دلایل احداث صنایع آب‌بر در مناطق خشک و موانع اجرای سند ملی آمایش سرزمین در گفتگوی ویژه خبری امشب مطرح و بررسی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - علیرضا رحمت نیا معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا با داشتن سند آمایش سرزمین می‌توان از احداث مکانی برخی از پروژه ها جلوگیری کرد؟

رحمت نیا : چهار دوره تلاش شده تا سند آمایش سرزمین اجرا شود. بالاخره کار بزرگی انجام گرفت. مطابق احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مقرر شد تا شورای عالی آمایش سرزمین  تشکیل شود که  ۲۶ دستگاه با همکاری هم سند آمایش سرزمین را که زیر ۲ میلیارد هزینه در برداشت آماده کردند.

این سند مورد وفاق همه دستگاه‌ها است. ما اسناد زیادی داریم ولی متاسفانه در نظام تصمیم گیری اجرایی نمی‌شود. نمایندگان مجلس ضوابط و قوانینی را می گذارند که اکثراً پیگیر مستثنی شدن حوزه های انتخابیه  خودشان می شوند.

آیا مکان‌یابی اشتباه صنایع قابل توجیه است؟

رحمت نیا : در سال ۸۳ ضوابط ملی آمایش سرزمین داشتیم. در آنجا تاکید شد تمرکززدایی از کلانشهرها صورت بگیرد، برای تمرکز زدایی باید فعالیت را به جاهایی ببریم که جمعیت کمتری دارند. در همان زمان مقام معظم رهبری تاکید داشتند که سواحل مکران باید استقرار جمعیت بیشتری داشته باشند ولی متاسفانه این مسئله اجرایی نشد.

در سند ملی که اسفندماه مصوب شد در ماده ۶، اجرایی شدن صنعت را سیستماتیک کردیم یعنی دولت مکلف شد سامانه پایش و ارزیابی توسعه فضایی کشور را ارزیابی کند و در آن تاکید شده که کلیه طرح ها و پروژه های عمرانی، توسعه ای، سرمایه‌گذاری، تولیدی و مشارکتی قبل از اجرا از طریق سامانه استعلام شود که آیا منطبق بر آمایش است یا نیست.

این سند در اسفند سال ۹۹ مصوب شد و ما ۶ ماه فرصت داشتیم که این سامانه را عملیاتی کنیم الان ۶۰ تا ۷۰ درصد این سامانه انجام شده است. اطلاعات مجوزهای صنعتی را باید وزارت صمت داشته باشد نظام آماری ما سازگار با این نحوه نیست.

در ادامه برنامه احمد تشکینی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به چند سوال پاسخ داد:

آیا با داشتن سند آمایش سرزمین می‌توان از احداث  برخی از پروژه ها در برخی مکان ها جلوگیری کرد؟

تشکینی: برنامه ای را از سه ماه قبل برای فعالیت‌هایی که قابل توسعه هستند شروع کرده ایم. از فعالیت‌هایی که زیرساخت‌های مناسب آن وجود ندارد پشتیبانی و حمایت نخواهیم کرد و جلوی اقدامات پیش رو را خواهیم گرفت.

اسنادی که ما داشتیم ارشادی بود و الزام‌آور نبود بلکه فشارهای سیاسی ذینفعان را شاهد بودیم و وزارت صنعت در مقابل آنها مقاومت لازم را نکرده است. در یک جایی مجموعه ذینفعان اشتباهاتی را انجام داده‌اند.

امکان ایجاد محدودیت در صدور مجوز را نداریم اما نکته اینجاست که ما خطوط قرمز را باید بدانیم که چیست.

برنامه شما برای  اجرای سند ملی آمایش سرزمین  چیست؟

تشکینی: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۳ ماه اخیر برنامه‌ای را آغاز کرده‌ایم که در امتداد همان سند آمایش ملی است،ما سند آمایش ملی تجاری را تدوین کرده‌ایم تا برای هر استان به تفکیک شهرستان طرح‌های اولویت‌دار را شناسایی کنیم .این طرح‌ها مبتنی بر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر استان استخراج شده است.

ما به چارچوبی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد پایبند هستیم، در استان‌های ساحلی لزومی ندارد صنایع را مستقر کنیم. می‌توانیم پایه‌های پایانه های صادراتی و غیره را تقویت کنیم.

خیلی از استان‌ها جنس صنعتی دارند، برخی از استان‌ها معدنی هستند و باید معدن را تقویت کرد. تا انتهای سال به تفکیک هر شهرستان به برنامه خواهیم رسید تا طرح‌های اولویت‌دار را شناسایی کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: آمایش سرزمین ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
دلایل احداث صنایع آب‌بر در مناطق خشک/ سند آمایش سرزمین اجرایی می‌شود؟لابی قویتری دارند در مجلس و دولت .البته لابی کوته فکر که فقط مقطعی میخواد دهن مردم حوزه ی تحت نظارتش رو ببنده و بگه من کاری انجام دادم دوباره به من رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
اولین و مهمترین مسئله خو‌ش آب و هوا بودن و داشتن باد زیاد تو محل صنایعه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۶:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
ساحل اقیانوس کشورمان مساعد انواع سرمایه گذاری و ایجاد ابر کلان‌شهری همچون تهران و چه بسا بسیار بهتر است،به شرطی که سازمانهای دولتی و خصوصی ساحل خواری را کنار بگذارند و فقط ساحل خواری نکنند.
سواحل اقیانوس ایران دروازه ورود ایران به تجارت با جهان و تجارت جهانی است.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۶:۰۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
دلایل احداث صنایع آب بر در بیابانها و نه کوهستانها و نه نزدیک منابع آبی دیوانگی محض و ریخت و پاش سرمایه و ثروت ملی است.عقل و فهم حکم میکند که صنایع آب پر و پر مصرف آب در کنار سواحل و در زاگرس و البرز ساخته شوند و صنایع کم آب بر در بیابانها.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۶:۰۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
در صورتی زاگرس مرکزی و زاگرس سر چشمه بسیاری از رودهای بزرگ و دارای منابع آبی فراوان و دریاهای آیند ،صنایع آب بر در بیابان‌های شرق و غرب زاگرس مرکزی ساخته میشوند که اصلا طرح ملی آمایش سرزمین در نظر گرفته نشده و این نابودی سرمایه هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
همه راه ها به اصفهان ختم می‌شود.
آهن از چادرملو و چغارت یزد
آب از شهرکرد
نفت از خوزستان

آلودگی و کمبود آب را هم بخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
اخوی همین الان چند تا از این صنایع فاجعه بار که خیانت محض به مملکت و آیندگان هست دارن توسعه میدن
آخرین اخبار