دیدار رئیس جمهور روسیه با همتای چینی خود در پکن

ولادیمیر پوتین در دیدار با شی جین پینگ از پیشنهاد‌های جدید برای تبادل انرژی با پکن خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان – ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به چین سفر کرده است، امروز (جمعه) با شی جین پینگ، همتای چینی خود در پکن دیدار کرد.

پوتین در این دیدار اعلام کرد شرکت‌های نفتی روسیه پیشنهاد‌های جدید و بسیار خوبی را برای انتقال انرژی به چین آماده کرده اند.

پوتین در این دیدار گفت: مسئولان نفتی ما راه حل‌های جدید و خوبی را برای صادرات انرژی به جمهوری خلق چین تدارک دیده اند؛ منظور من یک قرارداد جدید برای صادرات گاز به چین از شرقی‌ترین بخش روسیه با حجم ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

پوتین همچنین خطاب به همتای چینی خود گفت: روابط روسیه و چین ویژگی بی سابقه‌ای پیدا کرده است و دو کشور از توسعه همدیگر حمایت می‌کنند.

او گفت: روابط میان روسیه و چین مثالی خوب برای روابط دوجانبه‌ای است که باید بدان توجه شود و همین امر نیز به پشرفت دو کشور کمک می‌کند.

پوتین در دیدار با شی جین پینگ همچنین ابراز اطمینان کرد ورزشکاران دو کشور عملکردی خوب را در المپیک به منصه ظهور برسانند.
از سوی دیگر، شی جین پینگ، رئیس جمهورروسیه در این دیدار ابراز اطمینان کرد چین و روسیه قاطعانه از تلاش‌ها برای حفظ منافع اصلی خود در جهان حمایت کنند.

شی جین پینگ افزود که اعتماد متقابل سیاسی و راهبردی میان پکن و مسکو همچنان در حال رشد است. وی خاطرنشان کرد که چین و روسیه، علیرغم همه گیری کرونا، به توسعه پایدار روابط دوجانبه متعهد هستند.

رئیس جمهور چین همچنین اعلام کرد که چین و روسیه برای اجرای چندجانبه گرایی واقعی با یکدیگر همکاری می‌کنند و به عنوان ستونی برای متحد کردن جهان در غلبه بر بحران‌ها عمل می‌کنند.

بیانیه مشترک رؤسای جمهور روسیه و چین

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ بیانیه مشترکی به امضا رساندند که طی آن روسیه و چین متعهد می‌شوند به هر بهانه‌ای با دخالت نیرو‌های خارجی در امور کشور‌های مستقل مقابله کرده و هشدار دادند که فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا تهدیدی برای دو کشور است.

در این بیانیه مشترک که در خصوص ورود روابط بین المللی به دوره‌ای جدید صادر شده، آمده است: روسیه و چین از واشنگتن می‌خواهند روند انهدام انبار تسلیحات شیمیایی را تسریع کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: روسیه و چین از طرح‌های واشنگتن برای توسعه سامانه پدافند موشکی و استقرار آن در جهان نگران هستند. روسیه و چین از واشنگتن می‌خواهند از استقرار مشوک‌های میان برد و کوتاه برد در آسیا، اقیانوسیه و اروپا دست بردارد.

مخالفت با گسترش ناتو

در بخش دیگری از این بیانیه ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ ضمن مخالفت با گسترش ناتو، از رویکرد مشابه جنگ سرد در بین کشورهای غربی به امور بین‌المللی انتقاد کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: روسیه، تایوان را بخش جدایی ناپذیری از چین می‌داند و با هرگونه استقلال این جزیره به هر نوعی مخالف است.

در ادامه بیانیه مشترک آمده است: روسیه و چین بر مخالفت خود بر تلاش برخی کشور‌ها برای تبدیل فضا به صحنه رویارویی نظامی تأکی می‌کنند. روسیه و چین همچنین بر افزایش همکاری علیه اقدامات برخی نیرو‌های خارجی که به منظور تضعیف امنیت صورت می‌گیرد، همکاری می‌کنند.

صبح امروز رسانه‌ها از ورود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پکن برای شرکت در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن خبر داده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار