باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - اکبر عادل مرام گفت:خرید شفاف بعنوان مهمترین نتیجه طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها محسوب میشود.
بهطور قطع با اجرای کامل طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافسازی قیمتها، جلوی سوء استفادههای برخی واحدهای صنعتی گرفته شده و با مشخص شدن دامنه نوسان قیمتها، از تخلفات جلوگیری خواهد شد.
او به اجرای مرحله چهارم طرح شفاف سازی قیمت بر مبنای قیمت تولید کننده، گفت:خشکبار بسته بندی شده شامل حبوبات و آجیل از جمله کالاهایی است که در مرحله چهارم مشمول طرح شفافیت شده است.
درمرحله چهارم طرح شفاف سازی قیمت تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (۵۱ قلم اعلامی دفتر صنایع خودرو) از ۲۳ بهمن ملزم به رعایت موارد قانونی از طریق درج قیمت تولیدکننده- وارد کننده روی کالاها شدند.
به گفته عادل مرام قیمت مصرف کننده برای کالاهای مصرفی و سرمایهای باید حداکثر ۳۰ درصد در نظر گرفته شود، اما برخی مواقع بدلیل اینکه کالا در نقطه نزدیک واحد تولیدی عرضه میشود، بطور قطع هزینه حمل کمتری بدنبال خواهد داشت و بعضی مواقع در اقصی نقاط دیگر کشور عرضه خواهد شد که هزینه حمل بیشتری را بدنبال خواهد داشت.
اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها از سوی دولت از اواخر آذر ماه به اجرا گذاشته شده است تا راه حلی برای شفافسازی قیمتها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار باشد.
بر اساس این طرح "قیمت کالاهای مورد استفاده مردم بر اساس هزینه تولیدکننده بر محصول" درج میشود و بعد از محاسبه هزینه حمل و نقل و واسطه و توزیع، طبق فاکتور خرید به مردم عرضه شود.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/م