وزیر امور خارجه چین در گفتگو با همتای آمریکایی خود گفت تشدید تنش‌ها به خاطر عدم اجرای توافق آتش بس مینسک است.

باشگاه خبرنگاران جوان - پس از اینکه روسیه استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، چین «نگرانی» خود را درباره چگونگی پیشرفت اوضاع در اوکراین ابراز کرد.

به گزارش راشا تودی، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن گفت آخرین تغییرات در منطقه مربوط به عدم اجرای توافق‌نامه «مینسک» است. او این توافق را نقشه راهی برای ادغام مجدد صلح‌آمیز مناطق جداشده دونباس به اوکراین دانست.

بلینکن نیز در خصوص این گفتگوی تلفنی گفت: «من با وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین صحبت کرده و بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردم».

دیپلمات ارشد چینی گفت که موضع پکن در مورد موضوع اوکراین ثابت است. او گفت: «نگرانی‌های امنیتی مشروع هر کشوری باید مورد احترام قرار گیرد و اصول منشور سازمان ملل باید رعایت شود». او همچنین از همه طرف‌های درگیر خواست تا اوضاع را از طریق مذاکره و گفتگو حل کرده و بر اصل تقسیم ناپذیری امنیت نیز تاکید کرد.

دیشب، روسیه لوهانسک و دونتسک را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت شناخت. مسکو دلیل این تصمیم خود را امتناع کی‌یف از اجرای تعهداتش بر اساس پروتکل مینسک و خودداری آشکار از دستیابی به راه حل از طریق مذاکره با این دو منطقه عنوان کرد. پوتین دستور داد نیرو‌های حافظ صلح روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از مردم در برابر اقدام نظامی احتمالی نیرو‌های اوکراینی دفاع کنند.

در بحبوحه افزایش تنش‌ها، حامیان خارجی کی‌یف هواپیما‌های مملو از تسلیحات پیشرفته را به اوکراین فرستاده و مدعی شدند که برای دفاع از این کشور در برابر روسیه به آن‌ها نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
آمریکا = ناقض همه تواففات جهانی
آخرین اخبار