باشگاه خبرنگاران جوان - یوسف نوری گفت: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی باید به گونهای شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کند که شهریه مصوب اعلام شده با شهریهای که مدارس از اولیا طلب میکنند، یکی باشد. پیشنهاد من این است که هر رقمی که برای شهریه مدارس غیر دولتی تعیین میشود، شفاف باشد و همان رقم در اختیار خانواده ها، قرار گیرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، باید به مدارس غیردولتی، بر اساس ساحتهایی که در آن پیشرفت داشته اند؛ نمره داده و آنها را ارزیابی کرده و نتایج ارزیابی شفاف سازی شوند.
او گفت: لازم است در راستای شعار شفاف سازی دولت سیزدهم، شاخصهای مدارس غیردولتی مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش باشند.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز گفت: مدارس غیر دولتی در حال حاضر حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر دانش آموز در ۱۸ هزار و ۷۵۰ مدرسه با تعداد نیروی انسانی ۲۳۰ هزار نفر که از میان آنها حدود ۱۷۰ هزار نفر نیروی آزاد هستند را در خود جای داده اند. ما سعی خواهیم کرد شیب ملایمی در بحث توسعه مدارس ابتدایی داشته و بیشتر توسعه را در بخش آموزشهای فنی حرفه ای، کاردانش و دوره اول و دوم متوسطه داشته باشیم.
به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، محور دوم برنامههای این سازمان استقرار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی با مشارکت سایر معاونتهای ذی ربط است
او گفت: از طریق شاخصهای آموزشی و پرورشی و رصد آن ها، استانداردهای آموزش و پرورش را برای مدارس غیردولتی تعریف کرده ایم. امسال هم در تعیین الگوی شهریه مراتبی از این استانداردها را در سامانه جایگزین خواهیم کرد.
موضوع نیروی انسانی اهمیت زیادی در تعلیم و تربیت دارد و به عنوان عنصر اصلی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است.
او گفت: طی مصوبه پیشنهادی به دنبال آن هستیم که همکاران نیروی آزاد مدارس غیردولتی بتوانند از ظرفیتها و امکانات رفاهی آموزش و پرورش استفاده کنند.
استقرار نظام جامع فعالیت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی در بستر الکترونیک محور دیگری از برنامههای سازمان است که با عنوان مدرسه شیشهای طرح شده و شامل چندین فاز است که در آن تمامی فرآیندهای تعلیم و تربیت، بحث شهریه، نظرسنجی و نظرخواهی با حضور اولیا و بحثهای رتبه بندی در قالب این مدرسه شیشهای برای دانش آموزان و اولیا به ویژه بحث شفافیت که یکی از شعارهای کلیدی دولت سیزدهم است به نحو شایستهای ارائه شود.
محمودزاده گفت: یکی ازفازهای مهمی که قرار است انجام پذیرد؛ راه اندازی سامانه ارزیابی فردی در جهت شفاف سازی عملکرد مدارس غیردولتی است که مباحثی از جمله بحث برابری شهریه مصوب با شهریهای که در مدرسه از اولیا گرفته میشود، رصد خدمات متناسب با شهریه و برنامههای ارائه شده از طریق مدرسه، استقرار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق این سامانه، ارزیابی و نظارت غیر مستقیم دولت و نظارت مردم مبنی بر فرآیندهای تعلیم و تربیت، از طریق این سامانه دیده میشود.
به گفته وی مبنای الگوی شهریه امسال درصدی نیست و در نگاه جدید سازمان به موضوع شهریه، آنچه اهمیت و وزن بیشتری دارد، کارهای پرورشی و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین ساحتهای ششگانه که شاخصهای آن را در مدرسه تعیین میشوند، است.
او گفت: با توجه به این که ۸۵ درصد از مدارس کشور استیجاری هستند و نرخ شهریه در شهرهای مختلف متفاوت است؛ تعیین میزان شهریه به عواملی از جمله برنامههای آموزش و پرورش، افزایش و کاهش تراکم کلاسی، سرانه فضا، تجهیزات نوسازی، امکانات تربیتی و آموزشی، مباحث پرورشی، امکانات و سالنهای ورزشی مدارس و مهمترین فاکتور شفافیت موضوع نیروی انسانی بستگی مستقیم دارد.
انتهای پیام/