باشگاه خبرنگاران جوان - کیفیت پایین خودروهای صفر کیلومتر، مسئله ای که گلایه مردم را در پی داشته است. فردی سال گذشته در قرعه کشی خودرویی برنده می شود؛ پس از تحویل خودرو تاکنون این خودرو ۳ بار در نمایندگی مانده تا تعمیر شود، اما همچنان ایرادات فراوان دارد؛ نه تنها این خودرو بلکه افراد زیادی از ایرادات به وجود آمده برای خودرو صفر کیلومتر خود شکایت دارند.
کیفیت پایین خودروهای داخلی نه تنها صدای مردم، بلکه صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده به طوری که آقای نقدعلی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می گوید چرا خودروسازان با وجود اینکه حمایت های زیادی شده اند اما همچنان خودروهای بی کیفیت تولید می کنند.
آنطور که نمایندگان مجلس می گویند انحصار در بازار خودرو زمینه سار بروز این مشکلات شده است؛ آقای سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید چون رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و بازار انحصاریست و در اختیار 2 خودروساز است، دیگر خودروسازان توجهی به افزایش کیفیت ندارند.
آقای میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید یکی از مشکلاتی که در خصوص واردات خودرو مطرح می شود مشکل در تامین ارز آن است. اگر ارز را برای کالایی مانند خودرو اختصاص دهیم، از آنجایی که چون سود بالایی دارد و بسیاری علاقه به انجام این کار نیز دارند، باید منابع ارزی زیادی در اختیار آنها قرار دهیم.
میرسیلم گفت: مشکل اینجاست که اصولا واردات برای خودروهای تشریفاتی و تجملی صورت می گیرد و خودروهایی وارد نمی شود که مورد نیاز عامه مردم باشد.
به گفته او؛ باید سرمایه گذاری را به سمت ارتقاء محصولات ایرانی ببریم و خودرو را رقابت پذیر کنیم، کیفیت را افزایش داده و حتی به اندازه ای رشد کند که بتوانیم تولیدات داخل را صادر کنیم. خودروسازان باید اینکار را انجام دهند و اگر تاکنون این اتفاق نیافتاده باید تلاش خود را بیشتر کنند.
دلیلی که مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف واردات خودروست، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانیست که در سال ۹۱ ابلاغ شد اما در این سیاست ها به افزایش کمی و کیفی محصول داخلی و ایجاد فضای رقابتی هم تاکید شده است.
تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق
حدود یک هفته پس از صحبت های رهبر انقلاب، که انتقاد به کیفیت خودروهای داخلی بود، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب واردات ۵۰ هزار خودرو در کمیسیون تلفیق برای پر کردن بخشی از تقاضای بازار خبر داد.
علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی میگوید: با این واردات فضا تا حدی میشکند و باعث میشود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کیفیت اقداماتی انجام دهند.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت می گوید: بازار خودرو نیاز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه دارد که اکنون بعد از تحریم ها و در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه رسیده است.
20 دی در محور بهبهان رامهرمز 59 خودرو با هم برخورد کردند که پس از آن هادیانفر رئیس پلیس ناجا گفت ایربگ هیچ کدام از خودروهایی که تصادف کردند باز نشد.
حالا از طرفی سازمان استاندارد خود را مکلف به اجرای قانون نمی داند و به گفته آقای پیرایش مدیر نظارت بر اجرای استاندارد، این سازمان تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار نمی دهد.
به دلیل عدم قدرت چانه زنی و منابع محدود تامین مواد اولیه و قطعات در خارج از کشور، این کالاهای وارداتی از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و همین موضوع میتواند در تولید خودروهای با کیفیت و قطعات با کیفیت تاثیرگذار باشد.
به گفته عضو انجمن قطعه سازان، ارتقای کیفیت در هر کارخانه مستلزم فعالیت مستمر واحدهای تحقیق و توسعه است اما در قطعه سازی به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، هزینه این واحدها قابل تامین نیست و هزینههای ضروری بنگاهها برای ادامه فعالیت در دستور کار قرار میگیرد. از این رو در این بخش نیز کارنامه مقبولی وجود ندارد و بخشی از کم کیفیتی ناشی از این مسئله است.
هر واحد صنعتی باید ماشین آلاتی با تکنولوژی روز را برای تولیدات با کیفیت تهیه کند و نوسازی تجهیزات را نیز در دستور کار قرار دهد. در غیر اینصورت بدیهی است که محصول نهایی از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد. این اتفاق متاسفانه در قطعه سازی نیافتاده و دلیل آن نیز مجددا به چالشهای نقدینگی واحدهای تولیدی برمی گردد.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
چرا بعد چهل سال حمایت از خودرو ساز داخلی باید این آشغال ها را تولید میکنند
ای کاش ایران ضنعت خودرو سازی نداشت تا حداقل مثل افغانستان و آفریقا و خیلی از کشورهای عربی دیگه بهترین ماشین های دنیا را سوار میشدیم و این همه مردم متحمل ظلم و ستم این مافیای خودرو قرار نمیگرفتیم
از مسولین خواهش میکنم تا بیشتر از این مردم بی گناه قربانی این خودرو سازهای منفعت طلب و بی رحم نشد ه اند به این صنعت لطف کنند و واردات خودرو را آزاد کنند تا بدینوسیله صنعت خودرو سازی به خود یک تکان بدهد و به فکر چاره بیفتد
خودرویی که قرار بود حداکثر با قیمت ۱۶۴ میلیون تومان تحویل دهند و بعد آنرا باقیمت ۲۶۸ میلیون تومان تحویل دادند آن هم با این وضعیتی که دارد ظاهرش خوب هست و باطنش بقول سعدی در ظاهرش عیب نمی بینم واز باطنش غیب نمی دانم گرچه باطنش هم آشکارشده و میشود!!
نمیتواند جلو قیمت خودروها را بگیرند مزخرفه ، عده ای در بدنه دولت و حکومت هستند که نمیخواهند و نمیگذارند که خودرو وارد شود.
کم تولید کن ، گران بفروش. این سیاست کثیفیست که عمدی بر مردم تحمیل میشود.
نمیتواند جلو قیمت خودروها را بگیرند مزخرفه ، عده ای در بدنه دولت و حکومت هستند که نمیخواهند و نمیگذارند که خودرو وارد شود.
کم تولید کن ، گران بفروش. این سیاست کثیفیست که عمدی بر مردم تحمیل میشود.
آقای ... اون را گفت...
آقای ... این را بیان کرد...
آقای ... این را فرمودند...
...
و هیچکدام زورشان به مافیای خودروسازی که از قضا در درون این کشور است و زیرمجموعه دولت هم هستند و الی ماشالله... نمی رسد! می فهمید زورشان نمی رسد.
نه قوه مجریه
نه قوه مقننه
نه قوه قضائیه.
آقای ... اون را گفت...
آقای ... این را بیان کرد...
آقای ... این را فرمودند...
...
و هیچکدام زورشان به مافیای خودروسازی که از قضا در درون این کشور است و زیرمجموعه دولت هم هستند و الی ماشالله... نمی رسد! می فهمید زورشان نمی رسد.
نه قوه مجریه
نه قوه مقننه
نه قوه قضائیه.
آقای ... اون را گفت...
آقای ... این را بیان کرد...
آقای ... این را فرمودند...
...
و هیچکدام زورشان به مافیای خودروسازی نرسید
بدون اینکه ۵کلاس سواد اقتصاد خونده باشند ......
نه رباتیک است و نه تولید انبوه و نه با کیفیت و نه بروز و نه خوش قیمت و نه رقابتی.
یکیش همون خودروسازان هستند
فهمیدند مشکل از انحصار
ایول دارند
ماشین من تیبای مدل۹۹ هست
رو ضبطش برچسب خورده بود: تایید سال ۹۷....
از روز اول واشر قالپاق نشتی داشت
۱۲۰۰ تا که رفت واترپمپ سوراخ شد
۵۰۰۰ تا شد دیسکهای جلو تاب برداشت
۷۰۰۰ تا شد کمک عقب سمت شاگرد خراب شد
۱۲۰۰۰ فشنگی چراغهای عقب سوخت
الان که ۲۵ تا شده پلوس و سرپلوس و گیربکس مشکل دارن و داشبورد و در جیر جیر صدا میکنه
من تیر ۹۹ تیبا رو خریدم ۹۰ تومن و تیر ۹۸ دوستم بسترن بی۳۰ خریده ۷۸ تومن....
این لیاقت مردم ایرانه؟