باشگاه خبرنگاران جوان - چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان رسید که حواشی بسیاری دامنگیر این رویداد شد.
در طول برگزاری جشنواره، انتقاد اهالی رسانه و منتقدان به کیفیت فیلمها سر و صدای بسیاری به پا کرد. لو رفتن اسامی برندگان قبل از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام رسمی برندههای سیمرغ، دیگر نتیجه منفی در کارنامه برگزار کنندگان چهلمین جشنواره فیلم فجر بود.
به گفته شاهین شجریکهن منتقد سینما، آثار چهلمین جشنواره فجر همانند سالهای گذشته در سه سطح متوسط، کمی بهتر از متوسط و ضعیف دستهبندی شده اند.
او یکی از تفاوتهای این دوره با دورههای پیش را بیرون ماندن چند فیلم شاخص از فیلمسازان سرشناس دانست و گفت: در ویترین امسال جشنواره، ۵ فیلم کیفیت بسیار پایینی داشتند.
در سینمای ما سرمایه حرف اول را میزند؛ این جمله را شجریکهن در پاسخ به چگونگی عملکرد کارگردانهای فیلم اولی در جشنواره بیان کرد.
او معتقد است به جز چند فیلمساز جوان، چهرههای شاخص دیگر که سابقه فعالیت آنان در فیلم کوتاه و دستیاری مشخص باشد، وجود ندارند. بیشتر کارگردانهای فیلم اولی جشنواره، افرادی بودند که به سرمایه دسترسی داشتند.
این منتقد سینما میگوید: وقتی پول هست دیگر استرس گیشه وجود ندارد، در نتیجه فیلمسازها در اولین فیلم خود با یک اعتماد به نفس تعجب برانگیز، قواعد ژانر را به بازی میگیرند و یا فیلمهایی میسازند که فیلمساز جوان دهه ۷۰ اصلاً جرأت نمیکرد به ساخت چنین اثری دست ببرد. کارگردان دهه هفتاد، سعی میکرد فیلمی بسازد که مخاطب حداقلی داشته باشد، زیرا در غیر اینصورت، باید خانهنشین میشد.
او با اشاره به حمایت برخی از مجموعههای دولتی از فیلمسازان، بیان کرد: وقتی یک فیلمساز تمام هزینههای خود را از یک موسسه دریافت میکند، دیگر میزان فروش و نظر مردم برای او مهم نیست. کمی به نقد اهمیت میدهد تا به مخالفان خود بگوید که فلان منتقد از فیلم من تعریف کرده است.
شجریکهن سرمایه محوری را عامل اخلال در ساز و کار طبیعی سینما عنوان کرد که آینده این صنعت را به دست فیلمسازانی میرساند که به جز سرمایه چیز دیگری ندارند.
او تاکید کرد که سینما باید متکی بر رضایت مخاطب و منتقد باشد.
انتهای پیام/