ماده ۳ قانون «بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری» ناظر بر موارد ۱۰ گانه‌ای است که مأمورین انتظامی حق بکارگیری سلاح را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان - قانون «بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری» مشتمل بر ۱۷ ماده و ۱۳ تبصره در جلسه هجدهم دی ماه سال ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۸ دی ماه همان سال به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

ماده ۳ قانون «بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیرو‌های مسلح در موارد ضروری» ناظر بر موارد ۱۰ گانه‌ای است که مأمورین انتظامی حق بکارگیری سلاح را دارند.

‌طبق ماده ۳ قانون مذکور، مامورین انتظامی در موارد زیر حق بکارگیری سلاح را دارند:

۱ - برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله نماید.

۲ - برای دفاع از خود در برابر یک یا جند نفر که بدون سلاح حمله می‌آورند، ولی اوضاع و احوال طوری باشد که بدون بکارگیری سلاح مدافعه‌شخصی امکان نداشته باشد.

۳ - در صورتی که مأمورین مذکور مشاهده کنند که یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده و جان آنان در خطر است.

۴ - برای دستگیری سارق و قاطع‌الطریق و کسی که اقدام به ترور و یا تخریب و یا انفجار نموده و در حال فرار باشد.

۵ - در موردی که شخص بازداشت شده یا زندانی از بازداشتگاه یا زندان و یا در حال انتقال فرار نماید، از اقدامات دیگر برای دستگیری و یا توقیف‌وی استفاده کرده و ثمری نبخشیده باشد.
‌تبصره - آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارتخانه‌های کشور و دادگستری تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران به اجرا گذاشته خواهد شد.

۶ - برای حفظ اماکن انتظامی (مقر نیرو‌های انتظامی از قبیل مرکز فرماندهی، ستاد، پاسگاه، پایگاه، انبار سلاح یا مهمات و مرکز آموزشی).

۷ - برای حفظ سلاحی که جهت انجام مأموریت در اختیار آنان می‌باشد.

۸ - برای حفظ اماکن طبقه‌بندی شده بویژه اماکن حیاتی و حساس در مقابل هر گونه هجوم و حمله جهت ترور، تخریب، آتش‌سوزی، غارت اسنادو اموال، گروگان‌گیری و اشغال.

۹ - برای جلوگیری و مقابله با اشخاصی که از مرز‌های غیر مجاز قصد ورود و یا خروج را داشته و به اخطار مأمورین مرزبانی توجه نمی‌نمایند.

۱۰ - برای حفظ تأسیسات، تجهیزات و اماکن نظامی و انتظامی و امنیتی.

‌تبصره ۱ - در موارد فوق در صورت اقتضای شرایط، اخطار قبلی الزامی است.
‌تبصره ۲ - نیرو‌های مسلح در مواردی که در چهارچوب بند‌های مذکور مأموریت داشته باشند، مجاز به استفاده از سلاح می‌باشند.

‌تبصره ۳ - مأمورین مسلح در کلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از سلاح استفاده نمایند که اولا" چاره‌ای جز بکارگیری سلاح‌نداشته باشند، ثانیاً در صورت امکان مراتب:

‌الف - تیر هوائی
ب - تیراندازی کمر به پائین
ج - تیراندازی کمر به بالا
‌را رعایت نمایند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن تاکید بر این مقوله که قوه قضاییه برای اصلاح یا وضع قانون در راستای افزایش اقتدار نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد، به این مهم اشاره کرد که ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابل‌توجه و اعتنایی است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
با این شرایط پیداکنید پرتقال فروش را ،،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چه عجب. اجازه تیر دادید. چند نفر شهید شدن تا اجازه شلیک بدهید. پلیس کشورهای دیگه رو دیدیم و میدونیم . همانطور که دزد و قاتل به پلیس رحم نمیکنند. پلیس هم نباید بهشون رحم کنه. خدا وند یار و یاور پلیس و حافظان ایران زمین باشد...
Germany
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
خوب،مبارک باشه حکم تیر،برادران،نیروی،انتظامی،فقط
طوری،رفتارکنید،قانون،گذار،راپشیمان،نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
حکم تیر چرا مبارک باشد ؟
وظیفه نیروی انتظامی حفظ امنیت است .
تیراندازی جز ذات این نیرو است .
مقایسه با کشورهای دیگر کنید ، تا بینید که دست و پای نیروی انتظامی در ایران بسته است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
دست همه جان بر کفان حافظان امنیت و آسایش و خادمان این مرزوبوم را می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم.
خداوند یار و یاورشان باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
وقتی قانون الهی در ایران اجرا نمیشه (قطع کردن دست دزد) معلومه قورباغه هفت تیر کش میشه . یه بچه 18 ساله چاقو دست میگیره و راحت آدم میکشه!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
قانون کشورقانون جنگله مجرم که دستگیر شد بایه فیش حقوقی یاسندفرداآزاده هرکاری دوست دارین بکنیداینجاایرانه به سیاست کاری نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
وضع قانون به همین راحتی نیست برادران ابعاد گسترده ای را باید در نظر گرفت اگر قصات محترم هر مجرمی را که برادران نیروی انتظامی با جرم کو چکی تحویل می دهند وقاصی ازاد نکند همهی ایران را باید زندان کرد کجا نگهداری کنند فرص کنید داخل پرسنل یک ادم کم حوصله باشد وبا افتابه دزد در گیر شود حکم تیر هم ازاد چه فجایعی ببار می اورد پلیس خشن مردم را هم خشن میکند خداوند شهید رنجبر را بیامرزد ولعنت بر ارازر و اوباش ما حتی در کلاس درس هم معلم شهید در اثر در گیری داده ایم با عصبانیت نمیشود قانون وضع کرد باید اساسی فکر کرد تا کار خانه های شیشه مواد های که بر مغز اثر میگذارند جمع نشود چنین اتفاقاتی کم نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
اگر خلاف کاران پلیس شدند چه باید کرد دستشان زنجیره ای شد چه باید کرد اگر درد پلیس شد چه باید کرد اگر اختلاس زیاد شد چه باید کرد؟ اگر امنیت قراش میش شد چه باید کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
باید به نیروی انتظامی اجازه داد باتفنگ ازخودش دفا کند ولی مسئولین مقصرندچون اوباش خیلی پروین اگر من بجای رنجبر بودم سوراخ سوراخ میکردم ممورنباشد امیت نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
تجهیزات انتظامی و لباس رزم بایست داشته باشند و در صورت حمله مهاجمی که برای اشخاص دیگر هم ایجاد وحشت و ممکن قتلی پیش بیاد مامور اول اقدام و در نهایت اقدام کند و از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسه در حضور مامور که قطعا مسلح هم هست مامور باید تسلیم قانون بشوند وگرنه احتمال مجروعیت مجرم وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
اشکالمی دونید چیه، الان فرض کن طرف با چاقو حمله کنه و شما باید اول تیر هوایی بزنی تا بتونی کمر به پایین بزنی.اگر اجازه کمر به پایین بود همون موقع که چاقو می کشید کمر به پایین می زد. قوه قضاییه شورشو در آورده و طرفدار مجرمینه ، همش ناجا دستگیر کنه با وثیقه آزاده. اول باید قانون قوه قضاییه را اصلاح کرد. باید قانون ممنوعیت حمایت از ارازل و مجرمین ابلاغ کرد که قوه قضاییه اینقدر طرف مجرمین را نگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
ایا شما که ما مور هستید واین جمله را نوشته اید کاملا تشخیص میدهید کی ارازل واوباشه،،،چه کسی واقعا مجرمه که می گویی قصات از مجرمین حمایت میکنند خوب است بروید وپشت میز قصاوت کنید شما که این قدر سواد قضاوت داریدمگر می شود هیچ کس را با وثیقه ازاد نکرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
قانون بکارگیری سلاح باید به گونه ای اصلاح شود که فرد نظامی یا پلیس مجبور نباشد بعد از استفاده صحیح از سلاح همه بندهای قانون بکار گیری سلاح را شخصا اثبات کند که در مقابل قاضی عملا غیر ممکن است و همیشه این پلیس است که هر چقدر هم که دقت کرده باشد و قانون را خوب و کامل رعایت و اجرا کرده باشد در نهایت محکوم می شود این قانون موجود با این که در نظر اول آسان به نظر می رسد جزو قوانین سهل و ممتنع است و اثبات حق پلیس بعد از استفاده از سلاح واقعا غیر ممکن است البته قانون دفاع از خود هم تقریبا دارای همین اشکال می باشد و در نهایت شخص دفاع کننده محکوم می شود مثلا اگر فردی درمقابل 10 نفر شرور که با شمشیر به او و خانواده اش حمله کرده اند از سلاح شکاری مجاز استفاده کند و احدی از مهاجمین فوت نماید فرد مدافع به علت عدم استفاده از سلاح متناسب با سلاح مهاجمین به قصاص نفس محکوم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
خیلی بندهای خوب و پسندیده است اگر در هر کشوری امنیت نداشته باشد هیجکس نمی تواند زندگی کند ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
خب دیگه چی مونده که میخوان اصلاحشم بکنن در خصوص اون قتل مامور پلیس عدم اموزش کافی در برخورد با همچین مواقعی به وضوح در ویدئو دیده میشد افسر پلیسی که به هیچ وجه توان مبارزه و درگیری نداشت ی بچه از ایشون بیشتر و بهتر میتونست مقاومت کنه اخه اون چه وضعی بود بیشتر شبیه هل دادن به سبک دخترونه بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
از این حرفت معلوم می شه تا حالا تو یک درگیری واقعی یا دعوای واقعی قرار نگرفتی و فقط تو فیلم دیدی تو درگیری واقعی قوی ترین مرد جهان یعنی روح الله داداشی به آسانی با یک ضربه چاقو کشته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
ساکت شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
یخاطر اینکه اگر یارو رو می زد باید کلی دیه می داد و ملت فیلم رفتار خشن پلیس را پخش می کردند.
اگر دولت و مجلس اقتدار می دانند به نبرو انتظامی اون وحشی اصلا جرات حمل چاقو نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مشکل در اعطای اختیار نیست مشکلب ماده 16 قانون هست که می گوید:
« هرگاه مأمور برخلاف مقررات این قانون اقدام به بکارگیری سلاح نماید حسب مورد به مجازات عمل ارتکابی وفق قوانین تحت پیگرد‌قرار می‌گیرد.»
و تشخیص خلاف بودن و یا اشتباه بودن و یا غیرضروری بودن تیراندازی هم با قاضی در دادسرای نظامی است.
و اصل تردید مامور هم از همینجا ناشی می شود
الان برای 90 درصد تیراندازی های منجر به جرح و قتل پلیس حبس و دیه و برای برخی حتی قصاص صادر می شود.
مطمئن باشید در پرونده شهید رنجبر اگر فیلم نبود و تیراندازی میشد الان مامور در بازداشتگاه بود
Iran (Islamic Republic of)
یارالله برهانی
۱۴:۵۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مردم هر آنچه از مواهب زندگی برخوردارند. در سایه تلاشهای بی وقفه و شبانه روزی نیروهای حافظ امنیت شهری و کشوری بهره مندند. لذا انتظار مردم اینست در مقابل هر گونه قانون شکنی و ساختار شکنی از ناحیه هر کس میبایست نیروهای حافظ امنیت بشدَت با عوامل اخلاگر برخورد نمایند و حفظ جان ماموران انتظامی لازمه بقای امنیت کشور خواهد بود.لذا نباید در اجرای امنیت عمومی ماموران تعلل و ترسی در انجام ماموریت خطیر خویش داشته باشند . در سایه امنیت عمومی هر چیزی امکان وجود و معنی خواهد داشت.
با سپاس فراوان از جمیع نیروهای حافظ امنیت کشور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
اگر سلاح گیر کرد چی؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
پلیسها همیشه یه چندتا سلاح سرد و گرم زاپاس پیششون دارن شما نگران نشو از اونها استفاده می کنند برای دستگیری مجرمان خطرناک . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
جناب عمار
اگه میشه از این افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد استفاده نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بایستی اقتدار پلیس حفظ بشه به قول بزرگی اگر می خواهی قلعه یا شهری را تصرف کنی نگهبانان قلعه وشهر رو بزن مراقب باشیم نگهبانان قلعه وشهر نزنن
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۳۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
درود و خداقوت احسنت و مرحبا بر قوه قضائیه محترم خردمندان بصیر و پلیس مدافعان نظم امنیت ملی باد پلیس مردمی باید و وظیفه دارند در مقابله با مجرمین متجاهر هنجارشکنان اشرار اراذلین اوباش فاسدین متجاهر مختلف که هنجارشکن هستند و به طرف پلیس و مردم حمله می کنند توهین می کنند حریم حرمت جامعه اسلامی مومنین را نگه نمی دارند و به ارزشهای مختلف دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس مردمی هتک حرمت می کنند و نظم امنیت ملی جامعه اسلامی را بر هم می زنند باید مقتدرانه و قاطعانه و قدرتمندانه عمل کنند و از جان مال ناموس فرزندان ملت و پلیس دفاع جانانه کنند اگر نه اراذلین اوباشها و اشرارهای تروریستها وطنفروشان خائنین فاسدین فاسقین خبیث شیطان صفتان بر جامعه ایران اسلامی عزیزمان سوار می شوند و قلبه می کنند اون موقع هرج مرج طلبی و نا امنیهای بسیار زیادی و جرم جنایات بسیار زیادی در جامعه اسلامی رخ خواهد داد . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۱:۰۶ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
ده سال هم باید حساب پس دهند
مخصوصا اگر جنایتکاران از دست پلیس به قوه قضاییه شکایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
drgftzd
۰۹:۴۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
عالی شد احسن