معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک خبر داد؛

بهره‌برداری از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان طرح آب و خاک در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: یک هزار و ۷۱۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در زیربخش‌های کشاورزی همزمان با دهه مبارک فجر در نقاط مختلف کشور افتتاح می‌شود که ۵۳ درصد این طرح‌ها با اعتبار یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه آب و خاک است.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام - به گفته علی‌مراد اکبری در آیین افتتاح سامانه ۱۲۰ هکتاری آبیاری نوین شهرستان مهران، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی است.

در سال جاری تاکنون ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۱۱۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجرا است که برای این بخش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و ۳۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیستم‌های نوین آبیاری توسعه و ارتقای بیشتری پیدا کرد و از ۳۸ هزار هکتار سطح زیر کشت سیستم‌های نوین آبیاری پیش از انقلاب به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار رسیده است.

 باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی و انباشت خشکسالی، سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه گلخانه‌ها و انتقال گیاهان آب‌بر به محیط کنترل شده گلخانه‌ها است.

 میزان گلخانه‌های کشور ۲۷ هزار هکتار است و پتانسیل‌های گلخانه‌ها موجب افزایش ۱۰ برابری اشتغال و تولید محصولات و کاهش چشمگیر مصرف آب می‌شود.

 استان ایلام در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری بعد از خوزستان در رتبه دوم کشوری قرار دارد و از ۱۵۰ هزار هکتار اراضی آبی استان بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

 استان ایلام پتاسیل‌های خوبی از نظر اقلیمی، جغرافیایی و مرز مهران دارد که می‌تواند در زمینه توسعه گلخانه‌ها و صدور محصولات گلخانه‌ای به کشور‌های همسایه به ویژه عراق بهره ببرد.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.