نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد به رسمیت شناختن استقلال مناطق شرق اوکراین، بر پایه مطالبات جامعه روسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان - کنستانتین کاساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد مصوبه دوما که در آن از رئیس جمهور پوتین خواسته شده است استقلال مناطق جدایی طلب شرق اوکراین را به رسمیت شناسد، بر پایه مطالبات جامعه روسیه ارائه شده، اما تصمیم نهایی با رئیس جمهور است.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، دومای دولتی روسیه طرحی را تصویب کرد که در آن از رئیس جمهور درخواست شده است دو منطقه جدایی طلب شرق اوکراین را در مقام کشور‌های مستقل به رسمیت شناسد. این پیشنهاد که خطاب به پوتین تنظیم شده است و در میان تشویق و شادی نمایندگان به تصویب رسید.

کنستانتین کاساچف همچنین درباره مصوبه دوما گفت: اجازه دهید تفکیک قائل شویم. درباره به رسمیت شناختن استقلال (دونتسک و لوهانسک) هیچ تصمیمی گرفته نشده است. دوما حق دارد هر موضعی اتخاذ کند و در این موضع گیری راهنمای دوما جامعه روسیه است. اگر دوما چنین موضع گیری اتخاذ کرده، یعنی احساس کرده است که جامعه روسیه چنین انتظاری دارد. اما اجرایی شدن این درخواست منحصراً به رئیس جمهور بستگی دارد. تا رئیس جمهور تصمیم نگیرد، گمانه زنی درباره سونوشت توافق مینسک بی فایده است. موضع شخصی من در مقام سیاستمدار چنین است، تا وقتی بخت اندکی برای اجرای توافق میسنک وجود دارد، باید از آن بهره برداری کرد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان در نشست خبری با پوتین گفت اگر چنین اتفاقی بیافتد، معنایش پایان توافق مینسک است. پوتین در پاسخ گفت هیچ کس قصد ندارد آنچه در توافق مینسک به دست آمد، بی اثر کند، اما آنچه در شرق اوکراین رخ می‌دهد، نسل کشی است. اگر پوتین به درخواست دوما پاسخ دهد، اوضاع به کلی تغییر می‌کند.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه رو به تیرگی رفت. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است. ادعای حمله روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است. غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار