رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد گروهی از نیرو‌های نظامی خود را به دلیل نگرانی از حمله روسیه به اوکراین در شرق اروپا مستقر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از بازگشت خود از پیتسبورگ در جمع خبرنگاران گفت: من در آینده‌ای نزدیک نیرو‌های نظامی را به منظور پیوستن به نیرو‌های ناتو به شرق اروپا اعزام خواهم کرد.

به گفته پایگاه خبری هیل، پنتاگون در هفته‌های اخیر به بیش از ۸۵۰۰ نیروی نظامی خود به منظور اعزام به مرز‌های اوکراین اعلام آماده باش کرده بود.

اظهارات بایدن نشان می‌دهد آمریکا در آینده‌ای نزدیک بخشی از این نیرو‌های را به منطقه اعزام خواهد کرد. سخنان رئیس جمهور آمریکا حاکی از آن است که واشنگتن به شدت در مورد احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین نگران است و درصدد کنترل اوضاع در صورت بروز بحران در منطقه است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ما در مورد نیت پوتین برای حمله نظامی به اوکراین مطمئن نیستیم، ولی می‌دانیم او چنین توانایی را دارد و هر زمان بخواهد می‌تواند دست به این اقدام بزند.

بایدن همچنین روز پنجشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفتگو و تاکید کرد: در صورت حمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش پاسخی کوبنده به مسکو خواهند داد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره اقدامات ثبات‌زدای روسیه، خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت در روز دوشنبه درباره مناقشه اوکراین شد.

نماینده آمریکا همچنین مدعی شد: «باید اعضای این شورا دقیقاً حقایق را بررسی کنند و در صورت تجاوز روسیه به اوکراین، موضوعاتی را که برای اوکراین، روسیه، اروپا و برای اصول و الزامات نظم بین‌المللی در خطر است، در نظر بگیرند! اکنون زمان صبر کردن و نظاره‌گر بودن نیست. اکنون توجه کامل شورای امنیت مورد نیاز است. آمریکا منتظر مباحثه‌ای صریح و هدفمند در روز دوشنبه است.»

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده است که ۳ محموله سلاح به اوکراین فرستاده‌ و تعداد بیشتری از این سلاح‌ها در راه است. کاردار آمریکا در کی‌یف نیز چندی پیش خبر داد که این کشور تنها در یک شب ۳۰۰ موشک ضد تانک، ۸۰۰ موشک سنگرشکن و ۲۵۰ هزار گلوله تانک به ارتش اوکراین تحویل داده است.

از حدود ۶ سال پیش و با الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، روابط این کشور با اوکراین رو به وخامت گذاشت. اکنون علی‌رغم ادعای مکرر غرب مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین، مسکو بار‌ها اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد و این اتحاد ناتوست که با تحریکات خود بر تنش‌ها در منطقه می‌افزاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
بزودی دنیا میفهمه اگه تو غار زندگی میکردن بهتر از این بود که دستشونو جلو آمریکا دراز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
تابوتاشونم باهاشون بفرست
آخرین اخبار