حاج عیسی خادم، خدمتگزار امام خمینی (ره) خاطراتی از سبک زندگی و رفتاری ایشان نقل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - یکی از ابعاد شخصیتی امام خمینی رحمه الله علیه که شاید برای خیلی از مردم هنوز غریب مانده باشد. زندگی شخصی و خانوادگی ایشان است.

برشی از زندگی امام را از زبان شخصی برایتان نقل می‌کنیم که سال‌ها خدمتگزار ایشان بوده. حاج عیسی خادم امام خاطراتی از سبک زندگی و رفتاری ایشان نقل کرده که جالب است آن را مرورکنیم.

علاقه امام به همسرش

یک روز امام به من زنگ زدند و مرا احضار کردند ایشان که آشکارا نگران شده بودند فرمودند: «حاجیه خانم رفته بیمارستان شما لحظه به لحظه ازحالش به من خبر دهید». گفتم: «چشم آقاجان». خانم امام ناراحتی معده داشت. من به بی‌سیمی که با همراهان خانم امام بود تماس گرفتم و متوجه شدم به بیمارستان شریعتی رفته اند امام واقعاً نگران بودند و درخواست تماس داشتند و لحظه به لحظه گزارش وضعیت همسرشان را پیگیر بودند تماس گرفتم و پس از کسب خبر به خدمت امام بازگشتم.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

گفتم: «آقاجان رسیدند بیمارستان.» گفتند: «خیلی خوب» پس از تماس بعدی رفتم و گفتم: «آقاجان رفتن در اتاق عمل» آقا گفتند: «بایست.» ایستادم. رفتند و ۵۰ هزار تومان آوردند. به من دادند و گفتند: «این را ببر جنوب تهران و به نیازمندانی که می‌شناسی بده.» گفتم: «چشم آقاجان» در این حین خبر گرفتم که خانم را از اتاق عمل بیرون آوردند گفتم: «آقاجان از اتاق عمل بیرون آمدند.» گفتند: «صبر کن». باز رفتند و ۲۰ هزار تومان آوردند و به من دادند. گفتم: «آقاجان این را هم با آن ۵۰ هزار تومان ببرم وبدهم.» گفتند: «نه، این مال خودت!» خوشحال آن ۲۰ هزار تومان را گرفتم و به خانمم دادم و تا مدتی خرج می‌کرد.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

یک بار هم در خاطرم هست که همسر امام به حج یا عمره رفته بودند در همان مقطع مشکلی جدی بین ایران و عربستان به وجود آمد و یادم هست که حضرت امام بسیار نگران جان همسرشان بودند به طور کلی می‌توانم بگویم حضرت امام به همسرشان خیلی علاقه داشتند و عزت و احترام خاصی برای ایشان قائل بودند اگر کسی برخلاف میل خانمشان رفتار می‌کرد ناراحت می‌شدند که چرا مثلاً فرمان خانم زمین مانده است حتی همانگونه که قبلاً گفتم یک آقایی قبل از من خادم امام بود و به واسطه عدم تمکین دستور خانم در درباره جاروکردن برگ‌های حیاط جوابش کردند و رفت که چرا از همسر امام فرمان نبرده بود.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

بازی‌های کودکانه امام با بچه‌ها

امام با بچه‌ها زیاد بازی می‌کردند در این میان با سیدعلی بیشتر سرگرم بودند. یکی از بازی هایشان این بود که علی می‌گفت من دکترم و امام را معاینه می‌کرد. اوبا امام توپ بازی هم می‌کرد. مثلا یکی از بازی هایشان این بود که علی می‌گفت الان من امام هستم. امام هم قبول می‌کرد و با ذوق می‌گفت خب منم علی هستم. بازی شروع می‌شد و علی قیافه جدی به خودش می‌گرفت. آن وقت با لذت به امام دستور می‌داد و می‌گفت این کار را بکن! آن کار را بکن. مثلا می‌گفت بگو بیایند. می‌خواهم بروم حسینیه و کلمات امام را تقلید می‌کرد. امام این بازی را دوست داشت. جالب‌تر این‌که گاهی علی به تقلید از امام سخنرانی می‌کرد و می‌گفت من دولت تعیین می‌کنم و امام می‌خندیدند.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

توصیه امام به زوجین جوان؛ با همدیگر رفیق باشید!

امام، مردم و مخصوصاً جوان‌ها را خیلی دوست داشت و اغراق نیست که بگوییم نمی‌توان شدت این علاقه را تصور کرد ایشان گاهی در روز چند خطبه عقد می‌خواندند که معمولاً بین ۲ تا ۴ عقد در نوسان بود. برای ثبت نام مردم به دفتر آقای انصاری زنگ می‌زدند و نوبت می‌گرفتند. امام خودش خطبه طرف زن را می‌خواند. طرف مقابل را هم شخص دیگری می‌گفت حاج احمد آقا هم حاضر بود، ولی ایشان در این کار هیچ وقت شرکت نمی‌کرد. امام پس از جاری شدن عقد می‌گفتند ان شاءالله موفق باشید بروید با همدیگر رفیق باشید.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

نوزادی که به برکت امام به دنیا آمد

یک روزی خانمی آمد آنجا و گفت: «حاج آقا در را باز کن تا من سر جانماز امام بروم و دو رکعت نماز بخوانم.» گفتم: «آخه خانم من اجازه ندارم.» دیدم بنا کرد به گریه. دلم سوخت در را باز کردم. رفت سر جا نماز امام دو رکعت نماز خواند و رفت. یک سال طول کشید که دیدم با یک بچه در بغل آمد و گفت: «من ۱۴ سال بود که ازدواج کردم، ولی بچه دار نشدم آمدم اینجا دو رکعت نماز خواندم خدا این بچه را به من داد.» من بچه را از او گرفتم و به احمدآقا دادم. حاج احمد آقا هم در گوشش اذان و اقامه گفت.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

یک بار هم یکی از مسئولان که اسمش یادم نیست زنگ زد و به حالت التماس افتاده بود وگفت: «حاجی دخیلتم!» گفتم: «چیه؟» گفت: «ما ۵ ساله ازدواج کردیم و بچه‌دار نشدیم الان مادرم مرا مجبورکرده که زنم را طلاق بدهم. من خانمم رو دوست دارم. خانومم هم مرا دوست دارد. زندگی‌مان دارد از هم می‌پاشد کاری برای من بکنید.» گفتم: «فردا صبح زود بیایید جماران.» وقتی آمدند همان جایی که امام نماز و زیارت عاشورا می‌خواند را نشان دادم و گفتم: «اینجا یکی دور رکعت نماز بخوانید.»

یکی دو رکعت نماز خواندند و رفتند. ۴۰ روز بعد زنگ زد و گفت: «حاجی خانمم را آوردم دکتر گفتند بارداره!» برخی فرزندشان را خدمت امام می‌آوردند و ایشان درگوششان اذان اقامه می‌گفتند. بعضی از والدین از ایشان خواهش می‌کردند که اسم برای نوزادشان انتخاب کند. در نامگذاری اگر نوزاد دختر بود اسم حضرت فاطمه را می‌گذاشتند و اگر فاطمه داشتن اسم دیگری را انتخاب می‌کردند. نوزاد پسر بود اسم را علی انتخاب می‌کردند. محمد و عبدالله نیز از اسم‌هایی بودن که تاکید زیادی داشتند برای نوزادان انتخاب شود. اسم آقا سیدعلی را اول می‌خواستند جعفر بگذارند امام گفتند علی باشد.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

در عید نوروز خانواده امام شامل ساکنان بیت و برادران خانم امام به دیدار ایشان می‌آمدند. البته عیدی هم می‌دادند. به این صورت که مبلغی را می‌دادند و بین کارگر‌های دفتر تقسیم می‌شد. در اعیاد مذهبی رفتار روزمره امام تغییر می‌کرد و حتی در سلام و علیک کردنشان هم نمود می‌یافت. چهره و روی امام در اعیاد خیلی خوب و باز بود. در مناسبت‌های مختلف افراد زیادی به بیت رفت و آمد داشتند. امام یک قندان داشتند که درون آن را از یک ریالی پرکرده بودند و کسانی که به دیدار حضرت امام می‌آمدند. فارغ از اینکه خودی بودند یا غریبه امام یکی از یک ریالی‌ها را به آن‌ها می‌داد. وقتی امام از دنیا رفتند چند تا از یک ریالی‌ها باقی مانده بود که من به یادگار برداشتم.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

اتاق با یک جانماز!

اغراق نیست که بگویم در اتاق امام چیزی نبود و فقط جانمازی داشت که روی آن نماز می‌خواندند و یک صندلی که روی آن می‌نشستند. آن اتاق یک طاقچه هم داشت که خیلی باریک بود و کتاب‌هایشان را در آن چیده بودند. در خانه امام اتاقی هم بود که مسئولین می‌آمدند می‌نشستند و صحبت می‌کردند. یک اتاق هم در پشت اتاق اصلی بود که یک پرده جلوی آن کشیده بودن آن سوی پرده کتب زیادی بود که بعد‌ها به حاج حسن آقا رسید.

ماجرای سکه‌های یک ریالی خانه امام

گربه‌هایی که به کباب امام عادت کرده بودند!

چندتایی گربه ساکن همیشگی بیت بودند واتفاقا کم هم ماجرا ساز نبودند. امام در مقطعی، بیشتر غذای که من برایشان می‌بردم را به گربه‌ها می‌دادند. حاج احمد آقا گفتند: «این گربه‌ها را می‌توانی بگیری تا آن‌ها را از اینجا بیرون ببریم؟». گفتم: «بله!» گفت: «چطور؟» گفتم: «بلدم دیگر!». من یک تکه گوشت می‌انداختم ته یک گونی و یک چوب هم لب آن می‌گذاشتم. گونی درش باز می‌ماند. خودم هم پشت در می‌ایستادم. گربه‌ها درگونی می‌رفتند تا گوشت را بخورند، فوری در گونی را می‌گرفتم. به همین ترتیب چند تایی را گرفتم، آن‌ها رابیرون شهر بردندو رها کردند. امام متوجه آن قضیه نشد وگرنه معلوم نبود واکنش اش چه بود!

یکی از گربه‌های ساکن بیت خیلی زرنگ بود، حریفش نمی‌شدیم آن را بگیریم. یک روز خانم‌های مستخدم زنگ زدند که همان گربه وارد خانه امام شده، اما باز حریفش نبودم وفرار می‌کرد و دستم را زخمی کرد. نهایتا توانستیم آن را بگیریم ودر همان حین حاج احمد آقا مارا در آن وضعیت دید و با خنده گفت: «حاجی جنگ ایران عراقه؟»
گربه‌های کل جماران از من خیلی می‌ترسیدند و هر گربه‌ای مرا می‌دید فرار می‌کرد. در سوی مقابل گربه‌ها اینقدر به کباب‌های امام عادت کرده بودند که وقتی ایشان قدم می‌زدند دمشان را بلند میکردندو پشت سر امام رژه می‌رفتند!

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحشان شاد و یادشان گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ . غیر ممکنها فقط به دست امت واحده رسول الله ص امت حزب الله ممکن شده و خواهد شد و حزب الله پیروز نهایست در سر تا سر جهان چه دشمنان اسلام مسلمین خوششان بیاید چه بدشان بیاید چه دلشان بخواهد چه دلشان نخواهد پرچم امت یکپارچه حزب الله همیشه بالا بوده و هست و خواهد بود و در سر تا سر جهان برافراشت خواهد شد با ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم عج .
روح بلند مرتبه و ملکوتی و مطهر امام خمینی ره شاد و قرین رحمت الهی خداوند جل جلاله باد و ننگ مرگ جهنم اسفل سافلین بر منافقین کوردلها و کفار و سلطنت طلبها و مافیای قدرت و ثروتشان در داخل ایران اسلامی عزیزمان و در خارج از ایران اسلامی باد که این بی وجدان بی غیرت هرزهای بی بندبار فاسد فاسق متجاهر هنجار شکنان خبیثان شیطان صفتان ملعونین با هزاران روش خون ملت مومنین ایران اسلامی را کرده اند توی شیشه و فقط کارشان اذیت آزار خرابکاری خلافکاری ترویج دادن فرهنگ غربگرایانه فاسدین و براندازی نظام مقدس در ایران اسلامی چیز دیگری نیست و هدفشان خار ذلیل کردن ملت و به بردگی کشیدن ملت ایران اسلامی و وطن فروشی و خیانت و جنایت و غارتگری و فروپاشی خانواده های مومنین و شکنجه گریست انشاءالله و به حول قوه الهی خداوند جل جلاله دیگر بیش از این فرصت بهشان ندهد و نابودشان کند به حق حقانیت خون و جان پاک مطهر و بلندمرتبه و ملکوتی جمیع شهداء والصدیقین . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
اون عکس هست که نوه ها دور امام ره هستند ...
یه اماری از زندگی هاشون بگیرین ممنون میشم.
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
امام رفت خیر برکت مردم هم رفت گر چه اینها به حرف اقا گوش نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
راحت ادامه دارم ای آزاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
ایشون خیلی آدم ساده ای بودند. باید درمورد ایشون کتاب های کاملی نوشت که تا ۵۰سال دیگه به راحتی فراموش نشن اما الان هم می بینیم که خیلی از جوان ها ایشان را نمیشناسند این واقعا جای تاسف دارد. باید در مورد ایشان، آیت الله طباطبایی و علمای مبارز و تلاشگر از سال های۱۲۴۰تا۱۳۶۰ کتاب هایی نوشت. تاریخ دان ها بجنبید که تاریخ فراموش نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
روح بلندش شاد باد