در پی درخواست اوکراین برای تحریم روسیه اتحادیه اروپا عنوان کرد تنها در صورت حمله روسیه تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درپاسخ به درخواست اوکراین برای تحریم روسیه گفت این اتحادیه فعلا قصد ندارد تحریمی علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش رویترز، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پس از ورود به بروکسل برای سخنرانی در نشست برنامه ریزی شده در سطح وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «ما [از اتحادیه اروپا] انتظار تصمیم گیری داریم».

وی گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند تصمیمات زیادی بگیرد که پیام‌های روشنی به مسکو بفرستد. پیام‌هایی مبنی بر اینکه تشدید تنش‌ها تحمل نخواهد شد و اوکراین به تنهایی رها نخواهد شد. ما معتقدیم که دلایل موجهی برای اعمال برخی تحریم‌ها در حال حاضر وجود دارد تا نشان دهد که اتحادیه اروپا نه تنها درباره تحریم‌ها صحبت می‌کند، بلکه در حال اجرای آن است».

اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین برخی از وزرای خارجه حاضر در جلسه، به صراحت اعلام کردند که این اتحادیه هنوز قصد اعمال تحریم‌ها را ندارد. بورل گفت که «هرگاه زمان آن فرا برسد» یک نشست فوق العاده اتحادیه اروپا برای توافق در مورد تحریم‌ها تشکیل خواهد داد.

گفتنی است اروپا به شدت به گاز وارداتی از روسیه وابسته است. بر اساس برآورد‌های اتحادیه اروپا، بیش از ۳۰ میلیون نفر در ۲۷ کشور اتحادیه، حتی قبل از بحران نمی‌توانستند دمای خانه را در شرایط مطلوب و راحت نگه دارند. همچنین پیش بینی شده است امسال میانگین مخارج انرژی خانوار‌های اروپایی ۵۰ درصد بیشتر شود.

ماموریت مستشاری اتحادیه اروپا در اوکراین

در انتهای این نشست، وزیر خارجه اوکراین به خبرنگاران گفت این کشور به همراه رهبران اتحادیه اروپا به توافق رسیده است که اتحادیه یک ماموریت آموزش نظامی در خاک اوکراین انجام دهد.

کولبا پس از جلسه گفت: «ما با اتحادیه اروپا به توافق رسیدیم که آموزش‌های مشورتی را در اوکراین انجام بدهند... این نیرو‌ها از نوع جنگی نیستند».

بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز پس از ورود به نشست در بروکسل به خبرنگاران گفت: «من فوراً از دولت روسیه و از رئیس جمهور روسیه می‌خواهم: با جان انسان‌ها بازی نکنید».

گلوله‌باران‌های پراکنده در خط تقسیم نیرو‌های دولتی اوکراین و استقلال‌طلبان روس‌تبار از پنجشنبه تشدید شده و روابط بین روسیه و اوکراین در روز‌های اخیر به اوج تش خود رسیده است. مقامات جمهوری لوهانسک و دونسک می‌گویند دولت اوکراین مواضع آن‌ها را به آتش بسته است. از روز جمعه تعداد زیادی از غیر نظامیان این دو جمهوری به روسیه پناهنده شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار