

او می‌گوید خرید و انسداد چاه‌های کشاورزی، جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه، تهیه و نصب کنتور‌های حجمی و هوشمند روی چاه‌ها، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی، پخش سیلاب و مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری (وزارت جهاد کشاورزی) را از پروژه‌هایی که به طور مستقیم به ذخیره‌سازی آب در آبخوان‌ها منجر می‌شود، برشمرد.

به گفته رییس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی سازمان آب منطقه‌ای اصفهان، همزمان با پیشبرد طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، لازم است اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی دقیق برای تبیین اهداف این طرح و اثر‌های آن انجام شود.

حدود ۴۳ هزار حلقه چاه مجاز و بیش از ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
چاه های کشاورزی تو روستا های حاجی آباد و نهضت آباد شهرستان نجف آباد هنوز دارند کار میکنند و از آبهای زیرزمینی بهره‌برداری غیرمجاز میکنند و آب را تانکر تانکر میفروشند.خواهش میکنم رسیدگی کنید