باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - سیدمحسن حمزه لو امروز ( ۲۳ بهمن ) در جلسه کمیته مدیریت بحران راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص بررسی ابعاد مختلف حادثه خروج قطار تهران_ارومیه از ریل گفت: در هدف گذاری برای توسعه شبکه ریلی استان علاوه بر افزایش ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی به دنبال ارتقای سهم راه آهن در جابه جایی کالا هستیم؛ سال گذشته تنها ٧٠٠ هزار تن بار در مبادلات مرزی رازی و صادرات از ایستگاه راه آهن سلماس با احتساب حمل و نقل محصولات پتروشیمی مهاباد ثبت شده، بنابراین تجدید نظر در سهم راهآهن آذربایجان غربی از حمل ونقل باری ضروری است چرا که سالانه بیش از ١٨ میلیون تن بار از جادههای استان جابه جا میشود و بدونشک انتقال بخشی از این حجم به شبکه ریلی از استهلاک حمل و نقل جادهای میکاهد.
شبکه ریلی استان از ظرفیت حملونقل سالانه ١٠ میلیون تن بار برخوردار است؛ فراتر از همه، موقعیت ویژه این استان در همسایگی با سه کشور و وجود پنج پایانه فعال مرزی گواه بر این امر است که راه آهن؛ زیرساخت کلیدی توسعه بخشهای صنعتی، تولیدی، کشاورزی و گردشگری شمالغرب کشور به شمار میرود.
اوگفت: طبق نیازسنجی و مطالعات فراملی بارها و نگاهی به مرزبندی مناطق راهآهن از جمله لرستان، زاگرس، همدان، گرگان و جنوب شرق نشان میدهد که آذربایجانغربی، ویژگیهای لازم برای استقرار اداره کل راهآهن را داراست.
انتهای پیام/ ت