باشگاه خبرنگاران جوان ساری- فرهنگ جای پای بشریت بر جاده تاریخ است، تجلی ذهنیتهای متکثر انسان در عینیتهای تکثیریافته است و لذا علیرغم باد و طوفانهای متعدد و متنوع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و طبیعی و نیز حضور ابزارهای هوشمند، بازیگران و تماشاگران فرهنگی، هنری و ادبی متفاوت و بعضا متضاد در اجتماعات انسانی، باز فرهنگ مردمان، چونان یادگارانی برتارک تاریخ خودنمایی مینماید.
اگر نیک به تاریخ تحولات فکر و اندیشه و فرهنگ و تمدن بشر بنگریم، درخواهیم یافت که آدمی در سیر تغییر و تبدلهای تاریخی خود، همواره خود را در قالبها و صور گوناگونی باز تولید نموده است، گاهی در صورت شعر و ادب و گاهی در نقش نقاشان و دیگر بار در صورتگری پیکرتراشان و نگارگران، خویشتن خویش و هویت و تاریخی خود را بازنمایی کرده است.
به عبارتی آدمیان، برای بقاء تاریخی و ماندگاری فرهنگی تلاش کرده اند تا با بازخوانی گذشته خود درحال، ضمن معنایابی برای زیست اکنون خویش، به فرآیند معنابخشی به آیندگانی که پس از آنان خواهند آمد و نیز به برجستهنمودن خود و اجتماعشان در پیوستار تاریخی فرهنگ، هنر و تمدن جهان، همت گمارند.
فرهنگ و تجلیات مادی و معنوی آن در هر دوره از تاریخ، پاسخ به پرسشهای بنیادینیک جامعه انسانی در خصوص مسائل مهم معرفت شناختی، انسان شناختی و فرجام شناختی بوده است. آنچنان که مولانا همین مضمون را در شعرش بازتابانده است، که:
"از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود؟ به کجا میروم؟ آخر ننمایی وطنم".
مقوله فرهنگ در تمامی ابعاد مدیریتی دولت و حاکمیت نقش دارد و نادیده گرفتن پیوستهای فرهنگی در تمامی سطوح مدیریتی فاجعههای غیر قابل جبرانی را فراهم میآورد و در واقع فرهنگ همانند روحی است که در کالبد همه فعالیتهای گوناگون کلان، میانی و خرد حضور و جریان دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در این رابطه میفرمایند:" فرهنگ بعنوان جهت دهنده به تصمیمات کلان حتی تصمیمهای اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و یا در تولید نقش دارد و فرهنگ هماننده توری است که ماهیها بدون اینکه خودشان بدانند، در داخل این تور دارند حرکت میکنند و به سمتی هدایت میشوند، لذا دولت و مجموعه حکومتی نمیتواند خود را از این موضوع برکنار بداند و بگوید بالاخره فرهنگی وجود دارد و مردم به چیزی فکر میکنند، نه ما مسئولیت داریم این فرهنگ را بشناسیم؛ اگر ناصواب است، آن را تصحیح کنیم؛ اگر ضعیف است آن را تقویت کنیم؛ اگر در آن نفوذی است، دست نفوذی را قطع کنیم؛ بنابراین فرهنگ به عنوان شکلدهندهی ذهن و رفتار عمومی جامعه نیز یکی از میدانهای اساسی است.
۱۶ آبان ماه سال جاری سید محمود حسینی پور از سوی هیئت دولت به عنوان بیست و چهارمین استاندار مازندران معرفی شد و رسانهها سوابق وی را اینگونه اعلام کردند: "تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور، مسئولیتهای ملی و مهم از جمله شورای امنیت کشور، شورای فرهنگ عمومی کشور، شورای مدیران دادستانی کل کشور، شورای مدیران سازمان بازرسی کل کشور و...
انتشار سوابق مدیریتی حسینی پور برای مردم مازندران را که سالها منتظر ماندهاند تا این استان به جایگاه واقعی خود در کشور برسد تا حدودی امیدوار کننده بود تا آنجا که عالیترین مقام دولت در استان با حضور در برنامه تلویزیونی شبکه طبرستان از عزم جدی مجموعه استانداری برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و کوتاه کردن دست مفسدین از ساختمان سفید استانداری خبر داد و سپس معاون سیاسی امنیتی وی نیز مکررا واژه برخورد با مفسدین اقتصادی را تاکید و تکرار کرده است.
اما استاندار و معاون سیاسی وی نیک میدانند و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی نیز موکدا تاکید نموده اند و حتی اخیرا نیز جهاد تبیین را تکلیف شرعی اعلام نموده اند؛ مبارزه با فساد و توسعه همهجانبه زمانی تحقق خواهد یافت که برای پیوستهای فرهنگی و رسانهای نیز به مساوات موضوع اقدامات مدیریتی، تخصصی و کارشناسی وجود داشته باشد؛ چه بسا اگر بر شیوه مدیریت دیگر استانداران و برخی از مسئولان نگاهی کوتاه داشته باشیم، پر واضح است که شعار عدالت و توسعه همراه با شوآف رسانهای هیچگاه موثر واقع نبوده است و همواره برای مدت بسیار کوتاهی تسکین دهنده افکار عمومی و پس از آن عامل مخرب افکار عمومی گشته است
کاهش میزان مصرف کالای فرهنگی، نبود پیوستهای فرهنگی و رسانهای در تصمیمگیریهای مدیریتی، توجه نکردن به اقناع افکار عمومی به شیوه منطقهای در شرایط عادی و بحرانی، توجه نکردن به وعدههای ارائه شده و رهاشدن وعده ها، آسیبهای فرهنگی و اجتماعی و... همگی از مسائل مهم کشور و ایضا استان هستند که اگر بیست و چهارمین استاندار مازندران نیز نخواهد مواضع فرهنگی خود را روشن نماید و صرفا همانند دیگر مدیران به مصاحبه، توییتر، اینستاگرام... بپردازد، همچنان باید منتظر شکست در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن باشیم!
یادداشت از سینا قربانی دانشآموخته مطالعات فرهنگ و رسانه
انتهای پیام/ ک
چرا باید سطح امکانات مردم عقبتر از استانهای دیگر باشند