در همین چند هفته‌ای که از برگزاری کنسرت در ایران می‌گذرد، اخباری مبنی‌بر بلیت کنسرت‌ها تا مرز ۵۰۰ هزار تومان مخابره شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ سندروم «پلی‌بک‌خوانی» چند روزی می‌شود که به بحث داغ دوستداران موسیقی در فضای مجازی تبدیل شده است. دلیل داغ شدن این بحث نیز حاشیه‌ای است که در جریان یکی از کنسرت‌های «محسن ابراهیم‌زاده» به وقوع پیوست و طی آن، خواننده، در اجرای اولین کارش و در زمان ورود به سالن، به روی زمین می‌افتد و با آنکه میکروفن از دهانش فاصله داشت، اما قطعه موسیقی همچنان درحال پخش بود.

دوستداران موسیقی و پیگیران فضای مجازی عادت کرده‌اند که طی ۴ سال گذشته، هرازگاهی، با یک نمونه از این نمونه‌های پلی‌بک‌خوانی مواجه شوند. این اتفاق اگرچه دیگر شکلی عادی به خود گرفته که تنها مورد تعجب‌آور آن در هر دوره‌ای که این بحث داغ می‌شود، خواننده‌ای است که مرتکب چنین عملی شده است. خوانندگانی که تلویحا و پیش از اینکه پلی‌بک‌خوانی آن‌ها لو برود، به نکوهش این عمل پرداخته و قاموس خود را از این قبیل حرکات جدا می‌دانستند.

این اتفاق برای طرفداران پیگیر موسیقی و آن‌هایی که کنسرت رفتن به عادت همیشگی آن‌ها تبدیل شده، بسیار عجیب و حتی باورنکردنی است. آن‌ها در سال‌هایی نه‌چندان دور، کنسرتی را می‌دیدند که «علیرضا عصار» با ۱۱۰ نفر به روی سن می‌رفت و ترانه‌اش را به شکلی متفاوت نسبت به آنچه در آلبوم وجود داشت، می‌شنیدند. تاریخ هیچ‌گاه کنسرت‌های با ارکستر ۸۰ نفره «خشایار اعتمادی» و ۵۰ نفره «محمد اصفهانی» را فراموش نخواهد کرد.

در نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه ابتدایی دهه ۸۰، خوانندگان پاپ جریان‌ساز، با ارکستر‌هایی بین ۲۰ تا ۴۰ نفر به روی صحنه رفته و بر شکوه اجرای خود می‌افزودند. در آن سال‌ها، به‌اندازه‌ای تفاوت در لحن و بیان ترانه‌ها وجود داشت که با وجود نبود فناوری امروز، اصلا بحثی از پلی‌بک‌خوانی در میان خوانندگان و حتی محافل خصوصی آنان وجود نداشت. این بحث‌ها از زمانی آغاز شد که خوانندگان زیرزمینی از اواسط دهه ۸۰، به کار خود رسمیت دادند و، چون نمی‌توانستند به لحاظ مادی، ارکستر چندانی را با خود همراه کنند بنابراین از این فرمول استفاده کردند و در معدود اجرا‌های صحنه‌ای خود، تا توانستند، بی‌آنکه کسی متوجه شود، پلی‌بک خواندند.

از اوایل دهه ۹۰ که مصادف شد با ورود فله‌ای خوانندگان پاپ، این امر با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد تا امروز که شاید کمتر خواننده‌ای باشد که از پلی‌بک در کنسرت‌های خود استفاده نکند. جالب آنکه مردم، این اجرا‌های پلی‌بکی را می‌بینند، ولی باز نسبت به خرید بلیت‌های کنسرت آن خواننده اقدام کرده و موضع‌گیری چندانی نمی‌کنند.

اجرا‌های فراتر از تصور پلی‌بکی

اگر بخواهیم یک زنجیره واحد که در طیف قابل‌توجهی از خوانندگان پاپ حال حاضر ایران اشتراک دارد را نام ببریم، قطعا به «پلی‌بک‌خوانی» خواهیم رسید. در یک آمار بی‌رحمانه، بیش از ۹۰ درصد خوانندگان پاپ که طی سالیان اخیر به روی صحنه رفته‌اند، حداقل برای یک‌بار از این شیوه استفاده کرده‌اند.

«خشایار اعتمادی»؛ خواننده‌ای که همواره به اجرا‌هایی با ارکستر‌های بزرگ شهرت دارد، در این زمینه گفت: «اکنون زیر هر پوستر اجرایی را که مشاهده می‌کنیم یک عبارت «کنسرت بزرگ» به چشم می‌خورد، اما من با اطمینان به شما می‌گویم که ما دیگر چیزی تحت عنوان «کنسرت» خیلی کم داریم، چون تمام این رویداد‌ها درواقع «کلاب» نام دارد نه «کنسرت». یک فرق بزرگ میان کنسرت و کلاب وجود دارد. کنسرت آن چیزی بود که نسل ما اجرا می‌کرد و کلاب چیزی است که امروزه دیده می‌شود.»

اعتمادی ادامه داد: «شاخصه بزرگ کلاب، نور و صداست. یعنی نور‌های مختلف همراه با صدا‌هایی که از لپ‌تاپ پخش می‌کنند و یک عده هم به صورت جلوه‌های ویژه، روی استیج می‌ایستند و دست هرکدام‌شان هم یک ساز است. درواقع، همه چیز، آن لپ‌تاپ است که آن صدا‌ها را ایجاد می‌کند و نور‌هایی که همه جای صحنه پخش می‌شود و جوان‌ها هم جیغ می‌کشند تا تمام دغدغه‌هایشان را تخلیه کنند. بعد هم زیر پوستر کنسرت می‌زنند: کنسرت بزرگ. کدام کنسرت؟ این کلاب است؛ بنابراین مانند خیلی چیز‌های دیگر، لجام موسیقی هم گسسته شده و جمع کردنش، کار آسانی نیست. مافیایش هم مافیای بسیار قدرتمندی است؛ بنابراین و طبق مواردی از پلی‌بک که تاکنون لو رفته، مشخص است که تمام آن معدود افرادی که روی استیج، ساز به دست دارند، خواننده که تنها لب می‌زند، ادای ساز زدن را درآورده و درواقع صدایی از آن ساز‌ها به گوش مخاطب نمی‌رسد.»

چرا پلی‌بک؟

شاید در نگاه نخست، با خود بگویید یک خواننده با کلی طرفدار، چرا باید با دست گذاشتن روی پلی‌بک، سابقه و محبوبیت خود را خدشه‌دار کرده و این‌چنین نقل محافل مختلف شود، اما اگر نگاهی به مزایای پلی‌بک برای خوانندگان و تیم اجرا بیندازیم، شاید به آن‌ها حق دهیم که برای فرار از برخی اصول و قواعد، دست به دامن پلی‌بک‌خوانی شوند.

در نگاه نخست، پلی‌بک، خرج چندانی را روی دست تهیه‌کننده نمی‌گذارد. نوازندگان، رقم معمول خود را نمی‌گیرند و مهم‌تر از همه اینها، فرآیند «صدابرداری» از غائله کنسرت حذف می‌شود. در زمان‌هایی نه‌چندان دور، صدابردار یک کنسرت، حدود یک‌سوم تا یک‌چهارم دستمزد خواننده را می‌گرفت؛ بنابراین با حذف صدابردار، سود سرشاری به جیب تهیه‌کننده و خواننده رفته و همین یک دلیل، آنقدر صرفه اقتصادی برای کنسرت‌گذاران دارد که بخواهند با تکیه بر همین اصل، به پلی‌بک‌خوانی روی بیاورند.

دلیل دوم؛ به ناتوانی خواننده در اجرای زنده بازمی‌گردد. بسیاری از قطعات امروز موسیقی پاپ، آمیخته با افکت‌های گوناگون است که صدای خواننده را توانمند کرده و آن را مهندسی می‌کند. اجرای این افکت‌ها در کنسرت‌ها زنده، شدنی نیست و به همین دلیل، بسیاری از خوانندگان برای فرار از ناتوانی حنجره خود، دست به دامان پلی‌بک می‌افتند.

دلیل سوم؛ به کوتاه شدن پروسه تمرینات کنسرت مربوط است. وقتی قرار است یک کنسرت به‌صورت پلی‌بک اجرا شود، بنابراین دیگر دلیلی ندارد که اعضای ارکستر از هفته‌ها قبل، به تمرین بپردازند و علاوه‌بر هزینه‌کرد فراوان، بخواهند روی ۱۰ تا ۱۲ تراک، تمرین زنده انجام داده و وقت و هزینه بسیاری را به تیم تحمیل کنند. پلی‌بک این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در همان سالن کنسرت، برای یک یا دو روز، یک تمرین مختصر کرده تا همان مشق‌های تمرینی ساده را روی استیج زنده پیاده کنند.

دلیل چهارم؛ به عدم‌نیاز به امکانات فنی بازمی‌گردد. بار‌ها در کنسرت‌های واقعی دیده شده که در لحظاتی، نوازنده‌ای اشتباه کرده یا سازش دچار پارگی و مشکل شده یا خواننده تپق زده و... «پلی‌بک» تمامی این اشکالات را به صفر می‌ر‌ساند، چون اجرای زنده‌ای در کار نیست که بخواهد طی آن اختلالی پیش بیاید. مگر آنکه برای لپ‌تاپ مشکلی پیش بیاید یا خواننده اشتباهی را مرتکب شود تا سیستم آن‌ها لو برود.

این چهار دلیل به اندازه‌ای برای خواننده و کنسرت‌گذاران سود مالی و حاشیه آسودگی در پی دارد که بخواهند عطای لو رفتن در اثر پلی‌بک‌خوانی را به جان خریده و بسیار آرام و باطمانینه، این سیاست را درپیش بگیرند.

وقتی قانون بازدارنده‌ای وجود ندارد

خیلی جالب است که در جامعه، فرد اگر کوچک‌ترین تخلفی انجام دهد، باید به چندین فرد، نهاد و ارگان پاسخگو باشد، اما در برابر این شکل سودجویی که طی آن، بر سر صد‌ها نفر که برای تماشای یک کنسرت زنده در سالن نشسته‌اند، کلاه می‌رود، نه تهدید و توبیخی وجود دارد و نه قانون بازدارنده‌ای که پس از آن، دیگر اتفاق‌هایی از این دست مشاهده نشود.

خیلی جالب است که پس از اتفاق‌هایی از این دست، عمده خوانندگان سکوت می‌کنند و در کمتر موردی پیش آمده که آن‌ها زبان به عذرخواهی باز کنند. در آن مواردی هم که عذرخواهی اتفاق افتاده، برخی بهانه‌ها نظیر بیماری یا صاف نبودن صدا، برای مخاطبان عنوان شده که خود، عذر بدتر از گناه است.

دایره این جسارت تا جایی پیش رفته که برخی خواننده‌ها پس از لو رفتن پلی‌بک‌خوانی‌شان، باز هم در کنسرت‌های بعدی تهران و شهرستان، به چنین ترفندی روی آورده و باز هم لب‌خوانی به مخاطبان خود تحویل می‌دهند.

حداقل تنبیه ممکنی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌تواند برای چنین رویکردی در پیش بگیرد، ابطال مجوز کنسرت‌های داخل و خارج از کشور خوانندگان برای یک مدت معین است. اینکه دفتر موسیقی، توانسته کنسرت را برای ۲۲ ماه در کشور تعطیل نگه‌دارد آن وقت چطور نمی‌تواند چنین مجازات حداقلی را برای خوانندگان خاطی درنظر بگیرد و از آن دست موارد تعجب‌آوری است که حداقل در شکل اجرا، جدیتی به خود ندیده است.

در بین بسیاری از خبرنگاران حوزه موسیقی عرف است که دلیل مصاحبه نکردن بسیاری از این خوانندگان را گیر افتادن در چالش‌های پلی‌بک می‌دانند. اصولا ستاره‌های سینما و موسیقی، علاقه چندانی به گفتگو ندارند که این تمایل، امری عادی و مرسوم در سراسر جهان است. اما در مورد ستاره‌های موسیقی پاپ وطنی، یک بهانه مهم دیگر را هم باید به لیست بهانه‌های مصاحبه نکردن‌هایشان اضافه کنید و آن، پرسش‌هایی در باب پلی‌بک و سابقه آن‌ها در این حوزه است. برخی هم که در این مقوله مورد پرسش قرار گرفتند، بعد‌ها با لب‌خوانی، در کوزه افتاده و آن صحبت‌هایشان در مورد نفی پلی‌بک، حالا به ضررشان تمام شده است.

ترفند خواننده‌ها برای عادی نشان دادن

در فیلم‌هایی که از پلی‌بک‌خوانی خواننده‌ها مشاهده شده، می‌بینیم که این چهره‌های به‌اصطلاح فرهنگی، در ردگم‌کنی مسیر لب‌خوانی، تبحر بالایی دارند. ببینید خواننده‌ای که رو به مردم برای ابراز احساسات تشکر می‌کند، وقتی صدایش پخش می‌شود، با چه ترفندی میکروفن را به دهانش نزدیک می‌کند تا همه چیز را عادی جلوه دهد. یا ببینید آن خواننده‌ای که به زمین می‌خورد، چگونه در کسری از ثانیه و قبل از اینکه خودش را جمع‌وجور کند، چگونه میکروفن را به دست می‌گیرد و سریع بر اوضاع مسلط می‌شود که انگار اتفاقی نیفتاده است.

بعد هم برای اینکه ثابت کنند پلی‌بک نیست، در فواصلی که نمی‌خوانند و موسیقی در حال اجراست، با مخاطب حرف می‌زنند و تلاش می‌کنند تا شرایط را عادی جلوه دهند. به کنار اعضای ارکستر می‌روند و به آن‌ها لبخند می‌زنند. درواقع یک پروژه «ردگم‌کنی» برای پرت کردن حواس مخاطب است تا آن‌ها متوجه نشوند قطعه‌ای که دارند گوش می‌دهند، همان قطعه‌ای است که در ضبط خودروی خود گوش می‌دادند. درواقع در این پروژه، چیز‌های بصری بر آن آهنگ اضافه می‌شود تا حواس مخاطب پرت شود. بیشتر تلاش روی این است تا هیجان‌زده‌اش کنند.

وقتی که ترانه درحال پخش شدن است، از آن‌ها می‌خواهند تا آن را با صدای بلند بخوانند. وقتی هم که موسیقی بی‌کلام پخش می‌شود، خواننده با برخی سوالات کوتاه، مخاطبان را به پاسخگویی و ابراز هیجان وامی‌دارد و این رویه، از ابتدا تا پایان کنسرت ادامه می‌یابد.

نوازنده‌ها هم با ظاهرسازی درحال نواختن هستند یا اگر واقعا می‌نوازند، صدای سازشان از ردیف‌های ابتدایی استیج فراتر نمی‌رود. در این هیجان‌آفرینی کاذب است که مخاطب به این نکته نمی‌اندیشد که چطور ممکن است قطعه موسیقی در شکل اجرای زنده، به همان شکلی باشد که در ضبط‌صوت یا گوشی است؟! چون امکانات استیج با استودیو برابر نیست و حتما اجرای زنده، تفاوت‌های آشکاری با اجرای استودیویی دارد، اما اینکه چطور درصد بالایی از مخاطبان، متوجه این اختلاف فاحش نمی‌شوند، مربوط به ردگم‌کنی همان پروژه پرت کردن حواس‌هاست که با مهارت بالایی توسط خوانندگان پلی‌بک‌خوان به اجرا درمی‌آید.

این‌ها درد بزرگ ماست که سبب می‌شود تا نسبت به تمام داشته‌های این خوانندگان شک کنیم. اگر سری به طبقه فیلمنامه‌نویسان بزنید، این گزاره را از زبان بسیاری از آن‌ها می‌شنوید که «ما فیلمنامه‌های زیادی در سینما نوشتیم، اما کارگردان، کمی روی دستمزد ما اضافه کرد تا فیلمنامه به نام خودش بخورد و همه فکر کنند، فیلمنامه، نوشته اوست.»

بنابراین برای خواننده‌ای که این‌چنین متبحرانه سوتی‌های خود در اجرای زنده را در پیشگاه چشم صد‌ها نفر می‌پوشاند و در اکثر موارد هم، زیربار پلی‌بک‌خوانی نمی‌رود، قابل پذیرش است که آهنگساز و ترانه‌سرای کارهایش باشد؟! هم‌اکنون چند سالی است که این مورد تبدیل به مزیت رقابتی میان خوانندگان پاپ شده است که خودش، آهنگساز و ترانه‌سرای کارهایش است. وقتی خواننده‌ای روی یک ساز هم تسلط ندارد، آن‌وقت چطور می‌تواند آهنگساز باشد؟ وقتی هیچ‌یک از مخاطبان، هیچ‌سازی در دست خواننده مشاهده نکرده یا اجرای سولوی او را در کنسرت‌ها ندیده‌اند، آن‌وقت چطور بپذیرند که او آهنگساز کار‌های خودش است؟

نبود موقعیت و امکان مالی برای بسیاری از استعداد‌های موسیقی کشور سبب شده تا آن‌ها در دام این خوانندگان گرفتار شده و با دریافت پول، بسیاری از کار‌های خوانندگان مشهور را بسازند و هیچ اطلاعاتی نیز از آن‌ها منتشر نمی‌شود. هم‌اکنون و طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسیده، پک کامل یک قطعه به خواننده پیشنهاد می‌شود. یعنی یک آهنگساز گمنام، یک کار را آماده کرده و خودش روی آن می‌خواند و آن کار را برای خوانندگان و مشاوران آن‌ها می‌فرستد. اگر خواننده از آن کار آماده خوشش آمد، آن کار را از فرد خریداری کرده و تمام اجزای آن را به نام خودش می‌زند.

این رویه به اندازه‌ای رونق گرفته که جمع قابل‌توجهی از موزیسین‌های داخل کشور، این پک‌های آماده را برای خوانندگان فارسی‌زبان لس‌آنجلس‌نشین آماده کرده و آن‌ها را به انجام کار‌هایی با این فرمول عادت داده‌اند.

این بلیت‌های گران کنسرت برای چیست؟!

جدیدترین نرخ بلیت برای کنسرت‌های پایتخت، از ۱۰۰ هزار تا ۳۹۵ هزار تومان متغیر است که بسته به جایگاه مخاطب و دوری و نزدیکی صندلی به استیج، تغییر می‌کند. در همین چند هفته‌ای که از برگزاری کنسرت در ایران می‌گذرد، اخباری مبنی‌بر بلیت کنسرت‌ها تا مرز ۵۰۰ هزار تومان هم مخابره شده است.

اما مخاطب برای چه چیزی باید چندصد هزار تومان پول بدهد که لب‌خوانی خواننده محبوبش را از نزدیک مشاهده کند؟ تنها عایدی که این کنسرت‌ها برای مردم دارد، دیدن ستاره محبوب‌شان از نزدیک است. درحال حاضر سالن وزارت کشور، ۵ هزار صندلی، نمایشگاه بین‌المللی میلاد ۲۱۰۰، مرکز همایش‌های برج میلاد ۱۷۰۰، اریکه ایرانیان ۱۴۵۰، تالار وحدت ۹۰۰ و ایوان شمس ۴۰۰ صندلی دارند. اگر متوسط قیمت بلیت‌های کنسرت را ۲۵۰ هزار تومان و متوسط ظرفیت‌های سالن را نیز ۵۰ درصد درنظر بگیریم، حالا حساب کنید که یک کنسرت، چه عایدی هنگفتی را برای خواننده و کنسرت‌گذار به همراه دارد.

این عایدی به اندازه‌ای است که برخی خوانندگان، از ورود افراد غیرمرتبط با این حرفه، به مقوله کنسرت‌گذاری صحبت می‌کنند. در همین زمینه، خشایار اعتمادی می‌گوید: «برای حضور در برنامه‌ای تلویزیونی به صداوسیما دعوت شدم. دیدم همزمان با حضور من، از یک خواننده جدید هم دعوت کرده‌اند. دیدم که تهیه‌کننده برنامه، آن خواننده را به کناری کشیده و به وی پیشنهاد داده که تو را در برنامه نوروزی فلانی می‌برم، به‌شرطی که کنسرت سال آینده‌ات مال من باشد.»

شیوه دریافت به این صورت است که عموما خواننده، نیمی از مبلغ را در زمان عقد قرارداد و نیم دیگر را تا قبل از اینکه به روی سن برود، دریافت می‌کند. کنسرت‌گذار هم با پول باقی‌مانده از بلیت‌های مردمی و برخی تبلیغات و اسپانسر‌هایی که از قبل به دست آورده، چیزی در همان اندازه‌ای که خواننده دریافت کرد، به دست می‌آورد تا در این پروسه پرسود، هم پول از جیب مردم برود و هم در ازای پولی که داده‌اند، خدمتی دریافت نکنند. به همین راحتی، خواننده بدون اینکه خودش را به زحمت بیندازد، سالی یک یا دو تراک می‌خواند و تا سال‌ها به همین شیوه، در کنسرت‌هایش می‌خواند و پول درمی آورد.

سود‌های هنگفت و آسان درآوردن این مبلغ سبب شده تا از سرمایه‌گذار تا خواننده، به صرافت جیب مردم باشند تا از پول مردم، برای خود شهروندی اروپا، آمریکا و کانادا خریده و در بهترین خانه‌های شمال تهران ساکن شوند. این آسانی در مرحله ساخت، از تلاش افراد زحمتکش دیگری که گمنام هستند و با کمترین میزان دریافتی قانع می‌شوند تا مرحله کنسرت که بی‌هیچ زحمت و هزینه‌ای، چندصد میلیون و شاید میلیارد جمع‌آوری می‌شود، موسیقی را به یکی از مافیایی‌ترین بخش‌های حاضر در کشور تبدیل کرده است.

آیا ایران، بهشت خوانندگان است؟

البته که پلی‌بک‌خوانی، تنها محدود به ایران نیست و موارد زیادی از این لب‌خوانی‌ها در کنسرت‌های خوانندگان سرشناس نیز دیده شده است. قدرمسلم تاکنون فیلم‌ها و اطلاعات بسیاری از لب‌زدن خوانندگانی، چون بریتنی اسپیرز، بیانسه، جاستین بیبر، کیتی پری، ویکتوریا بکام، اشلی سیمپسون، شر، فیفتی سنت، ریتا اورا و... منتشر شده است، اما آن‌ها هیچ‌گاه تا این اندازه، نسبت به تکرار این روند، از خود مقاومت نشان نداده‌اند.

مخاطبان ایرانی به‌اندازه‌ای طرفدار کنسرت هستند که در ۲۲ ماه تعطیلی کنسرت، ضمن انتقاد‌هایی از این تعطیلی‌ها، با صرف هزینه‌های گزاف، به ترکیه و امارات می‌رفتند و با چندین برابر مبلغ کنسرت در ایران، هزینه کرده و از خواننده مورد علاقه‌شان حمایت می‌کردند.

قطعا ایران، بهشت خوانندگانی از این دست است. خوانندگانی که می‌دانند بهاری دارند و به همین دلیل، تا جا دارد، از دوران شهرت و محبوبیت خود استفاده کرده و به اصطلاح، بار خود را می‌بندند. یک بازار آماده ۸۵ میلیونی برای آن‌ها در کنار ممنوعیت حضور خوانندگان فارسی‌زبان لس‌آنجلسی و البته نبود قوانین بازدارنده سبب شده تا آن‌ها نهایت استفاده را از این اقتصاد بی‌رقیب و بی‌مامور به عمل آورده و خیلی زود به شهرت، ثروت و اعتبار برسند. در چنین شرایطی، آن‌ها چرا باید جلای وطن کرده و این بازار طلایی را از دست بدهند؟ معلوم است که با وجود تمکن سرشار مالی، همچنان به حضور در کشور اصرار ورزیده و با شیوه‌ای ساده که نه وقتی از آن‌ها می‌برد و نه هزینه‌ای، هم دست به تولید می‌زنند و هم محصول خود را به مخاطب ارائه می‌دهند.

در این بین اما، دو گروه بزرگ متضرر می‌شوند: نخست مردمی که در طول سال و با این شرایط سخت اقتصادی، هزینه‌های هنگفتی از جیب آن‌ها می‌رود و دوم، جوانانی که مطلع یا ناآگاه از این جریان، جوانی، سرمایه و طراوت زندگی‌شان را صرف این می‌کنند تا سری در میان سر‌ها دربیاورند و به شهرت و محبوبیت و البته ثروت برسند. سراب زیبایی که اگر جزئی از بدنه مافیا نباشند، تا پایان عمر، در همین حسرت خواهند ماند و چیزی عایدشان نمی‌شود.

این، فقط تکه‌ای کوچک از پازل این خوانندگان پاپ بود که سال‌هاست خیلی‌ها، از چندوچون آن اطلاع دارند، اما نه برخوردی می‌کنند و نه در مسیر اصلاح آن، قدم برمی‌دارند. فعلا که همه چیز باب‌میل و طبع این خوانندگان پلی‌بک‌خوان است که در خفا، جیب مردم را خالی می‌کنند و وقتی میکروفن به آن‌ها رسید، از درد مردم می‌گویند و خواستار تسهیل در زندگی این جماعت هستند. اسم چنین رفتار‌هایی را چه باید گذاشت؟

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: کنسرت ، گران فروشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Asma
۰۲:۵۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
کی گفته که محسن ابراهیم زاده پلی بک کرده
هر کس و ناکسی که از راه میرسه از خواننده هیچی نمیدونه بعد با پرویی تمام واسش شایعه درست میکنه
واقعا تف به روی همچین آدم هایی که با آبروی همچین خواننده های عزیزی بازی میکنند
این رو هم بدونید که این خبر الکی هست و واقعا حقیقت رو شده البته به کوری چشم بعضی ها که چشم دیدن این خواننده عزیز رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ساغر
۰۸:۴۴ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
سلام
با احترام باید حتما این را به عنوان یکی از میلیون ها فن پیج جناب آقای سلطان پاپ ، محسن ابراهیم زاده عزیزم عرض کنم که........
این ویدیو که چند وقتی است داخل فضای مجازی پخش شده است ، فیک است و هیچ صحت و واقعیتی ندارد
شما هایی که دارید قضاوت می کنید و بدون اینکه از واقعی بودن یا نبودن چیزی آگاه بشید پخشش می کنید ، متاسفانه باید بگم که واقعا دارید اشتباه می کنید و فقط فقط فقط غرق یک ماجرای دروغ شده اید و خودتان را آزار می دهید
جناب آقای محسن ابراهیم زاده عزیزم آنقدر بین ماها محبوبیت دارد ، آنقدر صدای دلنشین و درجه یکی دارد ، آنقدر انسانیت دارد که اصلا نیازی به پلی بک خوانی ندارد
شرمنده ، ولی تا اینو نگم همینطور می مونه تو گلوم......
چرا تو کل جهان به موفقیت های یک شخص نگاهی نمیشه! توجهی نمیشه!
همه منتظر هستند تا یک نفر یک کاری کند تا آن را سوژه کنند تا مثلا.....
تعداد فالووراشون بره بالا یا تعداد بازدید کننده هاشون بره بالا و......
(بعضی ها)برای سود و منفعت خودشان از هر راهی برای بردن آبروی یک شخص استفاده می کنند
چرا وقتی که جناب آقای محسن ابراهیم زاده عزیزم مجوز اولین کنسرت را در کانادا گرفت کسی این خبر را پخش نکرد؟؟
چرا وقتی تو استادیوم آزادی جلوی هزاران نفر اجرا کرد کسی چیزی نگفت؟؟
چرا وقتی تو عصر جدید مقابل میلیون ها میلیون نفر آدم اجرا کرد کسی چیزی نگفت؟؟
چرا از مهربونی هاش کسی چیزی نمیگه؟؟
از خوش صداییش؟؟
از دلبریاش؟؟
از انرژی درجه یک اش؟؟
از تعداد طرفداران زیادش؟؟
از انسانیت اش؟؟
از اینکه تو دل همه جا داره ؟؟
و......
فقط دنبال یه حاشیه بودید اونم دروغ؟!!!!!!!
که چی بشه؟؟
مثلا محسن جانم از دل طرفدارانش بیاد بیرون ؟ هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
پولی که براش زحمت نکشیده اندمیروندکنسرت 500هزارتومانی -به اصطلاح خودشون کلاسه .بدبخت ها کلاس توی این چیزهانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
کی به کیه
باورکنید
خیلی چیزا الکیه
اینم نمونه ای
مثل اون یکیه!
والله
کی به کیه
یکی تلخ ویکی هم نمکیه
......
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۰:۲۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
اشوان هم توی کنسرت ۸ بهمن به صورت خیلی ضایع داشت پلی بک میکرد . با این کارش قشنگ داشت به شعور مخاطب توهین میکرد حداقل درست پلی بک بکنن
Iran (Islamic Republic of)
Helia
۲۲:۴۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
این ویدیو ساختگی بوده حالا من نمی‌دونم چرا هنوز این شایعه ادامه داره ولی مثل اینکه بعضی از سایت ها بدون داشتن اطلاعات روز فقط بلدن بقیه رو گول بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
وقتی به قول معروف هرکی از مامانش قهر میکنه میشه خواننده یعنی این . اینقدر که از خواننده های لس انجلسی بد می گین اما تو سابقه ی یکیشون اجرای پلی بک نمی بینید خصوصا اون ها که قدیمیتر هستند ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
با اصل مطلب موافق هستم ولی ایشون به عنوان کسی که باهاشون مصاحبه شده (آقای خشایار اعتمادی) هم احتمالا دلیل کم‌کاری و کم‌درآمدی خودشون رو این خواننده‌های جوان پاپ می‌دونن بنابراین کمی تند و یک‌طرفه به قاضی رفتند. قطعاً همه‌ی خواننده‌های جوان و محبوب امروزه، پلی‌بک پ‌خوان نیستن و همگی‌شون سر مردم کلاه نمیذارن، من به شخصه فقط کلیپ پلی‌بک آقای هیراد و آقای ابراهیم‌زاده رو دیدم. درهرحال به نظر من نباید خشک و تر رو با هم سوزوند، درسته از این خواننده‌ها هم پیدا میشه ولی نه دیگه در این حد که آقای اعتمادی فرمودند و حرف از مافیا و لشکر خواننده‌های پلی‌بک‌خوان ایرانی و لس‌آنجلسی زدند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
هر کی میخواد لذت اجرای زنده واقعی را بچشه یه بار کنسرت خواننده بزرگ کرمانشاه استاد حسین صفامنش رو بره،فقط بعد از اون مقایسه کنید
۱۴ بهمن توی بندرعباس کنسرت داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
نه به حضوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خواننده های پول پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه در دنیای کنونی ،، دروغ ،،حقه و کلک به یک امر عادی تبدیل شده ،، کلاه گذاشتن سر دیگران بی اخلاقی و بی دینی و بی مسوولیتی عادی شده ،، به نظر من هم وزارت ارشاد هم مردم باید پیگیر این قبیل موارد باشند و مردم اصلا تو کنسرت خواننده ای که چنین رفتاری کرده. شرکت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
Helia
۲۲:۴۵ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
وقتی الکیه و شایعس و ساختگیه پس نمیتونن هیچ دخالتی بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه در دنیای کنونی ،، دروغ ،،حقه و کلک به یک امر عادی تبدیل شده ،، کلاه گذاشتن سر دیگران بی اخلاقی و بی دینی و بی مسوولیتی عادی شده ،، به نظر من هم وزارت ارشاد هم مردم باید پیگیر این قبیل موارد باشند و مردم اصلا تو کنسرت خواننده ای که چنین رفتاری کرده. شرکت نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه بیشتر. افرادی که ادعای خوانندگی دارند و چقدر هم پول به جیب میزنند
اگر حتی من که دوره مختصر آواز را دیده ام و تا درجه استادی فاصله ها دارم ازشون تست خوانندگی بگیرم مردود هستند
طرف هنوز فالش میخونه چقدر میاد واسه مردم قیافه میگیره و متاسفانه عده ای هم اطرافشون جمع میشن
خلاصه امثال من زیاد هستند که مظلومانه کنار کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
Helia
۲۲:۴۳ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چونکه خوشت نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چه لب خانی چه صدای خود خواننده(زنده) بعضیها فقط میرن که لحظاتی خوش باشن و فرقیم نمیکنه خواننده چی بخونه یا لب خونی کنه!(البته گفتم بعضیها !! )
-
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
این بعضی ها که گفتی یعنی چه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۵۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خب بعضیهایعنی همون که گفتم !! یعنی فقط میان چند ساعتی خوش باشن همین...! و تعدادیم براشون مهمه که خواننده (حالا محبوب شون یا...) زنده اجرا کنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
درسته ....
همون بعضی ها،نفری ۵۰۰هزار به بالا هزینه میکنن تا اینطوری رکب بخورن؟؟؟؟؟آیا شما حاضرید اینطوری سرتون کلاه بره؟؟؟
بحث گول زدن مردمه....نه خوش بودن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چه ساده لوحانی که راحت سر شان کلاه می رود با اینکه خودشان هم اطلاع دارند این میشود کلاه اندر کلاه.
علاوه بر این چرا این هزینه های بیخود را صرف فقرا نمی کنید یا فقط موقع عاشورا و ...یاد فقرا می افتید.