وزارت دفاع لیتوانی اعلام کرد جنگنده‌های F-۱۵ آمریکا در یک پایگاه نظامی در استونی فرود آمدند.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت دفاع لیتوانی اعلام کرد: در حالی که ائتلاف نظامی پیمان ناتو به دلیل تنش با روسیه بر سر اوکراین، جناح شرقی خود را تقویت می‌کند، چند فروند جنگنده‌ F-۱۵ آمریکا امروز (چهارشنبه) در یک پایگاه هوایی در کشور استونی فرود آمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این جنگنده‌ها برای تقویت گشت زنی هوایی، در همسایه غربی روسیه مستقر شده اند.

دانمارک نیز پنجشنبه گذشته اعلام کرد چهار فروند جنگنده ۱۶-F را در پایگاه هوایی لیتوانی نزدیک به سیائولیای مستقر خواهد کرد.

پس از بالا گرفتن اختلاف‌های غرب و در راس آن آمریکا با روسیه طی چند ماه اخیر صبح امروز سومین محموله‌ی تسلیحات آمریکایی وارد اوکراین شد. دولت آمریکا سال گذشته بیش از ۶۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص داد. مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین از سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه جزیره کریمه را به این کشور ملحق کرد، تاکنون به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در حالی که روسیه با نمایش قدرت، افزایش نیرو‌ها و تجهیزات اعلام کرده است قصد دارد ماه آینده رزمایش نظامی مشترک با بلاروس برگزار کند، همزمان شمار نیرو‌ها و تجهیزاتش را در مرز شرقی اوکراین هم افزایش داده است. این اقدامات موجب شده است که غرب ادعای حمله روسیه به اوکراین را مطرح کند و نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع جنگی جدید در اروپا تشدید شود. کرملین همچنان وجود هر طرحی را برای اشغال اوکراین تکذیب می‌کند.

روز گذشته نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ویدئو کنفرانس با سران اروپا و ناتو ادعا کرد برای مقابله با روسیه اتحاد کامل میان کشور‌های غربی وجود دارد. پس از این نشست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: ما به خوبی می‌دانیم که میزان تهدید و نحوه عمل چیست، اما باید از بازی با اعصاب خود و واکنش‌های نگران کننده که حتی پیامد‌های مالی دارد خودداری کنیم.

با وجود این فضاسازی ها علیه روسیه، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ناتو و آمریکا با بهره‌گیری از احساسات و برخی اقدامات مشخص تنش‌ها را تشدید می‌کنند، همچنین کمک‌های دفاعی آمریکا به کشور‌های اروپای شرقی از مهمترین عوامل افزایش اختلاف‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
آمریکا = ام الفتنه
آخرین اخبار