خودداری از کشت محصولات پر آب در شهرستان کهگیلویه

رئیس اداره امور آب شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی لازم است که کشاورزان از کشت محصولات آب بر خودداری کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - سید هادی خاضع گفت: کشت محصولات آب بر، اضافه برداشت و انتقال غیرمجاز آب از چاه های کشاورزی به خارج از اراضی چاه تخلف محسوب خواهد شد.

او گفت: می طلبد کشاورزانی که اقدام به آماده سازی زمین جهت کشت هندوانه کرده اند با انصراف از انجام این کار هرچه سریع تر نسبت به کشت متعارف و کم آب اقدام کنند .

خاضع گفت: درصورت مشاهده هرگونه تخلف و عدم تمکین به قانون با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

رئیس اداره امور آب شهرستان کهگیلویه گفت: قطع انشعاب برق، پلمب چاه، نصب کنتور هوشمند حجمی آب و صدور تعرفه آزاد برق مصرفی چاه و جریمه سنگین خسارت به آب خوان در انتظار کشاورزان متخلف است.

خاضع از همکاری مراجع قضایی و انتظامی در راستای اجرایی نمودن مصوبات شورای حفاظت از منابع آب تقدیر کرد.

او طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را یکی از اولویت های دولت دانست و گفت: در این راستا امسال ۱۸ حلقه چاه غیرمجاز پر و موتور پمپ ۲۵ حلقه چاه جمع آوری شد.

خاضع تعداد چاه های مجاز کهگیلویه در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب را ۷۸۰حلقه چاه و غیرمجاز را ۲۵۰ حلقه دانست و گفت: سالانه در این شهرستان  ۴۵ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب از چاه های مجاز کشاورزی،  سه میلیون ۶۰۰ مترمکعب برای صنعت و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب جهت شرب برداشت می شود.

کشت محصولات باغی و زراعی شهرستان کهگیلویه بیش از ۵۰ هزار هکتار است که از این مقدار تنها پنج هزار هکتار به صورت آبی و سایر زمین ها به صورت دیم کشت می شود.

در کهگیلویه و بویراحمد سالانه از ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب برداشتی از منابع آب زیرزمینی، ۲۱۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و ۷۰ میلیون متر مکعب آن در بخش آشامیدنی و صنعت مصرف می‌شود.

سالانه بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کهگیلویه و چرام زیر کشت هندوانه می رود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.