رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط پلیس را به دفتر حقوقی این مرکز ابلاغ کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بابک نگاهداری شهادت نیرو‌های حافظ امنیت کشور به واسطه ابهامات موجود در قانون استفاده از سلاح را غیر قابل قبول خوانده است.

پس از نهایی‌شدن اصلاح این قانون، مرکز پژوهش‌ها پیش‌نویس خود را برای بررسی به مجلس ارسال می‌کند.

محمد باقر قالیباف هم شب گذشته در توئیتر خود گفته که مجلس آمادگی دارد به اصلاحات قانون استفاده از سلاح خارج از نوبت رسیدگی کند.

رئیس مجلس نوشت: «ستاد کل نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز قانون استفاده از سلاح برای مأمورین شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند.»

۱۴ بهمن، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس از شهادت جانشین پاسگاه انتظامی روستای بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش خبر داد.

سرهنگ کاووس محمدی گفت که ستوان یکم علی اکبر رنجبر در این درگیری بر اثر ضربه قمه از ناحیه گردن به شدت مجروح شده و در اثر خونریزی شدید جان باخته است. در این درگیری یک سرباز وظیفه هم مجروح شد.

به گفته کارشناسان ضعف‌ها و ابهامات قانون فعلی استفاده از سلاح سبب شده تا در برخی موارد پلیس نتواند اقتدار لازم را در برخورد با اراذل و اوباش داشته باشد و این باعث گستاخ‌تر شدن آن‌ها در تعرض به حقوق مردم شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از این حادثه گفته این کمیسیون قطعا نسبت به نواقص قوانین استفاده از سلاح برای نیروی انتظامی و پلیس ورود خواهد کرد تا دوباره اقتدار لازم را به این نیروی وظیفه برگرداند.

قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری سال ۱۳۷۳ مصوب شده و شرایط به کارگیری اسلحه را در آن توضیح داده است. بر اساس این قانون هرگاه مأمور بر خلاف مقررات از سلاح استفاده کند، مجازات می‌شود.

به نظر می‌رسد آیین نامه‌های اجرایی قانون به کارگیری سلاح محدودیت‌هایی را برای نیرو‌های مسلح ایجاد کرده باشد.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در آذرماه امسال با مبهم خواندن بخشی از این قانون، گفته بود همه شبهات آن باید برطرف شود تا در کاهش آمار پرونده‌های تیراندازی منجر به جرح و مرگ مؤثر باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
پیرو خق
۲۱:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
با عرض تسلیت و ابراز هم دردی به خانواده محترم شهید رنجبر و تمامی هم وطنان متاثر شده از این اتفاق.
بنده قوانین مربوط به استفاده از سلاح را مطالعه کردم و در مواقع حمله افراد شرور با سلاح سرد ، با صراحت به پلیس اجازه شلیک داده شده است
و بجای اصلاح قانون بهتر است پرسنل عملیاتی نیروی انتظامی مجهز به دوربین بر روی لباس باشند که نگرانی آنها از بابت سوال و جواب شدن کمتر شود و از نیروهای دارای آمادگی رزمی متناسب برای عملیات انتظامی استفاده شود و همچنین طرح های تشویقی و مزایای بیشتری نسبت به پرسنل اداری برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا عزیزانی که علاقه مند به عملیات پلیسی هستند با اشتیاق بیشتری تمرین کنند و توان دفاع شخصی خود را بالا ببرند و برای بکارگیری در عملیات ها تشویق به رقابت و تلاش مداوم شوند
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۷:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
با قانون جدید موافق هستیم
نیروی انتظامی باید بتونه ارازل اوباش رو به زمین بزنه
پلیس اگر نتونه از سلاحش استفاده کنه
اون سلاح مثل یک اسباب بازی هستش که هیچ کاربردی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
از فردا چاقو میوه خوری تو کیف بذاریم بهمون شلیک میکنند؟ از این مجلس هر چیزی برمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مگه مجبوری چاقو پیشت بزاری
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
روح بلند مرتبه و ملکوتی و مطهر صدیق شهید سرباز دین وطن ناموس مدافع نظم امنیت ملی ایران اسلامی عزیزمان شاد و قرین رحمات الهی باد و برای بازماندگان ایشان صبر سلامتی اجر رفاه امنیت از درگاه خداوند جل جلاله خواهانیم و باید قاتل اراذل اوباش اشرار متجاهر هنجارشکن به اشد مجازات اسلامی در ملاءعام برسد تا درس عبرتی باشد برای سایرین اراذلین اوباشها و اشرار خیث ملعونین . و در فیلم مستند درگیری که مشاهده کردیم در فضای مجازی چرا آن افسر مرحوم شهید که مسلح بود و می توانست از اسلحه کلتی کمری اش که در دستش بود می توانست استفاده کند و الاقل به پاهای مجرم زیر زانوش شلیک کند و او را زمینگیر و دستگیرش کند ولی اینکار را نکرد تا آن مردک حرامی اشرار با سلاح سردش به او نزدیک شد و با ضربات چاقو آن افسر سرباز فرزند خلف وطن را شهید کرد نیروی پلیس مجریان قانون مدافعان نظم امنیت ملی ایران اسلامی عزیزمان باید بتوانند در اینچونین مواقع خطرناکی هم از جان خودشان هم از جان دیگران با حرکات چابک رزمی و سلاحی گرم و سرد که به امانت بهشون داده انداستفاده و محافظت کنند و مجرم و مجرمان را نهایتا از ناحیه زیر زانوی پا هدف قرار دهند و آنان را دستگیر و به بیمارستان انتقال دهند و پس از پانسمان و بهبودی به قوه قضائیه تحویلش دهند برای انجام مراحل احکام کیفریشان الان بخاطر استفاده نکردن از فتو فن رزمی کاری و استفاده نکردن صحیح از سلاح گرم سرد در اختیارشان و به موقع و سریع عملنکردنشان باعث شد آن اشرار ناجوانمرد بر او غلبه کند و آن افسر مدافع نظم امنیت را شهید کند و خانواده اش عزادار و داغدار شوند و فرزندانش هم یتیم شوند سرباز و افسری که نمی تواند رزمی کار باشد و نمی تواند به موقع از سلاحهای در اختیارش برای محافظت از جان خودش و دیگر شهروندان استفاده کند برای کارهای عملیات اجرایی ماموریتی مقابله با اراذلین اوباش اشرار نفرستینشان این افسران سربازان محترم فقط برای کارهای کارمندی اداری پلیس باید گمارده شوند نه برای ماموریتهای مخاطره آمیز که نیاز به پلیس ضربتی عملیاتی مقابله با اراذلین اوباش و اشرار دارند . و من الله توفیق . برای شادی روح آن مرحوم صدیق شهید مدافع نظم امنیت ملی بفرستیم رحم الله من یقرا الفاتحه مع اخلاص و صلوات . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
با عرض تبریک برای سالگرد پیروزی انقلابمان و رسیدن به استقلال ، به رهبری امام (ره) عزیزمان

بیدار باشیم
بیدار باشیم

در ادامه هشت سالی که بر ما گذشته و به شکست تمام نقشه ها انجامیده... ،
این موج حرکت اراذل و اوباش و حوادث... ( که داره زیاد میشه!)

* میتونه حرکتی دستوری و از بیرون مرزها به عناصر داخلی باشه..!!؟؟

غربی های خارج و البته ، دوستای داخلی شون... که همیشه در طول تاریخ با نام " خائن " بین ما بودن و هستند !!!!! ..
برای اهدافشون ،

* در ادامه " فشار حد اکثری " دارن با اشکال جدید ادامه می دن ،
یعنی ،
به مرور زمان ( و به بیانی همچنان نرم )

* امنیتی کردن کل ایران

هشیار باشیم
دقت کنیم

( قتل ها.. و سرقت ها.. و انواع انفجارها.. و آتش سوزی ها.. و تصادفهای زیاد و مشکوک.. و ... و... و... )
تمام راههایی که به عذاب و ناراحتی و نارضایتی ها ...
و در نهایت نا امن کردن ها... و

گروگان گرفتن امنیت ایران با عناصر داخلی و خارجی شان ...
با هدف همیشگی و تاریخی تسلط و تصاحب ایران و تحقیر هر ایرانی

(((((((( به زانو در آوردن ایران و ایرانی ، و باز داشتن ایران از رشد و بالندگی و شکوه و قدرتمندی و تمام اهداف متعالی خود ... و استقلال ایران!! ))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
هرچی کم کاری و ظلم بشه بگین بخاطر عناصر خارج نشین و دشمنه..خجالت بکش..فقط شعار شعار..وقتی اوضاع معیشت و زندگی و کار واسه همه فراهم باشه این مشکلات هم رفع میشه..بجا شعار موانع و ریشه این مسائل رو باید درست کرد..ریشه شم شرمندگی مردم پیش خانوادشونه..بخاطر نداری.بخاطر گرونی.بخاطر بیکاری..بخاطر افزایش قیمت روز به روز.بخاطر حقوق کم.بخاطر جرات نکردن جوانان واسه ازدواج..با این گرونی ها کسی جرات نمیکنه ازدواج کنه و صاحب فرزند شدن شده ترس..که بچه هم بیاد از کجا بیاریم وقتی بر خودمون موندیم....
Iran (Islamic Republic of)
سالی
۲۰:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
باید مامور با قاطعیت و بدون هیچ ترسی بتونه هم یارو رو دستگیر یا حتی به اون شلیک کنه تا دیگه همچین حوادث تلخی رو شاهد نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
با سلام واقعا شهید رنجبر انسان با خدا و متین بود هم محلی بودیم و فامیل روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۹:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
گاهی با خودم فکر می کنم قوانین کشور ما توسط اراذل و اوباش و قاچاق چیان نوشته شده است. مامور حفاظت از محیط زیست رو می خوان قصاص کنند، مامور نیروی انتظامی می ترسه از اسلحه استفاده کنه چون بعدا نمی تونه جواب قانون رو بدهد. قاچاقچی ها در مرزها سربازان هنگ مرزی رو می کشند .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
برای مجرمی که دارای سلاح سرد است، استفاده از سلاح گرم اشتباه است و وجهه زشتی در جامعه خواهد داشت.
استفاده از امکاناتی مانند شوکر و باتوم برقی مناسب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
برای مجرمی که دارای سلاح سرد است، استفاده از سلاح گرم اشتباه است و وجهه زشتی در جامعه خواهد داشت.
استفاده از امکاناتی مانند شوکر و باتوم برقی مناسب لست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
شما قانون شفافیت را هرچه زودتر تصویب و اجرا کنید بقیه قوانین خودکار روی غلتک میفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
متاسفانه نیروی انتظامی اکثرانها از دفاع شخصی بی بهر هستند اگر این افسر شهید دفاع شخصی بلدبود هم میتوانست دستگیرش کند وهم جان خودش را بدستش نسپارد جا دارد فرماندهی ناجا یکدوره شش ماهه دفداع شخصی برای همه کارکنان خودش بگذارد تا چنین اتفاق تلخی درجامعه رقم نخورد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۶ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
سلام اینها تو فیلم هست . این تصورات بیشتر شبیه توهمات مسئولین هست که می خواهند دست پلیس را در استفاده از سلاح باز تر کنند . کلی تلفات بابت تیر اندازی اشتباه پلیس داریم می دهیم . مسئولین به جای دوربین دادن به پلیس صورت مسئله پاک نمی کنند اشتباه حل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
بنظرمن باید مجازات اعدام برای حمل سلاح سرد وقمه درنظرگرفته بشه..چون پلیس برای دفاع ازخودش سلاح داره ولی اوباش وقتی باقمه به طلافروشی حمله میکنند طلافروش چی داره که دفاع کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۵:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
تصویر کودکان این شهید عزیز رو دیدم،
فرماندهی نیروی انتظامی استان مربوطه باید پاسخگو باشه.
چطور زیر یک دقیقه اون اوباش سلاحش به گلوی یک مامور درجه دار کشورمون رسید،سلاح به کنار
مگر اون اوباش تکاور بود یا...مگر ماموران ما آموزش های لازم رو نمی بینند،
واقعا متاسفم.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۴:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
چند سال پیش کلیپی رو دیدم که ماموری به دنبال یک متهم در شلوغی خیابان و تجمع مردم میکرد مثال بازی کودکان،متهم به دور یک ماشین می چرخید و مامور لباس شخصی هم بدنبالش،زیر دو دقیقه مامور اسلحه کشید و شلیک کرد به پای متهم،(البته اون متهم سلاحی در دست نداشت) افسوس خوردم که چرا یک مامور وظیفه شناس نباید توان دستگیری یک متهم بدون سلاح رو داشته باشه.
و حالا شهادت این عزیز در لباس نیروی انتظامی در ملا عام،کلیپ رو دیدم و دوباره متاسفانه مامور ما هیچ آمادگی برای روبرو شدن با این شرایط رو نداشت و کاملا شوکه شده بود،چرا؟
مگر ماموران عزیز و محترم ما آموزش های لازم رو نمی بینند،چطور یک اراذل به این سهولت به مامور درجه دار کشورمون نزدیک و مورد...
به جرأت میگم این عزیز به واسطه منع قانون استفاده از سلاح به شهادت نرسید،این عزیز به دلیل نبود نظارت گسترده به نیروهای انتظامی کشور به شهادت رسید.
واقعا این چهره که نشان داده شد چهره حقیقی نیروی انتظامی کشور ماست!
این انتقاد من رو به چشم طرف داری از اراذل و اوباش یا متهمین قلمداد نکنید لطفا،که والله قسم اگر خودم در اونجا حضور داشتم گردن اون اراذل رو می شکستم.
ولی با چشم باز باید به جریان نگاه کرد،
مقصر این حادثه تلخ مستقیما بر نظارت نیروی انتظامی برمی گرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام چرا قمه وسلاح سرد باید آزادانه دراختیار اوباش باشه؟باید مجازات سنگین برای حمل قمه درنظرگرفت
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
حتما باید اراذل گلوی پلیس این مملکت رو ببرن تا بفکر بیفتین ؟!قبل از اصلاح قانون باید به این فکر باشید که لباس تمام مامورین مجهز به دوربین شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
من کلیپ دیدم واقعا سلاح دستش بود ولی میترسید شلیک کنه مثل دکوری بود چون میترسید بعدا بابت شلیک به مجرم زندانی بشه ولی در چنیم مواردی که جان انسان در خطر باشه باید پلیس از خودش دفاع کنه لعنت به ارازل اباش اصلا نباید بهشون رحم کنند پلیس باید با ارازل اباش و اشرار شدید برخورد کنه اخه این چه قانونی مسخره ای هست که حق تیر به مجرم جانی را نداشته باشه پس جان این عزیزان چی چقدر ما شهید دادیم به خاطر این قوانین ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پلیس حق تیر داره پس برای چی سلاح باشون هست؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
دست پلیس اسلحه هست ولی نحوه استفاده اش سخته من خودم سربازی را میشناسم که بخاطر شلیک وکشتن یکی از ارازل واوباش الان زندانه چون دادسرای نظامی نحوه شلیک وزدن را قبول نکرده وگفتند چون از ناحیه کمرتیرخورده یعنی از پشت سر بش شلیک شده وقتل عمده .قانون بکارگیری سلاح ناقصه باعث میشه پلیس از عواقب بعداز شلیک بترسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام . پلیس باید چنان اقتداری داشته باشد به نحوی که وقتی ارازل و اوباش با آنان مواجه می شوند یا خود را تسلیم نمایند و یا از ترس فرار کنند نه اینکه گستاخانه با پلیس درگیر شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
بعد از ۳۰ سال یادشان امد ابهام دارد
آخرین اخبار