عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد و پول آن را هم می‌گیرد و کارمزدش بسیار پایین‌تر از قبل از تحریم‌هاست.

باشگاه خبرنگاران جوان - سعید جلیلی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به مناسبت ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مطالبی را بیان کرد.

چه شاخصه‌هایی باعث شده تا ۲۲ بهمن به یوم‌الله تبدیل شود؟

مهم‌ترین شاخصه این است که اگر در تاریخ اسلام و کشور می خوانیم، آموزه های قران و اهل بیت (ع) که بسیاری آرزوی آن را داشتند. باید روزی به این آموزه‌ها لبیک گفته شده و به سطح جامعه، کشور، سیاست، اقتصاد و عرصه‌های مختلف منتقل شود.کار بزرگ امام خمینی این بود که توانست آن اندیشه‌ بزرگ دینی را به ساحت اجتماع بیاورد. 

مردم انقلاب را انتخاب کردند و به همین دلیل ۲۲ بهمن را یوم الله می‌نامند. ۲۲ بهمن یک جشن ملی و داخلی نیست، زیرا تمام دنیا را از آن زمان تاکنون متوجه خود کرده. در انقلاب اسلامی و حتی جنگ تحمیلی تمام کشور‌ها از طرف مقابل حمایت کردند، ولی مردم توانستند وضعیت را متفاوت کنند. این همه مقاومت، پایداری و ایثارگری که در این سال ها، آحاد ملت ما انجام دادند بسیار قابل افتخار است و این هاست که ۲۲ بهمن را سرآغاز یک حرکت بزرگ در این کشور کرد یعنی پایان یک حرکت نبود و شروع یک حرکت بزرگ و یک یوم الله بود.

از دولت اوباما و هیلاری کلینتون یعنی دموکرات‌های کاخ سفید به دنبال تحریم ایران بودند این روند را پیگیری کردند تا میراث آن‌ها رسید به دونالد ترامپ و شد فشار حداکثری و سخنان جان بولتون که گفت نمی‌گذاریم ایرانی‌ها جشن ۴۰ سالگی انقلاب خود را برگزار کند. پس می‌توان گفت یک سیاست سابقه دار است و نه اینکه تنها در ۳ سال اخیر ایجاد شده باشد. لطفا درباره اعتراف آن‌ها به شکست حداکثری بفرمائید.

۳ سال پیش در زمان چهل سالگی انقلاب آن‌ها گفتند که می‌خواهیم ایران چله انقلاب را نبیند و به گفته خودشان چیزی از فشار حداکثری کم نگذاشتند. در بهمن ما امسال مسئولان رده بالای آمریکا صراحتا گفتند که سیاست فشار حداکثری ما شکست فاحشی خورد. برخی می‌گویند من خوش‌بینانه تحلیل می‌کنم، ولی من بر اساس اظهارات رسمی مقامات آمریکا این مسئله را بیان می‌کنم.

دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در آمریکا علیه ایران رویکرد مشابه ترامپ دارند. اوباما، هیلاری کلینتون و بایدن سیاست متفاوتی در قبال ما نداشته اند.

در همین یک و نیم سال ریاست جمهوری بایدن هم تحریم‌ها برداشته نشده. در حال حاضر وزیر نفت ما می‌گوید امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم و کارمزد این فروش بسیار پایین‌تر از قبل تحریم‌هاست.

شاخصه‌های پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟

ایستادگی ملت ایران بر آرمان‌هایش دلیل شکست تحریم‌هاست. در ۳ سال اخیر خیلی گفته شد ملت ایران از آرمان هایش برگردد، زیرا چاره‌ای جز این نیست.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و حتی کشور‌های اروپایی هم این مسئله را قبول داشتند، ولی می‌گفتند جز ابزار تاسف نمی‌توانیم کاری بکنیم.  رئیس دولت آمریکا اعلام کرد که دستور ترور حاج قاسم سلیمانی در کشور ثالث را داده است. آمریکا گفته منزوی شدیم و ایران در این سیاست فشار حداکثری عقب که نرفت جلو هم رفت نشان از پیروزی ایران و عظمت ملت ایران است.

مشکلات معیشتی مردم قابل انکار نیست به عنوان مسئولی که در حال خدمت هستید و حضور پرشور مردم را در جشن‌های ملی می‌بینید چه پیامی به مسئولان دارید تا اقدامات لازم در جهت حل مشکلات مردم صورت بگیرد؟

مردم نقش خودشان را به بهترین شکل ایفا کرده اند، امروز وظیفه مسئولان و دستگاه‌های مختلف است که برای چنین مردمی با همه وجود فعالیت کنند.

اکنون فرصت تاریخی برای پیشرفت است. ما باید مشکلاتی که در این ایام بوده و ملت ایستادگی کردند را به سرعت جبران کنیم. امروز کشور در یک فرصتی قرار گرفته که طرف مقابل اعتراف به شکست می‌کند. باید با هوشیاری منافع را پیدا کرد و از فرصت‌ها استفاده کنیم. در سال‌های پیش رو با همبستگی آحاد ملت همه به پای آرمان‌ها ایستاده‌اند. مردم نقش خودشان را به بهترین وجه انجام داده اند؛ بنابراین امروز وظیفه دستگاه هااست تا به بهترین شکل ممکن خدمت کنند.

اعتراف دشمن به شکست یک فرصت تاریخی برای پیشرفت است. جهش برای کشور ما ضرورت است و تنها یک انتخاب نیست. امروز باید با هوشیاری از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کنیم.

ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

ما باید داشته‌ها و توانمندی‌های خودمان را بشناسیم اگر ملتی توانمندی داشته باشد و با آن آشنا نباشند و یا اینکه به موقع از آن استفاده نکند خسران خواهد دید. دشمن نقاط قوت ما را می‌پوشاند. توانمندی‌های خودمان را باید به موقع بشناسیم و به موقع استفاده کنیم و با مدیریت صحیح به جلو پیش ببریم. این ظرفیتی است که امروزه کشور ما به بهترین شکل آن را نشان داده است و این مسئله یک ادعا نیست.

ما موفقیت‌های زیادی را به دست آورده ایم، زیرا مردم ما شناخت صحیحی داشتند و همین مسئله آن‌ها را از مردم صدر اسلام ممتاز می‌کند. ملت ما دچار تردید نشده است و به قدرت می‌فهمد که مسیر درست است و ایرادات و اشکالات را به پای اصل مسیر نمی‌گذارد. مردم ما سخت‌ترین فشار‌ها را تحمل کردند. مردم فردا به خیابان‌ها می‌آیند و حماسه بزرگ را مانند هر سال ایجاد می‌کنند. مردم باید در تمام امور مشارکت داشته باشند. هم از مسئولان و هم از مردم درخواست می‌کنم که هر کدام در حد وسع خودشان در روند امور کشور تاثیر مثبت داشته باشند. ملت ما نه تنها در مقاومت بلکه در پیشرفت و توسعه کشور باید فعال باشد.

چرا مقام معظم رهبری امروز بر روی جهاد تبیین تاکید دارند؟

تبیین همیشه ضرورت دارد. ما در شرایطی هستیم که دشمن هرکاری که می‌توانست انجام داده است. امروز دشمن اصلی ما آمریکا رسماً اعلام می‌کند که شکست فاحش خورده است. دشمن هرجا در زور کم می‌آورد به تزویر پناه می‌آورد، اینجاست که تبیین ضرورت دارد. یکی از مسیر‌های ورود دشمن تحریف واقعیت هاست. دشمن گاهی با القای یک تهدید غلط می‌خواهد به اهداف خودش برسد.

آمریکا در یک ماه گذشته اعلام کرد که می‌خواهد فروش نفت ایران را صفر کند، اما کشور‌هایی بودند که گفتند نفت ایران را می‌خرند. یک دفعه یک عده در داخل پیدا شدند و گفتند چرا با این کشور‌ها ارتباط برقرار می‌کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
muhammad
۲۱:۵۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
نهار دادن به شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
خونم کوچیکه تو‌خونه سازمانی که بهتره بزرگتر هست زندگی میکنم

ببین کیا به ما درس مقاومت میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
اگر آمریکا در فروش نفت ایران به چین با ایران و چین در این مورد مماشات نمی کرد و مذاکرات برجام در جریان نبود ما می توانستیم ۱/۲میلیون بشکه نفت خام به چین بفروشیم و‌چین می توانست این مقدار نفت خام را از ما بخرد؟!!!
چرا پا روی واقعیتها می گذاریم؟
ما نبایدنه خودمانرا فریب بدهیم و نه مردم را فریب بدهیم!
اگر با کشورهای سردمدار دنیا رابطه حسنه برقرار کنیم ما را زیر دست و پای خودشان خرد می کنند!!!
از قدیم گفته اند یک شیر میان دو روباه بیچاره میشود تا چه رسد به حیواناتی که از خود شیر قوی تر باشند آن هم چندتا باشند نه دو تا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
مشکل این مملکت کسانی با تفکرات جناب جلیلی هستند.اینها کشور را به این روز انداختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
آقای جلیلی پس چرا دولت در پرداخت حقوق ها و معوقات مشکل دارد. این پولهایی که دولت دارد میگیرد کجا می رود. آقای جلیلی ما هم مثل شما دوست داریم تبلت سرفیس داشته باشیم و یا مثل همکاران و همفکرانتان با گوشی اپل توییت کنیم ...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
آقای جلیلی یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت میفروشید برای ما ملت چه تفاوتی داره؟ گوشت و مرغ و میوه و برنج ارزان شد؟ نه! هر روز گرانتر میشه. درود خداوند بر مردان بی ادعا . به فکر مردم هم باشید. پراید ۱۹۱ میلیون. از این مبلغ که گیر میاد تزریق برنج بکنید بلکه برنج ارزون بشه. خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
اگه دشمن واقعا به بی اثر بودن تحریمها اعتراف کرده // پس چرا تحریم ها را برنمیداره ؟؟
Germany
کمالی
۱۲:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
این بنده خدا شکمش سیره
اخوی گرام که رئیس شدن
دست از این سیاست دشمن درست کن هم که بر نمیداره .
ولش کنن میگه پرونده هسته ای رو بدین من تا آخر عمر ادامش بدم
مردیم از گرونی
ول کن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
مشکل کشور ما اینه که یه سری از مسئولین (نمیگم همه که شان مسئولین پاک دست حفظ بشه) خودشون را جدا از مردم میبینن. این که خود را جزو مردم ببینی باید توی ذات و اعماق وجود ادم بره و با حرف درست نمیشه. اینطوری باعث میشه هر پیشرفت و خدمتی که انجام میشه با این نگاه باشه که به خودش هم خدمت کرده و فقط یه صدقه به مردم بیچاره نداده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
از وقتی ترامپ رفته و بایدن اومده حرف مذاکرات داغ شده و از اون زمان هم میزان فروش نفت ایران بالاتر رفته. امیدوارم این فروش ها تداوم داشته باشه و با امدن دوباره کسی مثل ترامپ و به هم خوردن برجام، فروش نفت کاهش پیدا نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
دشمن وقتی میگه فشار حداکثری این فشار روی مردم میاد. طبیعیه که افرادی که با دست کردن تو جیب مردم از راههایی مثل چاپ پول بدون پشتوانه و دزدی در بورس و در نهایت ایجاد بیشترین تورم در چند ده سال اخیر امرار معاش میکنن، متوجه فشار حداکثری روی مردم نشن. تازه اون رانت ها و دزدی ها و اختلاص ها و وام های چند صد و چند هزار میلیاردی که داده شد و تسویه نشد به کنار. الان هم صادرات نفت از وقتی که بایدن اومده و ترامپ رفته بیشتر شده. امیدوارم این افزایش فروش نفت تاثیر مثبتی هم در وضعیت کشور چه از لحاظ اقتصادی و چه فرهنگی و عدالت و... ایجاد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام پول این نفتی که فروختید کو چرا پس به ما این صد هزاری که به خاطر ۲۲بهمن میدادید ندادید شوهرم تو یه روستا میوه فروشی داره کارگره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
عدالت را اگر دیدی سلام من را هم بهش برسون ، من خودم کارمندان با ماهی حدود 8 تومن حقوق و 4 فرزند نه یارانه دارم و نه معیشتی ، همکار کنار میز من هم حقوقش مثل من هست با 1 فرزند ولی دارای 3 تا آپارتمان و یک ویلا در روستای خوش آب و هوا هم یارانه می گیرد و هم معیشتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
15:43 شما هم مستحق نیستید ، من که بیکار هستم چی؟ شما کارمند با حقوق 8 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
حرف همه سیاست مدارا همیشه دروغه حتی اگه راست باشه چون اونا شرایط مردم و وضعیت رو نگاه نمیکنن اونا فقط حرفی رو میزنن که به بازی و جنگ سیساسیشون بخوره فرقی هم نمیکنه امریکایی باشه یا ایرانی سیاست یعنی پیچوندن یعنی شما ببینی چقدر طرف داره فلاکت و بدبختی می‌کشه بعد بهش بقبولونی تو داری پادشاهی میگین این هنر یه سیاستمداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
اقای دولت در سایه اینو بدون ک چن وقتیه امریکا ی ور تحریمهارو شل کرده ...میدونی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
تحریما داره رو مردم اثر میزاره بد جور
Australia
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
دادا امریکا شل گرفته ک مذاکره شکل بگیره
مذاکره شکست بخوره ی قطره هم نمیزاره ازت بخرن
دیگه تو این چیزارو نمیدونی خیلی پرتی
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۱۱:۱۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
دادش من در یک شرکت پخش مواد غذایی کار می کند دیشب می گفت از وقتی اعلام شده درج قیمت تولید بر روی محصولات یکسری از کارخانجات شروع کرده اند به کار سکنی و کاهش تولید برای کمیاب شدن و گرانی کالا ، از جمله شرکت فرهمند تولید کننده شکلات و پودر ژله و ... می گفت هرساله این موقع از سال برایمان شبی 5 کامیون بار برای شرکت ما فقط می آورد الان یک روز در میان یک کامیون ، مسولین محترم بروید تا دیر نشده جلوی کارشکنی این خیانتکاران را بگیرید ببینید 3 ماه پیش چند واحد تولید داشته اند الان چند واحد ، باید کمی دیکتاتوری برخورد کرد ، ملاحظه حقوق شهروندی و .... جواب نمی دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
اونایی که حرف زیادی میزنن ایرانی نیستن میدونم که میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
نه بابا ..از کجا میدونی پرفسور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چه فرقی بحال مردم داره هر چی نفت بیشتر فروخته شه چپاول آقایان بیشتر نونشون تو روغنتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
از این نون تو روغن لا اقل یه ته کاسه ای ، کاسه لیسی ، یک قطره از آن روغن به شما هم می رسد ، اما از عدم فروش چه چیزی به شما می ماسد؟ چرا فقط کاسه لیسی غرب را مجاز می شمارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
خیلی پرویی کاربر ۱۱۳۶ که این حرفا رو میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
خوب پس چرا وضع زندگی مردم تغییر نمیکنه گرانی وفقر هنوز جولان میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چهل سال تحریم بودیم ، ده سال تحمل کنیم تغییر ها نمایان می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
راستی ؟ اونوقت چطوری پولش میگیرید با شونه و برس پلاستیکی و غذای سگ و گربه و کلاه و دمپایی و شورت و عرقگیر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
شما دست فروش تشریف دارید ؟ گذشت زمانی که ایران از برکت وجود مستشاران و خانواده رضا پالان آفتابه هم نمی توانست بسازد ، ایران کنونی قدم در مرز های دانش گذاشته است و چشم بینا می خواهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چشم بینا خوب اومدی ی سر به امار نگران کننده مهاجرت نخبها بزن اگر چشمات بینایی داشته باشن میبینی که سن مهاجرت این قشر به نوجوانی رسیده یعنی زیر دیپلم و یا حداکثر بعد از دیپلم گرفتن از ایران میرن کدوم مرزهای دانش حتی ی کارت ملی نمیتونن درست کنن اون دانشی که شما ازش حرف میزنی دانش دست چندم کشورای دیگس تکنولوژی از رده خارج شده دیگران هست تازه اونم فقط ادعای داشتنش داریم اقتصاد کشور ویران اوضاع صنعت نابود شده چه دانشی که رسیدیم به تهاطر کالا نفت بدیم کالا دریافت کنیم نفرت چشماتوت کور کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
آره راست می گی . برنج صد تومن و تورم سر به فلک . چیزی به نام خجالت دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
قیمت چه ربطی به صادرات داره آلباتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
الباني درسته بي سواد اگر منظورت منافقين هست كه كامنت ميگذارند ولي ايشان درست ميگوييد من خودم به رئيسي راي دادم و براش تبليغ كردم هيچ نشانه اي در بهبود شرايط براي ايشان متصور نيست همين كه معاون اولش با آن دروغگويي عظيم را گذاشت متوجه شده ايشان اينكاره نيست و هيچ برنامه اي براي اداره كشور ندارد بخصوص اين شرايط سخت پس وقتي همه نظرشان مخالف است اينقدر به همه توهين نكنيد ما همگي دنبال ايران مقتدر هستيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
از برکت محتکران و دلالان و معاندان سر سپرده و جیره خوار ، که همیشه زبانشان دراز است و دو قرت و نیمشان باقی است.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
خیلی ساده لوحانه‌ست که بخواییم قبول کنیم فشار حداکثری شکست خورده. حتی اگه خودشون اعتراف کنند. سوالی که الان ذهن همه رو مشغول کرده اینه که "آیا واقعا فشار حداکثری شکست خورده؟"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
کدوم اعتراف این شخص حتی نتونست پول تلبیغات کاندیداتوری خودش تهیه کنه حالا داره همچین حرفی میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
تا چشم حسودان دراد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
کویت یک دهم ما جمعیت داره ولی ده برابر ما نفت میفروشه
زنده باد سیاسیون ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چون حقشه مثل مردم ما کنسرتی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
فشارحداکثری روی مردم دیگه ، کاخ نشین چندین جا حقوق بگیر چه میدونه از فشار
این بود نتیجه جان فشانی شهدای هشت سال دفاع مقدس
گفتند باید تو بورس چرخ اقصاد درست کار کنه لبیک گفتم چی شد جز از بین رفتن انداک سرمایه زندگی مان از همه کساتی که میخواستن رئیس جمهور شن یک بیک برنامه داشتن واسه بورس همه شدن بدنه یک پیکان در دولت کاری واسه مردم انجام ندادن ، حال شما از مقاومت مردم سخن بر لب میاری کدام مردم ، مردم انتظار داشتن انبرنساء نسیبشان شد و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
منبع؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۶:۳۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
خدا را شکر میکنیم.این یعنی دور زدن تحریمها. به فرموده رهبر عزیزمون هرجا انقلابی عمل نکردیم ضربه خوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
جالب اینجاست روز به روز به قیمت کالاها اضافه میشه و فشار روی قشر پایین جامعه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
پس کو ؟ برنج درجه سه خریدم کیلویی چها هزار تومن
Germany
کمالی
۱۲:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
این بنده خدا که شکمش سیره
کجا خبر داره از مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
قبل از انقلاب 6 میلیون بشکه با جمعیت 30 میلیونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
الان نفت ۹میلیون بشکه تولید میشه که در شرایط عادی سه میلیونش صادر میشه وبقیه در صنایع داخلی استفاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
تحریم ها شکست نخورده
منتها نفت شده ۹۰ دلار
به جای این که برن پول نقد بدهند میان ۲۰ دلار ارزون تر می‌خرن تازه پول هم نمی‌دهند بجاش سویا و برنج و اجناس بنجال چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
بهترین وضع شاید برای ما همین و ضع موجود باشه که با هزینه آمریکا به تعهدات در برجام عمل نمی کنیم. این را اگر بشود دایمی کنیم عالی است و همین ضرب الاجل آمریکا هم می تواند بهانه خوبی باشد. مثلا کاری کنیم که اگر ضرب الاجلش را بشکند(فوریه) وجهه خودش تخریب و حتی در نظر هم پیمانانش تحقیر شود و اگر سر ضرب الاجل ترک کند وین را بشود همان اخلالگر تکراری مذاکرات.
و تا ابد راه را هم برای برجام خودش می بندد و برای اجماع مجدد شورای امنیت برای تکرار اقدامات و قطعنامه ها و... ما دیگر با تجربه تر عمل کرده و اهرمها را از دستش در بیاوریم برای فشار.
البته ریسک بالا دارد و ظرافت زیاد و کار قوی می خواهد اما عالی است. خطراتی هم مثل ایجاد شوک مجدد در منطقه و تهدید نظامی با اثرگذاری بر قیمت ارز و ... می تواند باشد.
هجمه سیاسی به دنیا برای اجماع سازی علیه ایران و تهدید نظامی توخالی و تحریک شدید اقتصاد می تواند در پی آن باشد و بعد هم احتمالا آژانس دوباره فاز بهانه جویی بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
تشخیص و قضاوت بنظرم با کارشناسان آگاه به تمامی مسایل نظامی و سیاسی خبره هست ولی من تصور می کنم از این بازیگران و بویژه آمریکا اروپا اسراییل و همپیمانان عربش (در موضوع ایران) بعید نیست یک جنگ زرگری دارند می کنند و در نهایت ایران را در شبکه تار عنکبوتی فتنه گری هایشان می خواهد به دام او نفعال بیاندازند. چون آمریکا دیگر خرج سوخت موتور تحریم هایش تقریبا تا حد زیادی به پایان رسیده و تنها با کارهایی شبیه به آنچه که مشترکا توسط اوباما-ترامپ انجام شد می تواند دوباره سوخت موتور تحریم و تنش در ایران را شارژ کرده و کارآمد نگه دارد. دقیقا مثل اره ای که نجار آن را تا انتهای تیغه به جلو می برد تا چوبی را ببرد اما پس از رسیدن اره به انتهای دندانه ها مجددا باید آن را به عقب بکشد تا بتواند دوباره از تیغه برای بریدن چوب استفاده کند و در حقیقت این هم نوعی شباهت به تحریم‌ها دارد تا وقتی اثرشان کم شد یک تنفس موقت می دهند تا ایران مسیرهای دور زدن تحریمها را که در شرایط عادی برایش مقرون به صرفه نیستند، خودش متروک کرده و رها کند و بعضاً تخریب هم بکند چون وقتی مسیر تعامل با گروهی را اگر ایجاد کنی هزینه اولیه اش زیاد استو صرف نمی کند ولی در استفاده میان مدت سودآور می شود اما وقتی در کوتاه مدت مسیری که با دیگری ایجاد کرده ای را رها کنی باعث ایجاد حس بی اعتمادی هم می شوی و برای فعال سازی مجدد آن باید هزینه های نامتعارفی پرداخت کنی تا اعتمادی ها بازسازی شوند و این نتیجه کار را به شدت رسانده می کند. اما اگر ناگهان دوباره با اجرای شوک آور آن تحریمها و غافلگیر کردن ایران در شرایط تحریمی جدید و پیچیده تر و بازبینی شده تر و با تنش شدیدتر و جدید تر گیر بیاندازند اما اگر اصلا وارد بازی آنها نشویم هم باید ببینیم که شاید بتوانیم آسیب کمتری ببینیم

نشانه های همین رفتارها این است که با سفت کردن تحریمها شوک های مکرر به اقتصادمان و در پی آن شوک به قیمت برابری ارز می دهند و دلار مثلا تا ۵ برابر دچار رشد قیمت کاذب و حبابی می شود و بعد که تمام شوک اثرش را گذاشت و دستگاه ایجاد شوکشان هم دشارژ و تخلیه شد یک تنفس می دهند تا ایران رفته رفته از حالت اقتصاد دفاعی و مقاومتی خارج شود ومثلا ۲۰ درصد هم دلار پایین می آید و از ۵ برابر به قیمت ۴ برابر نرخ اولیه اش می رسد و در این فرصت خودشان هم دستگاه تحریم‌های خودشان را دوباره شارژ کرده و تعمیر و رفع نقص و حتی بروز رسانی هم می کنند و دوباره در زمان حساس و حیاتی و سر بزنگاه مهمی ناگهان به بهانه ای واهی دوباره شوک شدیدتری به اقتصاد ایران می دهند و فشار مضاعفی بر اقتصاد ایران آورده و قیمت دلار را این بار ۸ برابر می کنند و این «شوک بازی» را تا ازپا در آوردن اقتصاد ایران و کشیدن به اعتراضات اجتماعی ادامه می دهند تا در نهایت به براندازی که مدنظرشان است برسند و در عین حال عوامل فشار دیگری چون تامین و تقویت و گزارش کار خواستن و تحریک مداوم نیروهای نیابتی تروریستی شان مثل منافقین و تروریست‌های منطقه ای مثل ریگی و احوازیه و ... هم ادامه می دهند تا احتمالا با ترورها و یا شوکهای اجتماعی و آسیب و حرکات ایذایی این روند را تندتر بکنند . از طرف دیگر هم با «ایران هراسی» و تنش زایی در خلیج فارس و دیگر همسایگان ایران و ... سعی دارند پازل فشار را تکمیل کنند و بنظر من اینها «استراتژی تحریم» دارند و نه تاکتیک تحریم که درواقع یک فلسفه بزرگتری پشتش دارد و آنهم این است که این استراتژی تحریم جزیی از یک استراتژی بزرگتر و در حقیقت یکی از قطعات پازلشان برای نابودی جمهوری اسلامی ایران و شاید هم تجزیه کشور ایران است که در این صورت اگر این تحریمها را کنار بگذارند باید طبعا اجرای برنامه هایشان در خصوص بقیه اجزای این پازل را هم کنار بگذارند که آنوقت یعنی خلع سلاح کرده اند خودشان را و البته کوچکترین نشانه ای از عدم اجرای سایر قطعات پازل یعنی راهبردهایی مثل ایران هراسی و تحریک تروریست‌ها و ... دیده نمی شود و آرایش میدان جنگ با کشور ما در دیگر اجزای اردوگاه شأن تغییر نکرده. پس این کار را به احتمال زیاد نمی کنند و برجام شاید راهبرد نبوده و صرفا یک تاکتیک باشد که البته ما هم درس خوبی با پیشبرد غنی سازی و تحقیقات و همینطور پیشرفت بیشتر در همان زمینه های که خودشان به عنوان برجامهای بعدی و اهداف آتی عنوان کرده اند و نیز عوامل اقتدار کشور به آنها دادیم و الان شاید کفه ترازو به سمت آنها نباشد. چون در عرصه جهانی محکومند و در قبال برخی سیاست ها الان دستشان بسته شده و دسترسی به مکانیسم ماشه را هم آمریکا از دست داده است. از ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد خارج شدیم و هزینه ای هم ندادیم گرچه کماکان همان تحریم ها اجرا می شود ولی تحت قطعنامه های شورای امنیت نبوده و اعتبار حقوقی و قانونی هم نداشته و الزام آور هم نیست پس امکان دور زدن آن خیلی بهتر فراهم است. از طرف دیگر با وجودی که در برجام هستیم اما تقریبا هر امتیازی که داده بودیم را دوباره سلب کرده این و قدرتهای جهانی و سشورای امنیت هم علیرغم ادعا ها در واقع زبان و دستشان کوتاه است. مگر اینکه من اشتباه کنم و این محاسبات من غلط بوده و احتمال وقوع نداشلبببته و نیازی به حتی داشتن نیم نگاهی به این موضوع هم در وسط مذاکرات ضرورت نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۱۱:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
تحلیل جالبی بود امیدوارم تصمیم گیرنده گان نظام هم به این گونه رفتارهای دشمن نظر داشته باشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
انگار صفحه خبرنگاران جوان را با کلاس درس سیاست و فلسفه اشتباه گرفتی.
نظرت را در دو خط خلاصه بگو که کسی حال داشته باشد بخوند
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
پولش کجا میره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام این اقا از هزار طرف تامینه مثل بینهایت جوون مردم نیست که با کلی مدرک وسواد برای خرج نون شب مجبوربشه بره کارگری ودرک کنه فشارحداکثری چیه برای خرید یک کیسه برنج که مجبور نیست از صدجای دیگه بزنه بایدم بشینه از بی تاثیری تحریمها حرف بزنه گوشت وکبابش براهه گورپدر مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
به جلیلی پست نرسیده یه خرده ناراحته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
پول این یک میلیون و دویست هزار بشکه فعلا صرف دادن حقوق تو سهمیه ای می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
یه خورده هماهنگ باشین، وزیر نفت آمار بالای ۲ ملیون بشکه را داده بود.
به هر حال این صحبت ها مصرف داخلی داره و گرنه غربی ها آمار ما را بهتر از خودمون دارن.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۰:۰۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چقدر مایه افتخار می بود اگر روزی برسد که برای دلگرم کردن هموطنانمون بگوییم به لطف خدا نیاز به فروش یک قطره نفت نداریم . به امید آن روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
فروش بالایی که نه تولید کالاهای اساسی را تقویت می کند نه بی کاری را ریشه کن چه سود فقط حرف مفت
Iran (Islamic Republic of)
سید علی
۲۳:۵۸ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
خوب پولشو که نمی دن بهتون
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۲۳:۵۰ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
آقای دکتر سعید جلیلی مرد اخلاص وعمل نه وعده های دروغ درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
مرد متوهم ریا کار که پرایدش،رو ضد گلوله کرده با کلی هزینه فقط نمیدونم چرا شهادت فقط برای بقیه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فشار حداکثری زندگی ما رو هم نابود کرد ۸سال دولت روحانی ۸سال دولت احمدی نژاد عمرمان جوانیمان تو تحریم از بین رفت حالا شدم یک پیر ۴۸ساله بیکار بی خانه بی زن و بچه برای شما عزیزان مهم نیست اتفاقی نیفتاده این ما قشر ضعیف بودیم که به فلاکت افتادیم شدیم نون خوره خانه پدری پیر و خسته..خجالت بکشید نسل نژاد برتر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
دمت گرم. ۸ سال رییسی رو هم باید بهش اضافه کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
محسن اسرائیلی رئیسی تاره اومده
Germany
کمالی
۱۲:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
البته که مرفهین بی درد که تظاهر به فهمیدن میکنن و چوب دین و حکومت را بر سر مردم میزنن باید هم طرفدار تحریم باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
کاش این اصلا حرف نمیزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
چون سوختی حرام
آخرین اخبار