رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: رشد جرایم فضای مجازی در اصفهان ۳۹ درصد است که نسبت به متوسط کشوری ۲۶ درصد بیشتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - سرهنگ سید مصطفی مرتضوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک آغاز دهه فجر و تسلیت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی گفت: مسئله فضای مجازی مسئله‌ای که روز به روز بیشتر با آن عجین می‌شویم و با زندگی ما منطبق شده و شاید زمانی که این فضا را هنوز فضای «مجازی» بدانیم، گذشته است.

فضای مجازی اینقدر با فضای حقیقی تطبیق یافته که دیگر نمی‌توان آن را مجازی نامید، این مسئله‌ای است که برخی شهروندان سهل انگارانه به آن نگاه می‌کنند و برخی از مشکلات فعلی برای همین واژه ابهام برانگیز است.

 

به رشد کشف جرایم دلخوش نیستیم

او گفت: در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال جرایم مجازی ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و نسبت به میانگین جرایم کشوری اختلاف ۲۶ درصدی دارد، زیرا این رقم در کشور ۱۳ درصد است، عدد ۳۹ درصد برای اصفهان خوب نیست، اصفهان شهری است که از لحاظ علم و فرهنگ دارای پیشینه است و این آمار برای اصفهان خوب نیست و بالاترین روند صعودی وقوع جرم در کشور را داشتیم.

جرایم حوزه‌های هک و نفوذ ۴۰ درصد، جرایم اخلاقی مثل انتشار فیلم و اطلاعات خصوصی ۱۹ درصد، جرایم اقتصادی ۳۴ درصد و کلاهبرداری‌های اینترنتی ۱۳۰ درصد رشد داشته که در این بین جرایم اقتصادی بیشترین سهم را داشته که دلیل آن اعتماد کاذب مردم به فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی است.

سرهنگ مرتضوی در خصوص یک فقره کلاهبرداری با مبالغ پایین از مردم گفت: در این فقره جرم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به صورت تراکنش‌های ۱۲ هزار تومانی در شش ماه از مردم گرفته شد و به دلیل اینکه کلاهبرداری جزئی است کسی پیگیری نمی‌کند.

به گفته او ۷۵ درصد کلاهبرداری‌ها در شبکه‌های اجتماعی و ۱۵ درصد آن نیز در وبسایت‌های غیر معتبر رخ می‌دهد، مردم باید صفحات تبلیغ محصول را با وب سایت معتبر فروش محصول جدا کنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در خصوص آمار و ارقام برخورد‌ها با جرایم فضای مجازی گفت: در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ۲۶ هزار تماس با مرکز پلیس فتا برقرار شد، همچنین در این راستا ۶ هزار و ۴۵۰ مسدودسازی، دو هزار و ۸۴۰ حساب مجازی مسدود و دو هزار و ۸۰۰ لینک جعلی از بین رفته و ۸۰۰ سیم کارت نیز مسدود شده است و ۲۲ میلیارد تومان وجوه مردم از حساب‌های جعلی مسدود و به مردم برگشت.


منبع:مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.