با گذشت ۲۱ سال از شروع به کار پلیس ۱۱۰ و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد، همچنان شاهد برخی گلایه‌ها و انتقادات مبنی بر دیر رسیدن به محل ماموریت هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - مرکز فوریت‌های پلیسی که بانام اختصاری پلیس ۱۱۰ شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۷۹ برای پاسخگویی سریع به نیاز‌های هموطنان و مقابله ضربتی با جرایم خشن راه اندازی شد. به گفته سردار رویانیان نخستین رئیس پلیس ۱۱۰ کشور، این مرکز در کلانتری‌ها تشکیل شد تا مأموران کلانتری برای در مواقع اضطرار در کمتر از ۱۵ دقیقه خود را به محل حادثه برسانند.

یکی از شهروندان می‌گوید: «چند شب قبل دو نفر به خاطر جای پارک به من حمله کردند که موجب ترس و وحشت همسرم شد. این افراد خود را بزرگ محله می‌دانستند و مرا تهدید می‌کردند؛ وقتی با تهدید آن‌ها روبرو شدم بلافاصله با پلیس ۱۱۰ پایتخت تماس گرفتم. اما در نهایت بعد از ۴۰ دقیقه گشت ۱۱۰ به محل رسید».

سوال اصلی این شهروند این بود که تخلفات پلیس (دیر رسیدن مأموران ۱۱۰) را به کجا باید اعلام کند. همین گلایه بهانه‌ای شد تا دیر رسیدن ۱۱۰ به محل را با سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری مطرح کنیم.

تخلفات پلیس را به ۱۹۷ اعلام کنید

سردار معصوم بیگی ضمن اعلام اینکه هر تخلفی از سوی پلیس را می‌توان به ۱۹۷ اعلام کرد، گفت: برای حضور مأموران در صحنه یک استاندارد تعریف شده است که طبق آن مأموران مرکز فوریت‌های پلیس باید زیر ۱۵ دقیقه در صحنه حضور پیدا کنند، اما در کلانشهر‌هایی مانند تهران به دلیل وضعیت ترافیکی گاهاً این زمان بیشتر از نرم استاندارد آن طول می‌کشد.

وی افزود: البته دلیل دیگری که مأموران دیر به صحنه می‌رسند این است که مردم برای هر موضوعی با ۱۱۰ تماس می‌گیرند. در صورتی که باید فقط برای موارد اورژانسی با ۱۱۰ تماس گرفت.

رئیس پلیس پیشگیری گفت: زمانی که تقاضا غیرعادی شود کار مأمور هم سخت‌تر می‌شود و دیگر نتیجه مطلوب را مشاهده نمی‌کنیم.

به گفته معصوم بیگی، ترافیک و حجم بالای مأموریت‌ها دلایلی هستند که سبب می‌شود مأموران ۱۱۰ دیر به صحنه برسند.

چه مواردی برای پلیس اورژانسی هستند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مواردی جزو اورژانس‌های پلیس می‌شود گفت: مواردی اورژانسی تلقی می‌شود که اگر پلیس حضور پیدا کند ادامه آن جرم و جنایت متوقف می‌شود و یا اینکه صحنه جرم به گونه‌ای است که نباید به هم بخورد و حضور سریع پلیس به کشف جرم کمک می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری افزود: بعضی جرایم جنبه جنایتی دارد برای پلیس به علاوه دو مورد قبلی از اولویت بالایی برخوردار است و مأموران بلادرنگ در این سه صحنه به سرعت حضور پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از شهروندان اعلام می‌کنند ما زمانی که به خانه بر می‌گردیم با سرقت منزل مواجه شده‌ایم با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته‌ایم، اما ساعت‌ها طول کشیده تا مأمور به صحنه مراجعه کند. آیا سرعت، جزو موارد اورژانسی نیست؟ تصریح کرد: مشخص نیست که سرقتی که رخ می‌دهد برای چند روز قبل است. حضور فوری پلیس در محل سرقت منزل موضوعیت ندارد. ما از مردم می‌خواهیم تماس‌هایی با ۱۱۰ دارند را دسته بندی کنند تا حجم خدمات متعادل‌تر شود.

مأموران ۱۱۰ مأموریت‌ها را اولویت بندی می‌کنند

وی افزود: هنگامی که با ۱۱۰ تماس گرفته می‌شود آن تماسی که فوری است فوراً مراجعه می‌کنیم و آنجایی هم که در اولویت‌های ۲ و ۳ قرار دارد کمی با تأخیر مراجعه می‌کنیم چرا که تأخیر پلیس در آن صحنه‌ها در استمرار جرم تأثیری ندارد و حضور فوری پلیس به کشف جرم کمک نمی‌کند.

معصوم بیگی خاطرنشان کرد: اگر مردم برای هر موضوعی با اورژانس اجتماعی یا اورژانس پزشکی تماس بگیرند دیگر خدمات مطلوب و به موقعی از آن‌ها نمی‌بینند چرا که حجم مأموریت‌ها بی جهت زیاد می‌شود. در رابطه با مرکز فوریت‌های پلیسی هم این موضوع صدق می‌کند.

وی در پایان گفت: از مردم خواهش می‌کنم دسته بندی تماس با ۱۱۰ را رعایت کنند تا آن‌ها هم به پلیس در مأموریت‌ها کمک کنند.

۱۱۰ از ادعا تا عمل فاصله دارد

به نظر می‌رسد فعالیت پلیس ۱۱۰ زیر نظر کلانتری‌ها و نظارت ناکارآمد سبب شده است تا این یگان نتواند رضایتمندی مردم را جلب کند چراکه موقعیت‌هایی که شهروندان در تماس با این مرکز تجربه کرده‌اند با آنچه که ناجا مدعی آن است در عمل تفاوت بسیار دارد.

به گفته سردار معصوم بیگی شاید اگر اولویت‌های مأموریتی به مردم یاد داده شود تا تنها در مواقع اورژانسی با ۱۱۰ تماس گرفته شود بتوان عملکرد سریع‌تر و بهتری را از این یگان مشاهده کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۰۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
من پارسال ۳بارزنگ زدم هنوزم تو آهنگ دارن میان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۱ دی ۱۴۰۲
امروز یکی جلو در مغازه من به من فحاشی کرد و به من حمله ور شد ول کن هم نبود فقط به خاطر این که حقم رو ازش خواسته بودم بالأخره انسان تا حدی تحمل شنیدن فحش وتحقیر داره ولی اگر باهاش در گیر میشدم حتی احتمال داشت یک قتل به وجود بیاد دیدم عاقلانه ترین کار سکوت وتماس با ۱۱۰ هست ولی وقتی زنگ زدم پلیس به من جواب سربالا داد و تماسمرو قطع کرد حالا اگر من با اون فرد درگیر میشدم و اتفاقی میافتاد همین پلیس به من میگفت چرا درگیر شدی وبه پلیس اطلاع ندادی گاهی اوقات چنین اتفاقات کوچیکی به خاطر عدم توجه وحضور پلیس منجر به یک قتل وآوارگی ۲یا چند خوانواده میشود حضور به موقع پلیس وبرخورد قاطع با مجرمین وارازل رو نباید فقط تو فیلمها و سریالها ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند تربتی
۲۳:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
متاسفانه امشب جهت درگیری یک خانواده شرور با پسرم از تلفن همراه خودم وهمسرش چندین بار با تلفن ۱۱۰ تماس گرفتم ولی پاسخگو نبودند.
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۱:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
کلاش هشتمم.امروز با دوستام جلوی در مدرسه منتظر بودیم که معاون در رو باز کنه بعد یه معتاد با چاقو و الفاظ رکیک مارو تهدید کرد
منم زنگ زدم پلیس ولی هیچکسی تو محل حاظر نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ۱روزبعدازعیدفطربودامسال روستای قمشه درودفرامان کرمانشاه دعوا شد وبه راحتی قاتلان ۳نفربیگناه را کشتند ماندیم بار به پلیس ۱۱۰زنگ زدیم گفتیم که هستند داخل دره های روستا آدرس دادیم گفتیم باهامون تماس میگیرن و کمک میخواهند اما هیچ کدامشان نگفتند که شماره رابدهیدکه باهاشون تماس بگیریم ماهم یادمان رفت بگوئیم ردیابی کنید بایدخودشان وظیفه خودشان رامیدانستند انقدر بی اهمیتی شد که قاتلان مثل وداعش آنها وشکنجه باگلوله چندین گلوله آنها رابه طرز فجیعی کشتند الان هم فراری هستند ونمیگیرنشان گناه این ۳نفرچه بود که بایدکشته شوند وبه دادشان نرسند ۱۱۰ کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
چراپلیس نرفت کمک دونفر که داشتند میمردن نکردن هرچه می گفتیم که بروید دره خیردره باز چلوقمرکه اسم دره های روستای قمشه دروفرامان کرمانشاه است پلیس کمکشان نکردند قاتلها هردوراکشتند ونجاتشان ندادند ۴ ساعت منتظر ماندند به دادشان نرسیدند ومردند این هم از ۱۱۰ کرمانشاه شدند قاتل دونفر جوان بیگناه بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مشکل خود پلیس 110 است ، من هر روز باید 10 بار 110 زنگ بزنم می دونید چرا چون ملت هر روز میایند جلو در خونمون پارک می کنند و خود 110 می گه زنگ بزنید 110. حالا اگر 110 به جای اینکه تماس بگیره راننده جابه جا کنه ، با جرثقیل ماشین را ببره پارکینگ یارو برای ترخیص دچار مشکل بشه دیگه جلو در خونم پارک نمی کنه و من 110 رنگ نمی زنم.
مشکل دیگه استفاده نکردن پلیس از فناوری است، بله در مورد خانمی که با 110 زنگ زد ایشون می تونست یک عکس از این ارازل بگیره و بره و بفرسته پلیس تا پلیس بررسی و بازداشت کنه ولی اگر جرمی بشه شما بین کلانتری و دادسرا و ... اینقدر می چرخونیدشون تا طرف از شکایت پشیمون بشه و همین مجرمین را وحشیتر کرده. شما محکم برخورد کنید جرم کم میشه و کمتر زنگ می زنند 110. به مردم نگید با 110 تماس نگیرید، بلکه درست کار کنید مردم کمتر زنگ می زنند. شما یک برنامه نداری که ما بتونیم جرایم و تخلفات را برای 110 بفرستیم. بله اگر به جای تماس با 110 پخش کنیم تو فضای مجازی همون سردارتون دستور رسیدگی میده.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
درود خداقوت بر پلیس مردمی مقتدر و قدرتمند تیزبین هوشیار بیدار زحمت کشان خستگی ناپذیر مداوفعان نظم و امنیت ملی ایران اسلامی عزیزمان باد ، پلیس 110 باید و موظف باشد تمامی تماسها رو که بهشون می شود در اندک زمانی چک و کنترل کند و مامورینی به مکان تماس گیرنده بفرستند و کسب استعلام کنند و آن شخص تماس گیرنده را دم درب ورودی آن مکان بخواهنش و از صحت سلامتیش آگاهی کسب کنند شاید همان یک تماس ناقص که گوشی را خاموش کرده و نتوانسته به صحبتهایش ادامه دهد جان فرد تماس گیرنده در خطر مرگباری باشد باید پلیس مقتدر و قدرتمند سریعا شماره تماس را ردیابی و به آدرس آن فرد بروند و از اهالی آن مکان استعلام بگیرند و شخص را بخواهند و از خود شخص هم استعلام بگیرند که ببینند مشکلی ندارد و یا به مکان ورود کنند تا مشاهده کنند که فردی یا افراد شرور تبهکار مجرمین زورگیر تروریست قاتل اشراری تحدیدشان نکرده و گروگان گیری نکرده اعضای خانوادشو که بیاید دم درب و به پلیس از ترسش دروغ بگوید و پلیس را دست بسر کنند تا پلیس آن مکان را ترک کند و برود پلیس باید بسیار تیزبینانه و خردمندانه و بصیران و واکنش سریع عمل کند تا بتواند جان شهروندان را از هر گونه خطر و تحدیدی نجات دهد تا هم عملشان مورد رضایت خداوند جل جلاله باشد هم مورد رضایتمندی عموم ملت بی جرم بی گناه باشد مردم روی پلیسهای مدافعین نظم و امنیتشان بسیار حساب باز می کنند و با عث دلگرمی و پشتیبانشون از هر لحاظ هستند پلیس را قابل اعتماد خود و نوامیس و فرزندان خود و مال اموال خود می دانند مخصوصا در جامعه اسلامی که پلیس و نیروهای امنیتی و ارتشی و سپاهی بسیجی سربازان گمنام خوشنام خود را برادران دینی ایمانی خود می دانند به آنان احترامی خاص می گذارند چرا که می دانند نیروهای مسلح و پلیس مردمی حافظ جان مال ناموس فرزندانشون هستند پلیس باید به استانداردهای بالاتری از هر لحاظ دست یابد و به روز باشد . و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .